Je hebt een heleboel coronavirussen, maar dit coronavirus, COVID-19 is absoluut onschadelijk voor huisdieren.
4 jaar geleden
Er is momenteel geen bewijs dat huisdieren zoals honden en katten mensen met Covid-19 hebben besmet.

Maar omgekeerd is het niet meer 100% zeker. Een hond testte positief nadat hij bij zijn eigenaren was gebleven die ziek waren van het virus, al vertoonde de hond geen klinische symptomen van de ziekte.
De World Organisation for Animal Health adviseert op basis hiervan dat coronapatiënten voor alle zekerheid uit de buurt van hun huisdier blijven, tot verder onderzoek meer helderheid biedt.
Wel een streng advies voor slechts één geval…
.
Update
Hoewel het wetenschappelijk bewijs nog niet geleverd is en er vooralsnog nauwelijks tot geen informatie beschikbaar is, zijn er wel aanwijzingen dat katten gevoelig zijn voor het coronavirus. Daarbij kunnen zij dit mogelijk overdragen op soortgenoten.
Informatie over dieren en corona zal op de site het RIVM en de NVWA zo snel mogelijk worden aangepast. Daar was nog steeds te lezen dat er geen aanwijzingen waren voor de vatbaarheid en besmettelijkheid van de dieren.

In België werd melding gemaakt van besmetting met het virus bij een kat. Volgens viroloog Steven van Gucht werkzaam bij de Belgische gezondheidsautoriteiten, zou de kat het virus hebben gekregen van haar baasje dat besmet is met het coronavirus.
SimonV
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
dus in ergste geval kunnen huisdieren alleen drager zijn van het virus?
SimonV
4 jaar geleden
Ja, zoals het er nu uitziet wel.