Kan de Wim Hof methode mensen weerbaarder maken tegen het Coronavirus?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zijn methode is erg omstreden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er zijn ook mensen overleden die zijn methode probeerden
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/opnieuw-dode-bij-oefening-wim-hof-methode/
SentWierda
4 jaar geleden
Als aanvulling op wayan. Google geeft bij 'doden wim hof' veel links die verwijzen naar minimaal drie doden in 2015 in relatie tot de ademhalingsoefeningen van Wim Hof.
LeonardN
4 jaar geleden
Over de doden, dat is niet zo relevant voor de vraag.
Stel dat het antwoord ja is, maakt het wel dat de methode volgen uiteindelijk toch een grotere op overlijden geeft (zeker als de kans op coronabesmetting klein is). Wat de betere vraag is, lijkt mij,: Wat zorgt ervoor dat de een een coronabesmetting overleeft (of wellicht voorkomt) en de ander niet.
Leeftijd lijkt, net als bij het griepvirus een duidelijke invloed te zijn, daar kun je weinig aan doen.
Gezond leven, sporten en daarmee een goede weerstand hebben, zal waarschijnlijk dus wat doen.
Of een specifieke methode zoals die van Wim Hof MEER werkt dan een gewoonweg gezond/sportief leven, is niet bewezen.
Probleem is dat dat ook lastig te bewijzen valt.
Zelfs al zouden 100 WH-volgers en 100 vergelijkbaar gezonde mensen zo gek zijn, is er geen arts/onderzoeker die mensen bewust ziek gaat maken, zeker niet met het coronavirus.
Er lijkt me ook geen relevante hypothese waarom WH-volgers weerbaarder zouden zijn tegen een virus.

Antwoorden (2)

Nee je adem langer inhouden voorkomt niet dat je besmet wordt met een virus.
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
De vraag is niet of je besmetting kunt voorkomen. De vraag is of je er weerbaarder van wordt, dus of je minder kans loopt om ook daadwerkelijk ziek te worden van dat virus.
ronron1212
4 jaar geleden
@Inekez1 staat er toch echt duidelijk voorkomt niet dat je besmet wordt met een virus.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+
De methode is nog altijd niet wetenschappelijk bewezen.
Eigenlijk gaat meneer Hof hyperventileren: Zuurstof zoveel mogelijk in het lichaam en kooldioxide zoveel mogelijk uit het lichaam. Hierdoor toename adrenaline. Deze adrenaline heeft een gunstig effect op het lichaam.
Deze ademhaling is op lange duur zelfs slecht voor een lichaam.
En, deze ademhaling voert hij uit voordat hij in het ijs baddert.
Ofwel, kom je in contact met het virus (dat weet je dus nooit), dan moet je beginnen te hyperventileren en dan kan het even gunstig zijn.
LeonardN
4 jaar geleden
Niet waar de vraag over gaat lijkt me. @Simonsdochter Geen idee of de methode helpt, maar als je stelt:
"Ofwel, kom je in contact met het virus (dat weet je dus nooit), dan moet je beginnen te hyperventileren en dan kan het even gunstig zijn."
Dan moet het antwoord toch "JA,als..." zijn in jouw ogen. Of begrijp ik niet wat je bedoelt? Ik snap dan je plus niet zo goed. Besmetting zal je niet kunnen voorkomen door gezonder te leven (enkel door je minder te mengen onder besmette mensen) lijkt me.
Eenmaal besmet zal, lijkt mij, weerbaarheid deels een factor zijn of je het overleeft, en hoe sterk de verschijnselen zijn.
Ouderen, is al uitgewezen, hebben de grootste kans op overlijden. Terug op WH-methode, ik kan me niet voorstellen dat een WHM-volger meer kans heeft om een besmetting te overleven dan een vergelijkbaar gezond persoon van vergelijkbare leeftijd.
Ik weet niet of een adrenalineboost een gunstig effect heeft op besmetting/weerbaarheid tegen corona.
Is dat bewezen dan?
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN wat is er nu mis me mijn antwoord bedankt voor de min
LeonardN
4 jaar geleden
Jouw antwoord lijkt een antwoord op de vraag:
"Voorkomt je adem inhouden dat je besmet wordt met een virus?
Kijk maar:
"Nee je adem langer inhouden voorkomt niet dat je besmet wordt met een virus."
Past precies daarop. De vraag is echter:
Kan de Wim Hof methode mensen weerbaarder maken tegen het Coronavirus?
Daarop hoort een antwoord als:
"Nee, de "Wim Hof-methode" maakt mensen niet weerbaarder tegen het coronavirus" Besmettingskans, en mate van weerbaarheid zijn niet een en hetzelfde.
Een virus en HET coronavirus zijn niet een en hetzelfde. Nee, kan het juiste antwoord zijn op de vraag, maar jij lijkt de vraag te missen en een andere vraag te lezen. Kan de WIM HOF METHODE mensen WEERBAARDER maken tegen het CORONAvirus? Nee je ADEM LANGER INHOUDEN voorkomt niet dat je BESMET wordt met een VIRUS.
(enkel het deel virus/coronavirus is niet problematisch, als de rest van het antwoord klopt, valt het coronavirus ook onder elk virus)
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN de Wim Hof methode is juist gebaseerd op ademhalingstechniek dus???
Het zijn vooral ouderen en mensen die toch al een iets kwetsbare gezondheid hebben die echt ziek worden van het Corona virus. Datzelfde geldt eigenlijk voor veel andere virussen, waaronder het 'gewone' griepvirus.

