Waarom wordt er zoveel ophef gemaakt over het Coronavirus?

Het “gewone” griepvirus zorgt jaarlijks wereldwijd voor zo’n 250.000 tot 500.000 doden. Er worden tussen de 3 en 5 miljoen mensen geïnfecteerd. Hier hoort men weinig of niets over.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.2K
Castle
4 jaar geleden
Veel mensen zijn nieuwsgierig of hebben zelfs angst voor het virus. Hier speelt de media op in om zoveel mensen naar hun nieuwssite te trekken. Het is niet alleen het virus maar veel onderwerpen zijn er niet snel belicht worden in het nieuws of juist wel omdat het mensen moet aanspreken. Tegenwoordig zijn de nieuwsbrengers afhankelijk van advertenties e.d. om te blijven bestaan. Mensen lezen snel 'gratis' nieuws zoals NU.NL dan nog een krant te kopen.

Antwoorden (2)

Wereldwijd wordt gemiddeld 8 procent van de populatie geïnfecteerd met influenza. Dit komt neer op ruim 500 miljoen mensen. Van de mensen met de griep sterft er gemiddeld 0,5%. Dus 250.000.
Als 8 procent ook geïnfecteerd zou worden met het Coronavirus, zouden er hiervan minstens 3% sterven. Corona is dodelijker. Dat zou neerkomen op 1,5 miljoen doden.
Als je het sterftepercentage definieert als aantal overledenen gedeeld door het aantal mensen dat de ziekte gehad heeft (overlevenden plus overledenen), komt dit zelfs neer op meer dan 7%.
Daarnaast blijkt corona besmettelijker dan de griep en hebben we er nog geen vaccin voor.
Verder spelen psychologische factoren een rol. We maken ons instinctief meer druk over nieuwe risico’s dan over bekende risico’s. Dit gebrek aan controle en kennis zorgt ervoor dat je je machteloos voelt. De onwetendheid bij nieuwe risico’s leidt zo dus tot meer angst.
SimonV
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Goeie vraag. Met een kort antwoord: er is geen enkele reden voor.
Viroloog Coretta van Leer stelt: 'Er is heel veel paniekvoetbal.' En: 'Ik denk dat de Chinezen zich komend jaar afvragen: waarom hebben we nu precies onze economie aan gort geholpen?' (Interview AD 2 maart 2020.)
De ophef is vooral vanwege de economische gevolgen: deze griep is wereldwijd ontwrichtend, met name omdat er geen vaccin tegen bestaat. Dat de griep wereldwijd ontwrichtend is, heeft te maken met de bron: China. De Chinese economie functioneert geruime tijd (en onbekend is hoe lang dit nog voortduurt) op een veel lager niveau dan gebruikelijk. Hierdoor stagneert de wereldhandel. Met o.a. als gevolg kelderende beurskoersen.
De coronagriep op zich eist tot nu toe zeer weinig slachtoffers in vergelijking met een 'normale' griep. Twee jaar geleden (2018) overleden bijna 9500 Nederlanders aan een 'normale' griep.
In 1918 overleden 59.000 Nederlanders aan de Spaanse griep, direct of indirect. Vertaald naar de huidige Nederlandse bevolking: meer dan 150.000 doden.
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Uitstekend antwoord wat de economie betreft.
De ophef is VOORAL vanwege de economische gevolgen: dat is wat overdreven. Mensen zijn primair bang besmet te raken en ziek te worden. Vrijwel alle tv-programma’s zijn hier aan gewijd.
LeonardN
4 jaar geleden
