Mag een controle bij een specialist aangemerkt worden als alternatieve geneeswijze?

Ik heb een hernia gehad en daarvoor 2x een spuit gekregen in mijn rug. Dat is allemaal vergoed, maar de controle die ik heb gekregen is aangemerkt als alternatieve geneeswijze. Mag dat?

Als iets alternatief is dan is dat de geneeswijze, niet de controle, tenminste naar mijn idee.

Mijn verzekering zegt dat ze het niet zo mogen noemen, maar bij het specialistencentrum zeggen ze dat het wel mag. Ik weet niet hoe het zit en kan dus geen bezwaar maken omdat ik niet weet of ik in mijn recht sta.

Dus mijn vraag is: mag een controle aangemerkt worden als alternatieve geneeswijze?

ronron1212
4 jaar geleden
Waar en bij wie ben je voor controle geweest? Was dat in het ziekenhuis?
Iloon2punt0
4 jaar geleden
Nee dit is geen ziekenhuis, maar wel een erkende specialist. Ik ben door mijn verzekeraars doorgestuurd en het zou vergoed worden. De behandeling is vergoed, maar de controle niet en dat is niet vermeld toen ik daarheen ging. Mijn verzekeraar is het er ook niet mee eens en wil het vergoeden, maar dan hebben ze een andere factuur nodig en dat willen ze bij het specialistencentrum niet. En ik kan niet vinden welke organisatie me kan helpen. Ik heb diverse organisaties aangeschreven, maar ik weet niet wie hier toezicht op houdt.

Antwoorden (1)

Als de specialist een arts is (neuroloog of orthopeed) dan is de controle een normale medische behandeling. Kan dan nooit als alternatieve geneeskunde in rekening worden gebracht. Het kan anders lopen, als je onder behandeling bent geweest bij een manuele therapeut (kan een arts zijn, maar ook een fysiotherapeut). het hangt dan af hoe deze specialisten staan ingeschreven in het specialistenregister. Je zou dat via het secretariaat van de behandelaar moeten achterhalen. Als het buiten het ziekenhuis omgaat zal de behandelaar zijn aangesloten bij een beroepsvereniging. Belangrijk is dan, dat deze vereniging en beroepsgroep wordt erkend door je verzekering.
Door het feit, dat je spuiten hebt gehad kan ik aannemen, dat de behandelaar een arts is geweest (anders mag hij niet spuiten). wellicht kan je bij het secretariaat een factuur vragen waar een consult staat aangegeven en geen controle.
Toegevoegd op 14 februari 2020 22:07: tekst