is het hart van ajuin giftig voor de mens?

in de chinese geneeskunde moet je het hart verwijderen van de ajuin !

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2K
SentWierda
2 jaar geleden
Niet elke GV'er kan deze vraag begrijpen.
Ajuin is de Vlaamse benaming voor wat in Nederland ui of siepel heet. Een kleine ui is een sjalot.

Antwoorden (2)

Nee, als dat zo was, was de halve wereldbevolking = de rest al lang dood geweest. Of had er op een zak ajuin een waarschuwing gestaan. Chinese geneeskunde kent sommige voedingsmiddelen bepaalde eigenschappen toe, bijvoorbeeld dat ze niet goed of juist wel goed zijn voor bepaalde organen. Maar vraag ze niet waarom, want dat wetenz e zelf niet. Het is zo al generaties lang overgeleverd
2 jaar geleden
Er zit wel een kern van waarheid achter. Want als de ziel ( het hart ) van een ajuin verrot, dan is dat het gevolg van een teveel aan stikstof. Het is dan ongezond om het binnenste van die ui te eten, die moet je wegdoen.

Het is niet onwaarschijnlijk dat er in China teveel stikstof in de planten zat en dat men daarom als regel opnam dat het hart van een ajuin moest worden verwijderd. Want de Chinese methode om een overvloedige uienoogst te krijgen is door het plantmateriaal voor een snellere ontkieming met stikstof te verzadigen.
Amadea
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Leuk gevonden! Maar jouw bron is nogal magertjes. Op een Chinese site vond ik: als er te veel stikstof wordt toegediend, wordt het uienweefsel zacht en neemt de kans op infectie toe. In het stadium van het zwellen van de bol, als de stikstofopname te hoog is, zal het calciumgebrek vertonen, wat de ontwikkeling van wortels en groeipunten zal belemmeren, de zwelling en kwaliteit van de bollen. Dit zal interne schaalrot (hartrot) en externe schaalrot (spierrot) veroorzaken.
https://big5.58cyjm.com/nongye/shucai/yangcong/39486.shtml
Plus.