Afhankelijk van de oorzaak van die zwakke gezondheid zou het in sommige gevallen kunnen helpen om ademhalingsoefening - of andere vormen van oefeningen of therapie - te doen waardoor mensen meer met hun lichaam en gezondheid bezig zijn en gezonder gaan leven.

Indirect zou het dus effect kunnen hebben, maar het is de vraag of het méér effect heeft dan andere vormen van gezond leven. Een goed gezond lichaam is sowieso weerbaarder tegen virusinfecties. Het voorkomt niet dat je het virus krijgt, maar kan wel voorkomen dat je er ziek van wordt.
- - - -
"Kan de Wim Hof methode mensen weerbaarder maken tegen het Corona-virus?"
Ja en nee. Je moet een goede gezondheid hebben om weerbaar te zijn tegen het virus. Voor zwakke en kwetsbare mensen is de Wim Hof methode niet uit te voeren, dus die hebben er geen baat bij. Die worden niet ineens gezond en weerbaar door ademhalingsoefeningen.

Gezonde mensen die fysiek achteruitgaan door te veel stress, te weinig beweging, slecht eten en in het algemeen te weinig lichaamsbewustzijn kunnen wel baat hebben bij de methode. Niet alleen omdat ze anders gaan ademen, maar omdat ze daardoor heel anders met hun hele lichaam en leven omgaan. Op de langere termijn kan dat geheel van eet- en leefgewoontes wel leiden tot een betere gezondheid en betere weerstand. Maar als je eenmaal ziek bent van het virus heeft het denk ik weinig zin om dan ineens met die ademhaling te beginnen. Bewuster leven kan echter nooit kwaad, mits je het op een gabalanceerde manier doet. Niet ineens in een paar maanden hetzelfde willen kunnen als Wim Hof zelf.
Toegevoegd op 24 februari 2020 22:38: tekst
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Is dat nu een antwoord op de vraag? @Inekez1 Dus als ik als ouder meer aan ademhalingsoefeningen doe dan maak ik me weerbaarder?
ronron1212
4 jaar geleden
Voor oudere geldt namelijk het zo dat op oudere leeftijd het immuunsysteem minder bestand raakt tegen infecties.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik geef geen min.
Het kan alleen effect hebben als de persoon op het moment van besmetting de ademhaling verandert. Op dat moment kun je het immuunsysteem beïnvloeden.
Inekez1
4 jaar geleden
@simonsdochter. Dat weet ik niet. Zou kunnen. Ik ontken het niet, maar bevestig het ook niet. Het is een heel andere theorie dan waar ik vanuit ga. Ik zie 'weerbaarheid' meer als een gezonde balans in je lichaam waardoor het lichaam zelf, onbewust, in actie kan komen om virussen, bacteriën, infecties of wonden te helen. Dat kan leiden tot koorts of andere tijdelijke ongemakken, maar daarmee is dan wel het probleem weer voorbij. Jij gaat er van uit dat je zelf actief die processen moet aansturen 'op moment van besmetting' om het immuunsysteem te helpen. Maar... wat is het moment van besmetting? Dat merk je niet. Je merkt het pas als je last krijgt van de symptomen. En dat is koorts, hoesten etc. Je lichaam is op dat moment al zelf bezig het virus te bestrijden. Prima als je daar bewust bij gaat helpen (als dat kan), maar dat is niet hetzelfde als voorkomen. Je bent op dat moment al ziek. Je wordt hooguit iets eerder beter dan wanneer je rustig afwacht.