Welke anticonceptie kun je gebruiken om stemmingswisselingen tegen te gaan?

Toegevoegd na 3 minuten:
Dan bedoel ik dus niet stemmingswisselingen als gevolg van zwangerschap.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wat is er nog meer naast de pil?

14 jaar geleden
21.2K

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je bedoelt dat je last hebt van stemmingswisselingen zodra je de pil gebruikt? Een net zo betrouwbare anticonceptie is de nuvaring. De werking is hetzelfde( eisprongremming door hormonen) alleen zitten hier minder hormonen in. Het is een lichte vorm van anticonceptie die na onderzoek net zo betrouwbaar als de pil blijkt te zijn. Je hoeft er ook niet elke dag aan te denken
want je brengt hem een keer per maand in, hij blijft 3 weken zitten en daarna heb je 1 ringloze week waarin je ongesteld wordt. De huisarts schrijft er een recept voor uit en dat zijn 3 ringen voor 3 maanden. De basis zorgverzekering vergoedt hem niet, maar de aanvullende vaak wel. Even checken dus. Zonder hormonen is het koperspiraaltje het betrouwbaarst, alleen als je maandelijks veel last hebt van menstruatieklachten worden deze vaak erger. Vaak zijn er dan ook langdurige en heftigere bloedingen.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Condoom.

Toegevoegd na 1 minuut:
Trouwens, dat werkt alleen als je stemmingswisselingen hebt als gevolg van de pil. Dan moet je namelijk oppassen met alles waar hormonen inzitten.
Als je van nature stemmingswisselingen hebt, en die zijn hinderlijk, dan helpt geen enkele anticonceptie, dan moet je meer denken aan antidepressiva of iets dergelijks. Heb het er eens over met je huisarts zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Daar kun je zwangerschap mee voorkomen. Helpt niks tegen stemmingswisselingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie mijn aanvulling. Ik was inderdaad iets te snel.
Snuffel
14 jaar geleden
aha
Je kunt beter geen anticonceptie gebruiken om stemmingswisselingen tegen te gaan. Als jou reden om b.v. de pil te slikken alleen is vanwege stemmingswisselingen kun je beter bij de dokter langs om hierover te spreken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ah, uit je toevoeging begrijp ik dat je een andere vorm van anticonceptie zoekt die minder invloed heeft op je stemming.

Het spiraaltje heeft een minimale invloed op je stemming. Daarnaast onthouding, een condoom en een pessarium.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de pil
maar er zijn zoveel verschillende soorten je zou je huisarts moeten vragen welke het beste bij jou past
14 jaar geleden
Anticonceptie is toch niet gemaakt om stemmingswisselingen tegen te gaan...

Het is wel zo dat de pil bij de ene vrouw juist de stemmingswisselingen verergert en bij de andere afvlakt, maar dat ligt meer aan de 'beginsituatie' wat betreft hormonen bij de vrouw in kwestie...

Als je stemmingswisselingen ten gevolge van de pil, dan kun je daar natuurlijk mee stoppen...

Anticonceptie die zonder hormonen werkt, is natuurlijk wat stemmingswisselingen beter, maar op andere vlakken minder betrouwbaar...

Naast de pil zijn er condooms, nuvaring, pessarium, vrouwencondooms, prikpil, oestrogeenvrije pil, hormonale pleister, anticonceptiestaafje, spiraaltje hormoon/koper, pessarium, siliconenkapje...

Ga naar je huisarts voor advies...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Alle beschikbare middelen, behalve de pil. Hoewel dit per persoon kan verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De stemmingswisseling hoeven niet veroorzaakt te worden door de pil.
Maar als jij het idee hebt dat dit wel zo is dan is de enige oplossing om dit via je huisarts te gaan onderzoeken.
Ook een apotheker kan je hier wellicht in raden want zij gaan vaak bij de fabrikant advies inwinnen.
Ook op internet zijn sites waar je deze vraag aan een arts kunt stellen. !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als anticonceptie zijn er nog vele mogelijkheden naast de pil. Maar die werken niet in op stemmingswisselingen.
Als je last van stemmingswisselingen moet je naar de huisarts. Die kan je daar medicijnen voor geven, maar je ook doorverwijzen naar psycholoog die uitzoekt waar die stemmingswisselingen vandaan komen.
Als je stemmingswisselingen heb vanwege de pil dan moet je gelijk stoppen met de pil en naar de huisarts. Die kan je eventueel een minipil voorschrijven. Daar zitten minder hormomen en je kan ze elke dag nemen. Zonder stopweek dus.
Voor de rest is geen seks natuurlijk de beste anticonceptie, maar je kan ook een condoom gebruiken. Of een koperen spiraaltje zonder hormomen. En zo zijn er nog vele mogelijkheden met elk zijn eigen voor en nadelen.
Maak gewoon een afspraak bij je huisarts. Leg die het hele probleem voor. En zorg dat je ook echt antwoord krijgt op de vragen die je wilt weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Dat laatste is een goede toevoeging. Ik ben de laatste tijd minder tevreden over mijn huisarts. Hij gaat steeds meer een beetje in zichzelf zitten mompelen en verder komt er niet veel uit. Tijid voor een nieuwe denk ik.