Hoe gevaarlijk is het Coronavirus nu echt?

Is het voor ieder mens gevaarlijk of zijn er risicogroepen? Jaren terug hadden we de Mexicaanse griep en die was alleen echt gevaarlijk voor zwangere vrouwen, jonge kinderen, ouderen en longpatienten.
Ik heb toen griep gehad maar omdat ik verder goed gezond was en niet tot een risicogroep behoorde stelde het volgens mijn huisarts toen niets voor. Uitzieken en niet langskomen ivm besmetting andere mensen. Ik was ook binnen een week weer zo goed als beter.

Geldt dit ook zo voor het Coronavirus?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
35K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Manonnetje33, zelfs het meest onschuldige griepvirus kent risicogroepen.
Er werden toen in het jaar 2009 door de overheid miljoenen aan medicijnen in voorraad gekocht. Bleek onnodig.
" Veel mensen hebben alleen de wiki-kennis en praten elkaar alleen maar na. Deze moet je op hun plaats kunnen zetten.
De vraag is hoeveel je overhebt voor het voorkómen van individuele sterfgevallen." Aldus Prof.dr. A.D.M.E. (Ab) Osterhaus, nog steeds viroloog aan het Erasmus Medisch Centrum
De Chinese gezondheidsautoriteiten geven aan dat er inmiddels honderden patiënten zijn in China. Ook zijn er ongeveer 20 mensen overleden als gevolg van het virus. De meeste patiënten komen uit Wuhan of zijn in Wuhan geweest. Ook in andere landen, zoals Thailand, Japan en de Verenigde Staten, is het nieuwe coronavirus gevonden bij enkele reizigers die allemaal kort daarvoor in Wuhan waren geweest.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het 2019-nCoV-virus kan dodelijk zijn, maar is dat meestal niet. Als de longen door de aandoening het lichaam niet meer van voldoende zuurstof voorzien, kunnen andere orgaanfuncties uitvallen of kunnen er complicaties optreden bij patiënten die al aan bepaalde ziektes lijden, zoals diabetes. Zo kan het virus tot de dood leiden.
Het is een soort longinfectie. De kenmerken van deze infectie zijn hoge koorts, hoesten en ademnood.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bovenstaande reactie van @Hermelien komt oorspronkelijk uit de Nederlandstalige Belgische krant HLN (Het Laatste Nieuws). Het artikel is van de online journalist Joeri Vleming en niet neutraal.
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/alles-wat-je-moet-weten-over-het-nieuwe-coronavirus-en-wat-je-zelf-kan-doen~aa2d7aa2/
Bekijk bv het vraaggesprek met de Belgische hoogleraar virologie aan de Katholieke Universiteit Leuven.
Het is klassiek bij een begin van een epidemie dat er nog weinig informatie is en zijn er ook altijd indianenverhalen. Gewoon even afwachten.

Antwoorden (3)

Hoe gevaarlijk het virus echt is, is nog steeds niet duidelijk.

RIVM
Het punt is dat het om een nieuw virus gaat. Het is dan belangrijk om heel gedetailleerde informatie boven tafel te krijgen om precies te kunnen bepalen hoe gevaarlijk het virus is. Er is meer informatie nodig over de verspreiding van het virus, ook bij mensen die maar een beetje of helemaal niet ziek worden.
Veel virussen kunnen in de loop van de tijd veranderen. Zeker bij virussen die nog maar kort vanuit dieren naar mensen zijn overgegaan, kan dat gebeuren. De vraag is vooral of het virus daardoor gevaarlijker wordt voor mensen. Mutaties kunnen er ook voor zorgen dat het virus minder gevaarlijk wordt. Of er verandert wel iets maar dat maakt weinig uit. We zien gelukkig niet vaak dat een virus muteert en daardoor ineens heel gevaarlijk wordt.

