Werken pepermuntoliecapsules tegen darmenklachten?

Mijn vrouw heeft soms weleens last van darmproblemen. Bij o.a. de Kruidvat verkopen ze van de capsules met pepermuntolie erin. Is er wetenschappelijk bewijs dat dit werkt?

Ritsuka
2 jaar geleden
Bij regelmatige darmproblemen is het aan te raden voeding, stress, en klachten bij te houden en een arts raad te plegen. Niet zelf gaan aanrommelen.
tinus1969
2 jaar geleden
Darmproblemen is een nogal vage en brede omschrijving. Er zijn verl oorzaken en oplossingen mogelijk. Waar heeft je vrouw precies last van?

Antwoorden (1)

Wetenschappelijk onderzoek naar laagdrempelig middel tegen veelvoorkomende aandoening

Pepermuntolie zorgt voor verlichting van buikpijn, fysiek ongemak (in de buik) en ernst van de klachten bij patiënten met het prikkelbare-darmsyndroom (PDS). Dat concluderen wetenschappers van het Maastricht UMC+ naar aanleiding van onderzoek bij zo'n 200 patiënten. In het hoog aangeschreven wetenschappelijk tijdschrift Gastroenterology beschrijven ze hun resultaten. "Pepermuntolie is echter geen wondermiddel", nuanceert Maag-, Darm-, Leverarts dr. Daniel Keszthelyi. "Maar het heeft wel degelijk positieve effecten voor patiënten."
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Gevaarlijk om positief te adviseren over huismiddeltjes als onduidelijk is, wat het darmprobleem precies is, en wat de onderliggende oorzaak is. Dus min.