Zet de NS de airco/verwarming uit nu het coronavirus heerst?

Beste mensen,
ik vroeg me af of de NS de airco/verwarming uitzet nu het coronavirus heerst. IK heb de NS gebeld en die wisten daar geen antwoord op te geven. Ik moest het maar aan de conducteur vragen. Dit omdat doordat die arico/verwarming verbonden is met alle coupe´s het virus zich nog makkelijker kan ver spreiden. Dat vraag ik, omdat ik afhankelijk ben van openbaar vervoer en ik daarnaast in de risicogroep val. Ik wil het OV wel vermijden, maar moet toch nog in maart naar het ziekenhuisin Groningen. De mederwerkster van de NS zei dat ze deze vraag nog niet gehad heeft.

4 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Volgens een artikel van de NOS kan het coronavirus niet lang genoeg in de lucht blijven om zich te verspreiden via een airco. Dit is een samenvatting van informatie die geput is uit diverse vrij betrouwbare bronnen, zoals het RIVM, de WGO en diverse experts. Ik zou me dus niet direct druk maken om de airco! https://nos.nl/artikel/2324987-hoe-raak-je-besmet.html

Antwoorden (2)

Nee, daar is nog geen reden voor.
Het coronavirus verspreidt zich, volgens de huidige inzichten, via ‘druppelverspreiding’: het reist mee op uitgehoeste druppeltjes groter dan 5 tot 10 micron (duizendste millimeter), die snel weer naar beneden vallen. Het RIVM gaat daarbij uit van een afstand tot 2 meter: verder ‘vliegt’ het virus niet. Dat zou betekenen dat het nieuwe coronavirus zich ook niet via luchtcirculerende systemen kan verspreiden.

Daarbij hoort wel een armslag. Dat het virus nog niet is aangetoond in ‘zwevende’ druppeltjes, wil niet zeggen dat dit dus ook nooit voorkomt. Zo werd het verwante mersvirus aangetroffen in ziekenhuislucht, en zou ook het sarsvirus in theorie kunnen zweven, bleek uit recent onderzoek. Wie weet wat we over enige tijd over de zaak weten.
Update: studies hebben aangetoond dat een bepaalde luchtvochtigheid (niet te hoog en niet te laag) en een laag filtratieniveau van de airco ervoor zorgen dat druppeltjes met het virus (aerosolen) anderen kunnen besmetten. Het coronavirus kan dan maximaal drie uur overleven. Dit gebeurde onder meer op de Diamond Princess Cruise in Japan.
Airconditioningsystemen van cruiseschepen zijn niet ontworpen om kleine deeltjes (zoals het coronavirus) eruit te filteren, in tegenstelling tot die van vliegtuigen.
SimonV
4 jaar geleden
Nee, en dat heeft ook geen zin. De verwarming (in de zomer de airco) in treinen wordt niet alleen gebruikt om de temperatuur in de trein te regelen, maar ook om de lucht te verversen. Vervuilde lucht wordt naar buiten gezogen en frisse lucht van buiten wordt - verwarmd of gekoeld - weer in de trein geblazen. Door dat systeem uit te zetten komt er dus geen schone lucht van buiten meer binnen en hoopt de 'vieze' lucht zich op. Het zou dus averechts werken, niet alleen tegen Corona maar tegen allerlei virussen en allergenen die in de lucht kunnen zwerven.
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Wat fijn om een vorig antwoord te verwijderen. De opmerkingen die ik plaatste kunnen ook voor veel begrip leiden. Vooral omdat het algemene misverstanden waren. Dat gaat nu helaas verloren...
gonna
3 jaar geleden
Toch vreemd dat de regering de sportscholen dichthouden ook vanwege het aircosysteem. Dat heeft laatst een woordvoerder van RIVM gezegd. Ze zei letterlijk: het zweten en hijgen, maar ook de aircosystemen van sportscholen zou het virus kunnen verspreiden. Ik vraag me toch af of de ouderwetse treinen waarbij de ramen open kunnen eigenlijk veel gezonder zijn dan al die aricosystemen bij elkaar.