Ik ervaar langdurige verergering van klachten na een traject bij de chiropractor, is dit normaal?

Ik heb 2 weken geleden een traject van ongeveer 6 weken afgerond bij de chiropractor waarbij ik 2 a 3 keer per week werd "gekraakt". De klachten waarvoor ik kwam waren chronische nek-, hoofd- en rugpijn na een ongeval. Na lichamelijk onderzoek bleek mijn bekken scheef te staan en zaten er een aantal nekwervels niet helemaal goed. Vol goeie moed ging ik het traject in, maar ervoer na elke behandeling een verergering van deze klachten. De chiropractor gaf aan dat dit normaal was omdat mijn lichaam moest wennen aan de nieuwe (en tevens normale) stand van de wervels. Ook zouden zenuwen die eerder klem zaten nu vrij spel hebben. Ik ging vrolijk verder en hoopte op verbetering. Helaas was dit nog altijd niet het geval toen het afgesproken traject afgerond was, sterker nog: de klachten zijn erger dan ooit tevoren. Ook merk ik dat mijn nek regelmatig "kraakgeluiden" maakt , iets wat ik nooit eerder heb meegemaakt. Ik heb hierover uiteraard contact gehad met mijn chiropractor en hij raadde aan om nóg een aantal behandelingen in te zetten, maar ik heb hier een slecht gevoel over. Ik lees tot nu toe ook nergens dat mensen zo lang nog klachten ervaren en iets zegt me dat ik dit niet moet doen. Uiteraard ben ik "maar" een leek en zou het ook zomaar kunnen dat ik te voorbarig ben. Wat is nu raadzaam?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (2)

Twee tot drie keer per week bij de chiropracter is BIJZONDER VEEL en kan niet meet goed zijn voor het herstel van je lichaam.
Hoewel ik erg sta achter de alternatieve geneeskunde vind ik het uitermate kwalijk om zoveel behandelingen in zes weken te doen.
Lijkt me erg verstandig om via de huisarts een doorverwijzing te vragen voor een orthopeed of eventueel een neuroloog. Als je rugklachten en nekklachten hebt kunnen deze specialisten dat opsporen met een MRI-scan of röntgenfoto.
Chiropractie kan heel goed helend werken, maar heeft op den duur ook risico's, met name bij het kraken van de nek.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Chiropraxie is geen onomstreden behandelvorm vanwege de risico's. Stop er mee en ga naar een echte dokter.
https://www.ntvg.nl/system/files/publications/2008124640001a.pdf
Toegevoegd op 26 februari 2021 16:47: tekst