Hoe moet ik de pil bewaren boven 30 graden?

Ik ga waarschijnlijk deze zomer naar Ibiza, afhankelijk van hoe het met corona loopt. In Ibiza wordt het echter wel heel warm en ik weet niet of onze kamer daar de hele dag gekoeld blijft of alleen wanneer je er daadwerkelijk bent (meestal werkt de airco alleen als je je hotelpasje in zo'n houder bij de deur steekt). Het kan erg warm worden in de hotelkamer, dus hoe moet ik de pil bewaren als het een paar weken lang boven 30 graden is? Naar buiten meenemen is geen optie, want daar is het nog warmer. En de koelkast is te koud.

Thecis
2 jaar geleden
En waarom is de koelkast te koud?

Antwoorden (2)

De meeste anticonceptiepillen kunnen in de koelkast, als je ze maar niet in het vriesvak legt. Zie link voor voorbeeld.
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Prima antwoord. Hormonen zijn zeer stabiel, zeker bij koelkast temperatuur.
Veel landen (zoals bijv de VS) hebben geen klimaat zoals hier. Toch kunnen ze daar uitstekend de pil gebruiken zonder dat iedereen een klimaatkast heeft om het op te slaan. + dus voor het antwoord. De minners mogen aangeven waarom ze een min geven.
De anticonceptiepil bevat werkzame stoffen die onder bepaalde omstandigheden bewaard moeten worden. Komt de temperatuur boven de dertig of graden of wordt die veel lager dan kamertemperatuur, dan kunnen de hoeveelheden werkzame stoffen in de pil sneller achteruitgaan en kan deze dus onbetrouwbaar worden. In het ruim van een vliegtuig kan het flink vriezen, dus het is beter de anticonceptiepil mee te nemen in de handbagage.

Wanneer het op de plaats van bestemming erg heet is, is het verstandig een koele bewaarplek voor de pil te zoeken. Bijvoorbeeld in een isolerend tasje dat je onderin een (nacht)kast legt waar overdag geen fel zonlicht op kan schijnen.

Voor de meeste medicijnen is een droge, afgesloten kast waar het niet warmer wordt dan 25°C een goede bewaarplaats. Ook tijdens een hittegolf blijven medicijnen hierin goed. De badkamer is evenals een koelkast geen goede plek, het is daar te vochtig.
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Handing om deze link te hebben, maar de hoeveelheid stoffen die niet stabiel zijn bij koelkast terwijl deze wel houdbaar zijn bij kamertemperatuur is zéér zeldzaam (men noemt dat bijv cryoactivatie). Invriezen is iets anders omdat je dan mogelijk kristalstructuren gaat vormen, maar van de 100-en actieve stoffen (APIs, het werkzame bestanddeel van een medicijn) ben ik er geen tegen gekomen die stabiel waren bij KT maar ineens "uiteenvielen" bij koelkast temperatuur. Dus de uitspraak "het kan achteruitgaan" klopt in feite, maar is zó zeldzaam dat je het als niet voorkomend kan beschouwen, zeker in het geval van hormonen.
Thecis
2 jaar geleden
Overigens wat betreft de vochtigheid van de koelkast, de relatieve vochtigheid van een koelkast is zeer laag. Het probleem zit mogelijk in het openen en sluiten van de deur. Daardoor kan condens ontstaan. De primaire verpakking van een medicijn is hierop gemaakt en is vochtresistent. Deze hormonen kunnen hier tegen aangezien er in de bijsluiters niet staat dat ze niet gekoeld bewaard mogen worden.
Waarom dan kamertemperatuur? Goedkoper voor opslag en transport.