-min De ophef is over de angst vanwege de besmetting en de onbekendheid van waartoe het virus kan leiden. Dat er economische gevolgen zijn, staat buiten kijf, maar daar hoor je amper iemand over. Wat het aantal slachtoffers is maakt niet uit, een ophef kan ook zijn om ongegronde redenen. De getallen die je geeft zijn dus aan twee kanten weinigzeggend. Enerzijds hebben we Nederland nog niet voldoende coronabesmettingen om een goed sterfecijfer te berekenen*, anderzijds kan met een lager sterftecijfer dan de griep er toch een grotere ophef zijn. Vergelijk het met moorden en verkeersdoden, of nog mooier verkeersdoden en doden door terroristische aanslagen. Waar zijn er de normaliter de minste van? Waar is de meest ophef over? Die getallen hebben vaak geen goed kloppende overeenkomst met de ophef die erover ontstaat. *Daarnaast is het sterftecijfer in landen/gebieden waar het coronavirus wel duidelijk aanwezig is hoger dan dat van de griep zover ik begrijp.
SentWierda
4 jaar geleden
@SimonV en LeonardN. Ophef m.b.t. het virus is er zeker, maar angst? Nauwelijks. Wel wordt angst 'gemaakt' door sommige programmamakers (scoringsdrift?) en dan hebben de virusdeskundigen (iedereen kent ze inmiddels) er een dagtaak aan om de angst te temperen.
Al die weken heb ik nog niemand met een mondkapje gezien (is trouwens ook onzin om te dragen). En ook nog niemand die hamstert. Er is nauwelijks angst voor het virus - ook niet in de gebieden waar coronazieken verblijven.
Angst is er zeker wel m.b.t. de economie. Vooralsnog is de economische schade niet te overzien omdat China grotendeels platligt. In veel non-foodwinkels zijn nu of binnenkort lege schappen. Een herhaling van de wereldwijde economische crisis van 2008/2009 dreigt.
SentWierda
4 jaar geleden
@LeonardN. Appels (griepvirus) met peren (verkeersdoden en terroristische aanslagen) vergelijken lijkt me niet logisch.
Appels moet je met appels vergelijken. In dit geval de Spaanse griep van 1918 (geen vaccin) met de huidige Coronagriep (geen vaccin). Dan valt op dat een griep met zeer weinig doden (nu) vele malen meer aandacht krijgt dan een griep met zeer veel doden (1918).
Om het te schetsen. De Saanse griep begon in februari 1918 in Spanje, bereikte Nederland en duurde tot eind augustus. In sterk verhevigde mate keerde de griep twee maanden later terug - in Amsterdam- om in november een hoogtepunt te bereiken. Alleen al in Nederland tienduizenden doden. Ik heb er het landelijke/Amsterdamse dagblad Het Volk van zaterdag 2 november 1918 op nagekeken: geen letter over de Spaanse griep. Waarom niet? Er was een veel belangrijker -allesoverheersende- gebeurtenis: het einde van de Eerste Wereldoorlog.
LeonardN
4 jaar geleden
https://www.ad.nl/dordrecht/mondkapjes-vliegen-de-bouwmarkten-uit-vanwege-coronavirus-ze-zijn-uitverkocht~ae39b3cb/
https://www.parool.nl/amsterdam/veel-vragen-over-coronavirus-bij-amsterdamse-huisartsenpost~b1ec78f7/ (Ik vraag me af of economen platgebeld worden)
https://www.parool.nl/wereld/hoe-zit-het-precies-met-het-coronavirus-alles-wat-je-moet-weten-in-15-vragen~b64c42f9/
Laatste is het mooiste, 1 of 2 van de latere vragen op de 15 vragen gaat over de economische gevolgen alle andere over de medische en isolatie. "(is trouwens ook onzin om te dragen)"
Klopt maar dat maakt nou net niet uit, toch koopt men de winkels leeg, de vraag is dus niet of de angst terecht is, net zoals bij terreur vs verkeer. De vraag is wat regeert. ANGST regeert. Zie ook de vragen hier, ik kan er nog even geen vinden die het heeft over mogelijke economische gevolgen. Zo ook op TV alles gaat over besmetting en het mogelijke voorkomen. Zelden of nooit over economie, hoogstens een beetje. Je ant.= onjuist.