Voorlopig is de 'normale' griep in Nederland gevaarlijker. In de winter is er vaak sprake van oversterfte, en dat heeft te maken met de griep die dan door het land waart. Hierdoor overlijden gemiddeld jaarlijks 2000 mensen.
.
Een seizoensgebonden griep heeft meestal een sterftecijfer onder de 1.
Tot nu toe lijkt het sterftecijfer van het coronavirus 3 op de 100 te zijn (Voornamelijk oudere mensen die al gezondheidsproblemen hadden zijn overleden).
Dit lijkt veel, maar het is een overschatting omdat er waarschijnlijk een veel grotere groep mensen is die door het virus is geïnfecteerd, maar niet ernstig genoeg symptomen heeft gehad om naar het ziekenhuis te gaan en dus niet in de gegevens is geteld.
SimonV
4 jaar geleden
Kans op nieuw coronavirus in Nederland is niet groot. Het lijkt het er op dat de ziekte niet makkelijk van mens op mens overdraagbaar is. De ziekte lijkt, met wat er nu bekend is, niet zo heel besmettelijk. In China zijn niet heel veel familieleden van patiënten ziek geworden. De WHO houdt dit goed in de gaten, omdat het mogelijk is dat het virus zich aanpast.
Het is mogelijk dat het virus in Nederland kan opduiken. Net zoals in andere landen kan er ook iemand vanuit China naar Nederland komen en hier ziek worden. Tot nu toe lijkt het virus niet zo heel besmettelijk. Verder komen de meeste zieken voor in Wuhan in China. Tussen Nederland en Wuhan is relatief weinig reisverkeer.
Tekst is is een deel uit de officiële publicatie van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid
en Milieu, Ministerie van Volksgezondheid,Welzijn en Sport

https://www.rivm.nl/coronavirus/nieuw-coronavirus-in-China
Aanvulling:
zie https://nos.nl/artikel/2320103-dodental-nieuw-coronavirus-stijgt-naar-41-alle-slachtoffers-chinees.html
- Over het nieuwe coronavirus is nog veel onbekend, bijvoorbeeld hoe gevaarlijk het precies is en hoe makkelijk het zich verspreidt van mens tot mens. Patiënten hebben koorts en zijn kortademig. Sommigen krijgen een longontsteking.
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is het nog geen wereldwijde bedreiging voor de gezondheid. -
Het aantal mensen dat tot nu toe is overleden aan het nieuwe coronavirus is opgelopen naar 41, waarvan 39 uit de provincie Hubei, voornamelijk uit de stad Wuhan.
Dan heb je het wel over een stad met meer dan 12 miljoen inwoners.
Toegevoegd op 25 januari 2020 09:24: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het virus is zoals het er nu naar uitziet extreem gevaarlijk voor oudere mensen en mensen met lichamelijke gebreken. Het probleem is vooral dat het virus veel besmettelijker is dan eerst werd gedacht. Uit nieuwe modellen blijkt dat een patiënt gemiddeld 2.6 andere patiënten besmet, en dan is het bijna onmogelijk om verspreiding van het virus tegen te gaan.

Dit betekent dat het waarschijnlijk is dat het virus de hele wereld over zal gaan en daardoor een bedreiging zal vormen voor alle ouderen en chronisch zieke mensen ongeacht waar ze wonen. Ook is er dan een reële mogelijkheid dat het virus door een mutatie of vermenging met andere coronavirusen veel gevaarlijker zal worden. Als we i.p.v. in totaal een paar honderdduizend infecties, een paar miljard infecties krijgt dan zullen we ook te maken krijgen met effecten die gemiddeld bij slechts 1 op de miljard infecties optreden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Een griep is altijd gevaarlijk voor oudere mensen.
Transmissie is inderdaad momenteel gemiddeld 2,6 (bereik 1,5 - 3,5). Deze is variabel waarbij sommige mensen anderen infecteren, terwijl anderen dat niet doen, een patroon vergelijkbaar met SARS en MERS-CoV.
http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/01/doubts-rise-about-chinas-ability-contain-new-coronavirus “Een paar miljard infecties”: dan zou de halve wereldbevolking geïnfecteerd worden. Welke bron heb je daarvoor? Hoe lukt dat?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een groot verschil met SARS is dat mensen besmettelijk zijn voordat ze symptomen hebben. Dat maakt het erg moeilijk om die transmissiefactor van 2.6 flink naar beneden te brengen: https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51254523
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Die normale griep is niet erger omdat er veel meer mensen juist die griep per jaar hebben waardoor je die twee virussen jaarlijks niet kan vergelijken omdat de corona nog net nieuw is en ook omdat veel minder mensen zelf de corona hebben (te vergelijken met de normale griep.)