wat is de beste oplossing voor anticonceptie naast de pil?

ik vergeet altijd de pil te slikken waardoor ik op een gegeven moment er geoon mee stop maar dit is niet veilig vind ik als ik een keer seksueel actief ben. ook ben ik onregelmatig ongesteld. ik heb het er met me moeder ove gehad en die dacht een spiraaltje of een ringetje inbrengen maar ik zou ht fijner vinden als ik 1 keer in de maand nog ongesteld zou worden voor de zekerheid.
wie kan me helpen?

11 jaar geleden
2.2K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Dat is een lastige Wodka, ik ben zelf om die reden aan de prikpil gegaan, want ik was bang dat ik een keer zwanger thuis zou komen. Maar ook bij de prikpil, word je niet meer ongesteld...wat ik een ZEGEN vind. Ik heb wel eens een zwangerschapstest gekocht, voor de zekerheid. Maar het is altijd goed gegaan.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Wat je kan proberen, is je pil strip met plakband aan je tandenborstel plakken. Irritant bij het vasthouden misschien, maar je tandenborstel is wel een ding wat je iedere avond en ochtend gebruikt.
wodka
11 jaar geleden
Jaaa dat is een hele goeie! ik ben juist bang bij de prikpil dat hij gaat zweven. en is het 100% betrouwbaar? hoelang kan die blivjen zitten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De prikpil werkt ongeveer twaalf weken, dus je moet elke drie maanden een nieuwe halen. En geen enkel middel is 100% betrouwbaar, behalve algehele onthouding. Maar de betrouwbaarheid van pil en prikpil ontlopen elkaar niet veel hoor. Voordeel van de prikpil is dat hij veilig blijft bij braken en diarree, en dat je niet zomaar een dag kunt vergeten. Je moet alleen wél naar je 3-maandelijkse afspraak bij de huisarts gaan, want zelf prikken is wat lastig. Dat kun je dus óók vergeten, dus risico's blijven er altijd. Maar wat bedoel je met 'zweven'?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een aspirientje. Als je die tussen je knieën klemt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon niet neuken dus.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb de prikpil nu bijna 10 jaar. Nooit problemen ondervonden. Geen extra buikpijn, geen ernstige bloedingen (helemaal geen bloedingen overigens). Ik moet om de 3 maanden een nieuwe halen. En zodra ik een prik heb gehaald, maak ik direct een nieuwe afspraak en deze zet ik thuis meteen op de kalender, dus vergeten is me nog nooit gebeurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergis je niet in de prikpil ; dat is een behoorlijk paardenmiddel. Ik heb hem zelf vijf, zes jaar gehad, met aan het eind wel degelijk doorbraakbloedingen (categorie dijkbreuk) en overige klachten die het een minder ideaal middel maakten.
Het beste is het met de gynaecoloog te bespreken.
wodka
11 jaar geleden
jaaaaa heel erg bedankt voor de nuttige reacties ik eb veel informatie gekregen dankzij jullie en ga nog evetjes verder zoeken voordat ik naar de dokter er mee ga!
bedankt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Groene zeep op 't dak, klettert de ooievaar eraf.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Zo zie je maar dat ieder er anders op geageerd, Marleen allemaal problemen, en ik niets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, niet allemaal problemen, hoor ; het is jarenlang een uitkomst geweest. Maar elke huisarts of gynaecoloog zal je kunnen vertellen dat de prikpil uiteindelijk de laatste keus is (als pil of spiraal om welke reden dan ook geen optie zijn).
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik durfde zelf geen spiraaltje te nemen, was bang voor infecties.

Antwoorden (7)

als je zeer onregelmatig ongesteld blijft zou je de Nuva-ring ( op dokters recept ) kunnen proberen. mijn vriendin werd hierdoor wel regelmatig.
ook is het makkelijker omdat je deze maar een keer in de maand hoeft in te brengen.

maarja. de beste anticonceptie naast de pil blijft wel het condoom
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast de pil kunt je kiezen uit nog veel meer anticonceptiemiddelen. Bijvoorbeeld het koperspiraal, het hormoonspiraal, de Nuvaring, De Evra-pleister, Implanon, het pessarium, condooms, prikpil.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.casa.nl/informatie/faq/anticonceptie

Toegevoegd na 13 minuten:
De beste oplossing is de Evra-pleister.

Is EVRA wel effectief?
EVRA is wereldwijd getest door meer dan 3300 vrouwen. Daarbij werden meer dan 70.000 pleisters aangebracht.
Net als bij de pil is de betrouwbaarheid van EVRA 99%. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je de pleister goed gebruikt. Net als bij elke vorm van anticonceptie wordt de kans dat je zwanger raakt groter bij onjuist gebruikt ervan.
Het is belangrijk dat je EVRA correct en consequent gebruikt. Pas dan weet je namelijk zeker dat de pleister z'n werk goed doet.

Wanneer kan ik met EVRA beginnen?
Als je EVRA voor het eerst gaat gebruiken, heb je twee mogelijkheden.

Starten op de eerste dag van je menstruatie.
Breng je eerste pleister aan gedurende de eerste 24 uur van je menstruatie.
De pleister werkt direct en is ook direct betrouwbaar in het voorkomen van zwangerschap. Je hebt daarnaast dus geen ander anticonceptiemiddel nodig.

