Heb ik veel kans om zwanger te zijn na seks tijdens "stopweek"?

Hallo,
Ik zit met de handen in het haar. Door de feestdagen en vaak van huis te zijn ben ik in de helft van mijn strip van de pil gestopt omdat ik mijn pil tweemaal vergeten was. Hierdoor heb ik een stopweek ingelast. Ik nam de pil hiervoor al enkele maanden op een goede manier door.
Gisteren zou ik mijn eerste pil moeten nemen maar deze ben ik ook vergeten. Vandaag (na 8 dagen) zou ik dan terug beginnen maar heb ik onveilige seks gehad met mijn partner.
Ben ik nu vruchtbaar en heb ik veel kans om zwanger te zijn of niet?

Bedankt

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.1K
Ritsuka
5 jaar geleden
Haal maar snel een MAP en een zwangerschapstest, je bent heel veel aan het goochelen geweest..
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vertrouw niet op weinig kans of gebeurt bijna nooit!
Wil jij de uitzondering op de regel zijn? Lijkt mij niet, dus lees @Ritsuka's advies en hoppa morgenochtend meteen in actie!

Antwoorden (2)

De kans op een zwangerschap is altijd aanwezig, maar ik acht ze zeer klein. Wil er toch zeker van zijn dat je niet zwanger bent, dan zou je kunnen overwegen om morgenvroeg als eerste een morning after-pil te gaan halen. Verder is het dan afwachten, de seks is geweest dus je kunt het niet meer terugdraaien. Ik hoop voor jou, dat je dan in elk geval wel van de seks hebt genoten.
5 jaar geleden
Het hangt er vanaf na hoeveel uur je er achter kwam dat je de pil vergeten was, en of en hoe laat je hem alsnog hebt genomen:

Ik ga er vanuit dat het een éénfasepil betreft (dus dat alle pillen hetzelfde zijn). Die vervroegde stopweek is niet relevant als je hem daarvoor doorslikte; je hebt dan immers vóór de stopweek de pil minstens eenentwintig dagen aaneen geslikt. Het gaat dus enkel om de vergeten pil.

Als je in de eerste week van je pilgebruik een pil vergeet, moet je de vergeten pil alsnog innemen zodra je er aan denkt. De volgende pil neem je gewoon weer op de normale tijd, ook als dat betekent dat je er twee tegelijk neemt. Je bent dan nog steeds beschermd tegen zwangerschap. Als je er twee vergeet in de eerste week, is het belangrijk dat je de tweede pil *binnen 12 uur* nadat je hem normaal zou nemen, alsnog inneemt. Als je dat doet, ben je ook nog steeds beschermd als je daarna gewoon het recept blijft volgen.

Als je er níet binnen 12 uur achter kwam en de tweede vergeten pil binnen die tijd alsnog hebt genomen, zijn er aanvullende maatregelen nodig. De komende zeven dagen ben je dan niet beschermd. Als je al seks hebt gehad en je wilt beslist niet zwanger worden, is de morning afterpil je beste optie. Die kun je het beste zo snel mogelijk nemen, maar in elk geval binnen 72 uur.

Voor meer uitgebreide informatie, zie bijvoorbeeld: https://www.thuisarts.nl/anticonceptiepil/ik-ben-pil-vergeten#eenfase-combinatiepil