Zijn er ook mensen immuun voor het Coronavirus?

En zo ja, kun je jezelf daarop laten testen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (1)

Ja, in principe kan je immuun zijn voor een virus, elk virus. Dan kan bijvoorbeeld doordat je al antilichamen hebt tegen een bepaald virus. Zonder heel erg op details in te gaan, kan het (heel simplistisch gezegd) komen omdat je immuunsysteem (gedeeltes herkent van) het virus herkent omdat het lijkt op (gedeeltes van) een ander virus. Nogmaals, heel simplistisch gezegd.
Daardoor trigger je een immuunresponse tegen een bepaald virus en blijk je resistent / immuun.

Echter, de meeste mensen worden immuun voor een virus door ziek te worden en het virus te overleven. Het immuunsysteem "onthoudt" de ziekte. Het hele idee waarom je bepaalde ziektes maar 1x krijgt en dit vormt de basis van inenting.

Nu komen de maren (en er zijn er vast nog veel meer). Ik ga ik er toch even van uit dat je doelt op mensen die helemaal niet ziek worden.
- We weten niet van tevoren wie immuun is als je nog niet bent ziek geweest.
- Je kan immuniteit meten door antilichamen aan te tonen. Echter, daarvoor moet je een goede meetmethode hebben.
- Om die meetmethode te maken, moet je beschikken over antilichamen die je wilt aantonen. Daar kom je niet zo makkelijk aan.

In basis kan je dus het beste kijken naar de mensen die ziek zijn en hiervan herstellen. In de praktijk betekent dit dat iedereen die NIET overlijdt aan het Corona-virus (Covid-19) immuun / resistent is geworden voor het virus.