Starten op de dag van je voorkeur.
Misschien vind je het prettig als de dag waarop je een nieuwe pleister moet plakken (je 'Plakdag') bijvoorbeeld altijd op zondag valt, of op woensdag. Of misschien wil je liever niet in het weekend ongesteld zijn. Geen punt. Je kunt zelf je Plakdag bepalen. De allereerste keer dat je EVRA gaat gebruiken, kun je met het plakken van de eerste pleister wachten tot de dag van jouw voorkeur na het begin van je menstruatie. Die voorkeurdag wordt dan je Plakdag.
Het is dan wel belangrijk dat je de eerste 7 dagen een niet-hormonaal anticonceptiemiddel gebruikt als je seks hebt: een condoom bijvoorbeeld, een zaaddodende pasta of een pessarium.

Toegevoegd na 15 minuten:
http://www.janssennederland.nl/bgdisplay.jhtml?itemname=evra_faq&product=none#003
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een stopweek wilt kunnen houden, of je menstruatie wilt kunnen regelen, kun je het beste kiezen voor een andere combinatiemethode. Dan gebruik je dus dezelfde hormonen als in de pil. Je hebt dan de keus uit de Nuvaring (een ring die je vaginaal inbrengt, elke week één ring, en je kunt een stopweek houden na drie ringen of gewoon continu gebruiken of minder stopweken, net als met de pil) of de anticonceptiepleister (Evra) dat is hetzelfde principe: elke week één keer de pleister vervangen, en je kunt zelf kiezen of en wanneer je een stopweek houdt.

Deze methodes kun je wél nog steeds vergeten: je kunt vergeten een nieuwe pleister te plakken of ring in te brengen, en je kunt ervoor kiezen om de ring uit te doen tijdens de seks (sommige mensen voelen hem zitten, maar meestal valt dat mee) en dan moet je hem binnen drie uur weer inbrengen. Als je dat vergeet, ben je ook niet meer beschermd. Verder is het nadeel dat uit onderzoeken steeds meer blijkt dat de risico's van de pil (zoals het risico op trombose) nog sterker aanwezig zijn bij de vaginale ring en de pleister. Dus als je rookt, boven de 40 bent of extreem veel zit, moet je dat wel goed bespreken met je huisarts; het vormt een extra risico.

Overigens is een anticonceptiemethode zónder stopweek (dus een spiraaltje of anticonceptiestaafje) echt niet minder veilig. Een nadeel is wél dat je bij eventueel onregelmatig bloedverlies daar geen controle over hebt, maar bij de meeste vrouwen stopt de menstruatie helemaal. Voordeel is dat je het niet kunt vergeten: je bent voor drie jaar klaar.

In alle gevallen blijven condooms natuurlijk nodig als je je wilt beschermen tegen SOA's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de pil vergeet te slikken zal je aan de condoom moeten (vrouwencondoom) zie link:
http://informatievoorbehoedmiddelen.bekijknu.nl/nieuws/verschillende-soorten-voorbehoedsmiddelen/63412.html
of mannencondoom. Dit geeft ook een betere bescherming tegen Sexueel Overdraagbare ziektes/Aandoeningen.
Ook kan je de prikpil nemen, zie http://www.anticonceptie-online.nl/prikpil.htm. Maar dan ben je voor langere tijd af van het slikken maar die zal ook weer opnieuw gegeven moeten worden na verloop van tijd. Tegen het zwanger raken kan je een condoom of (prik)pil gebruiken maar tegen SOA's alleen een condoom. Vergeet je telkens de pil te slikken dan een condoom of prikpil (moet natuurlijk wel van tevoren ingebracht worden) en ook na 3 maanden niet vergeten een nieuwe te halen. http://www.anticonceptiekompas.nl/uitkomsten/prikpil.htm. Vrij veilig, 5 minuten plezier maar weken/maanden/jaren last als het "fout" gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer de Billingsmetode eens . Je kan combineren met de temperatuurmethode en met ovulatietests. http://www.mamaenzo.nl/zwanger-worden/vruchtbaarheid/de-billings-ovulatiemethode
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaat ook nog de vruchtbaarheidscomputer. Dit is een apparaat dat elke ochtend je temperatuur meet en op basis daarvan je cyclus bepaalt. Geen rommel / kunstmatige hormonen in je lichaam en net zo betrouwbaar als de pil. Met die vruchtbaarheidscomputer word je ook gewoon / normaal ongesteld en bovendien brengt deze geen gezondheidsrisico's met zich mee (http://nl.wikipedia.org/wiki/Anticonceptiepil#Bijwerkingen).

Enige minpunt is dus dat je op bepaalde dagen (rond je vruchtbaarheid) geen seks moet hebben of een condoom moet gebruiken. Het apparaat geeft dit echter aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard bespreek je dit met je huisarts / gynaecoloog, maar in dit geval wordt in de praktijk vaak overgegaan tot het plaatsen van een Mirena-spiraal ; een spiraaltje met hormonen, dat niet alleen een zeer veilig (minimaal net zo veilig als de pil tot zelfs beter, want je kunt hem niet vergeten) voorbehoedmiddel is, maar ook de menstruatie reguleert. Soms blijft die inderdaad helemaal uit, maar dat hoeft niet.

Wil je per se blijven menstrueren, dan is een gewoon spiraal wellicht een oplossing, maar die is iets minder betrouwbaar, en de menstruaties zijn vrij hevig.

De menstruatie met de pil is overigens een kunstmatige bloeding, die niets met een menstruatie te maken heeft, en die regelmatig ook optreedt als er WEL een zwangerschap is ontstaan ! Dat is dus schijn-veiligheid.