De schildklier produceert schildklierhormonen uit jodium en tyrosine. Hieruit wordt thyroxine, of T4, geproduceerd.
Dit wordt geproduceerd in reactie op Thyroïd Stimulerend Hormoon (TSH) , dat is afgegeven door de hypofyse.
Schildklierhormoon is gevoelig voor het niveau van andere hormonen naast het TSH. Oestrogenen blokkeren gedeeltelijk de efficiëntie van schildklierhormoon en om dat te compenseren produceren vrouwen meer schildklierhormonen dan mannen.
Dit is de oorzaak van het feit dat vrouwen een grotere schildklier hebben dan mannen en er ook vaker verschillende schildklier-afwijkingen gevonden worden bij vrouwen.
Vrouwen die medicatie gebruiken om hun hoeveelheid schildklier hormoon te verhogen moeten als ze beginnen met de pil vaak hun dosis schilklierhormoon verhogen door de oestrogenen die in de pil voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Naar het schijnt kan de pil zorgen voor verhoging van het kopergehalte in je lichaam, dat , net als andere zware metalen, van invloed is op de werking van de schildklier.

Wanneer de schildklier echter normaal functioneert, is de pil geen enkele probleem of risico. Heb je er al problemen mee , dan wordt soms aanbevolen met de pil te stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb jaren een schildklier probleem gehad en volgens de internist en endocrinoloog is het pil gebruik totaal niet van invloed. Ik ben erzelf wel mee gestopt en in combinatie met gezonder eten is het bij mij wel gestabiliseerd. (had het na de zwangerschap dus hormonen kwestie waarschijnlijk) Ze zeggen dat je schildklier van slag kan raken door een virus o.i.d. dat zou bij mij het geval zijn. Al met al weten ze weinig van de schildklier af. Althans van de ziekten ervan. Het medicijn is relatief goedkoop dus daarom schijnen ze verder onderzoek te doen. Het is wel zo dat het steeds vaker voor komt. Ik denk zelf dat het komt door de vervuiling van het eten. Al die E nummers (groot deel) conserveringsmiddelen en hormonen in het eten laten de schildklier goed ontregelen.