Zijn alle pillen in een strip hetzelfde? (anticonceptiepil)

Ik ben al heel wat jaren aan de pil en neem deze trouw iedere dag. Nu vroeg ik me af of de pillen op een strip allemaal dezelfde werking hebben of dat het echt van belang is om de pil horende bij de juiste dag te nemen.
Ik heb namelijk nog een paar reservestrips over die ik op wil maken. Kan ik bijvoorbeeld op maandag ook een pil nemen die je eigenlijk op bijv. woensdag in de 2e week zou nemen?
Ik neem aan dat deze dagen er alleen bij staan als reminder voor jezelf om te weten of je hem niet vergeten bent, maar ben hier niet 100% zeker van.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
37.5K

Antwoorden (4)

De pillen zijn allemaal hetzelfde, niet iedereen begint op dezelfde dag met slikken dus verschillende pillen zijn nutteloos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt niet, je hebt ook twee- en driefasenpillen.
Driefasenpillen In een strip met driefasenpillen zitten 21 pillen in 3 verschillende kleuren. Elke kleur pil heeft zijn eigen verhouding tussen oestrogeen en progestageen. Meestal is de strip verdeeld in 6 pillen van kleur A, 4 van kleur B en 10 pillen van kleur C.
Er zijn ook driefasenpillen waarbij de strip 7 pillen van elke kleur bevat. Meestal staat boven elke pil aangegeven op welke dag je hem moet slikken. Het is belangrijk dat je elke pil op de aangegeven dag slikt en geen dagen overslaat of met elkaar verwisselt. Na 21 dagen is de strip leeg en houdt je een stopweek van 7 dagen, waarin je na 2 of 3 dagen ongesteld wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had het over de gewone strip met allemaal dezelfde kleine pillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is echt een fout antwoord. Ik raad je aan om toch even google hierover te raadplegen. Maar iedereen maakt fouten. Ik heb je dus niet gemind.
Ervan uitgaande dat je een 1-fase pil gebruikt, is het geen probleem!

Eénfasepillen

In één strip zitten meestal 21 pillen die allemaal dezelfde kleur hebben en hoeveelheid progestageen en oestrogeen bevatten.

Meestal staat boven elke pil aangegeven op welke dag je hem moet slikken, maar omdat alle pillen dezelfde samenstelling hebben is het niet erg als je de vrijdag-pil op dinsdag zou slikken of andersom. Je slikt elke dag een pil en als na 3 weken de strip leeg is, houdt je een stopweek van 7 dagen, waarin je na 2 of 3 dagen ongesteld wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan wat voor pillen je hebt. Heb je een ''normale'' strip waar je op een gegevenmoment moet stoppen? Of heb je zo'n nieuwe 24+4 strips?

Bij een normale strip zijn ze allemaal hetzelfde, bij de 24+4 strip zijn ze niet hetzelfde en moet je elke dag nauwkeurig volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hetzal wel aan de soort pil liggen die je slikt. Er zit wel degelijkeen verschil in.
De eerste week minder hormonen....de tweed week meer en dan wordt het weer afgebouwd tot aan je stopweek.
Als je een reservestrip gebruikt gebruik dat exact hetzelfde pilletje die je op je gewone strip had moeten gebruiken.
De dagen staan er echt niet als geheugensteuntje op,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De minnen vind ik niet zo erg. Wel dat niemand genoeg ruggegraat heeft om zijn/haar min toe te lichten. Althans een poging daartoe want het antwoord is goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb je niet gemind, maar je antwoord is niet goed. Bij een 1fase pil bevat elke pil evenveel hormonen. Daar staan de dagen er dus wel degelijk als structuur/geheugensteun op.