Wat kan er aan de hand zijn als ik opeens heel weinig bloed verlies tijdens de stopweek, terwijl dit tot voor kort juist heel veel was?

Jarenlang onwijs veel bloed gehad tijdens menstruatie. Sinds een paar maanden nu héél weinig bloed... Nu kom ik mijn stopweek door met een paar inlegkruisjes.
Is dit gezond? Hoort dit? Of wat moet ik doen? Ik ben 17 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.3K
Amadea
3 jaar geleden
Stopweek betekent vermoedelijk dat jij de anticonceptiepil slikt? Dan menstrueer je niet, maar krijgt een onttrekkingsbloeding. Als dat sinds kort is, dan kan het goed kloppen dat je daarbij (veel) minder bloed verliest dan tijdens jouw natuurlijke menstruaties.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De pil slik ik al 3/4 jaar, het is echt sinds enkele maanden dat ik zo weinig bloed verlies.
Ritsuka
3 jaar geleden
Je kunt de huisarts bellen voor zekerheid

Antwoorden (1)

Er kan van alles aan de hand zijn. Ervan uitgaande dat je de pil gebruikt als vorm van anticonceptie, spreken we van een onttrekkingsbloeding en dus geen echte menstruatie (zoals je wellicht al weet). Het kan voorkomen dat je in de in de stopweek weinig of geen bloedverlies hebt. Het blijft immers een onnatuurlijke bloeding. Het kan zelfs voorkomen dat je tussen de onttrekkingsbloedingen een beetje bloedverlies hebt. Je zou kunnen proberen te stoppen met de pil om te zien of je weer de hoeveelheid bloed verliest zoals vanouds.