Hoeveel werkt de prikpil al na 12 dagen na de eerste injectie (dit was buiten mijn menstruatie)?

Ik ben gestopt met de pil... en een paar dagen later over gegaan naar de prikpil. Ik was dus niet ongesteld toen ik mijn eerste injectie kreeg. Zou ik na 12 dagen na de eerste injectie zwanger kunnen raken? Of heeft de prikpil dan al een bepaalde werking dat het minder kans biedt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

De prikpil is alleen op doktersvoorschrift te verkrijgen. Heeft die dokter jou er geen uitleg bij gegeven en zit er ook geen bijsluiter bij?

De allereerste prik kan het best in de eerste 5 dagen van je menstruatie gebeuren, want dan ben je meteen beschermd. Je kunt op een ander moment starten, maar bent dan pas na 7 dagen beschermd. Dus de de eerste 7 dagen had je ook een condoom moeten gebruiken als je seks zou hebben gehad.

Het is nu 12 dagen geleden, dus de benodigde tijd is intussen verstreken. Er zal drie keer geen eisprong plaatsvinden, zaadcellen kunnen niet meer door het slijm van de baarmoederhals heenkomen en er is geen innesteling van een bevruchte eicel in de slijmvliesbekleding mogelijk. Eén injectie beschermt je namelijk 3 maanden lang tegen zwangerschap.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ah oké, ik had ook gezien dat het 14 dagen duurde voordat het is ingewerkt dus dit deed me best twijfelen ... de dokter heeft mij hier inderdaad niks over gezegd