Er is niet één gelukshormoon: de vier belangrijkste gelukshormonen zijn dopamine, oxytocine (ook wel het 'knuffelhormoon' genoemd), endorfine (helpt tegen stress) en serotonine. Die hormonen kun je ook door meditatie opwekken, heeft onderzoek uitgewezen.
Mindfulness kan bijvoorbeeld de hypothalamus-hypofyse-bijnier-as via de amygdala en de paraventriculaire kern activeren, wat leidt tot de afgifte van oxytocine in de hersenen.
3 jaar geleden
Het hangt af van jouw gemoedstoestand. Is die gemoedstoestand positief dan werkt het. Is die gemoedstoestand negatief (bijv. depressief of boos) dan werkt het niet en versterkt het juist de negatieve gevoelens.
Het woord "gelukshormoon" voor oxytocine is misleidend. Het is niet een gelukshormoon: het kan zowel positief als negatief werken. Het kan je een warme gloed van geluk bezorgen, maar het kan je ook angstiger maken. Wat oxytocine doet is je emoties in relatie tot sociale contacten versterken - zowel geluksgevoelens als angstgevoelens.
Oxytocine kan worden opgewekt door mindfullness. Maar dat kan alleen als de basis-emotie goed en positief is, anders wordt het niks. Iemand die chronisch eenzaam is, heeft niet die goede en positieve basis-emotie. Daarom werkt mindfullness niet bij iemand die chronisch eenzaam is.
Bron: boek "De eenzaamheidsparadox" door Jeannette Rijks. Verschenen oktober 2020. Uitg. Gompel&Svacina.