Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Kunnen voedingssupplementen een allergische reactie veroorzaken?

Kunnen voedingssupplementen (alternatief -'puur biologisch') een allergische reactie veroorzaken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja. Jarenlang werd gedacht dat supplementen van vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen natuurlijk zijn en dat ze (“dus”) geen kwaad kunnen. Deze valse premisse hielp om het idee te ontwikkelen dat als een bepaalde hoeveelheid van een voedingsstof goed voor je was, meer, misschien veel meer, zeker een stuk beter voor je zal zijn. Er is nu duidelijk bewijs uit duizenden rapporten van over de hele wereld dat voedingssupplementen nadelige effecten kunnen hebben als gevolg van ofwel een overmatige inname van voedsel, water en andere dranken, voedingssupplementen en voorgeschreven bronnen of omdat het individu overmatig vatbaar is voor het ervaren van een tegengestelde reactie. Soorten bijwerkingen op voedingssupplementen Er zijn namelijk veel manieren waarop een aanvulling van een essentiële voedingsstof een nadelig effect kan hebben. Enkele van de belangrijkste zijn: • Tijdelijke en niet-ernstige allergische reacties Deze zijn meestal het gevolg van een hoge inname van een bepaalde voedingsstof gedurende een korte periode; vitamine B2 – riboflavine dat gele verkleuring van de urine veroorzaakt, bètacaroteen dat een gele/oranje tint op de huid veroorzaakt, overtollig magnesium en vitamine C dat diarree veroorzaakt, ijzer dat maagdarmklachten veroorzaakt en choline veroorzaakt zelden een visgeur in het zweet. • Ernstige ophoping van giftige stoffen Deze situaties ontstaan omdat de voedingsstof moeilijk door het lichaam kan worden uitgescheiden en een teveel kan sommige weefsels beschadigen; vitamine A – retinol, ijzer, mangaan en zelden koper accumuleren in de lever. • Effecten van voedingsstoffen op de ontwikkeling of groei van kanker Het lijkt mogelijk dat sommige voedingsstoffen in hoge doses het risico op het ontwikkelen van kanker of mogelijk de groeisnelheid verhogen. • Verstoring van de voedingstoestand door een hoge inname van één voedingsstof. Een zeer hoge inname van de ene voedingsstof kan de balans van een andere beïnvloeden en een nadelig gezondheidseffect veroorzaken door een tekort of overmaat te veroorzaken • Interactie met voorgeschreven medicijnen Sommige voedingsstoffen uit de voeding of supplementen kunnen een wisselwerking hebben en de effectiviteit van voorgeschreven medicijnen veranderen.

Bronnen:
http://www.stewartnutrition.co.uk/suppleme...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100