Welk alternatief middel werkt het best tegen angst- en paniekaanvallen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.4K
Amadea
4 jaar geleden
Dat zal per persoon verschillen. Een arts kan jou het beste daarbij adviseren.
MasterSword
4 jaar geleden
Pinda’s tegen angst. Als je lichaam niet genoeg gamma-aminoboterzuur aanmaakt, zijn je hersenen meer geneigd om angst de vrije loop te laten. Pinda’s zijn een van de beste bronnen die het aminozuur aanmaakt. Een handje pinda’s per dag en je voelt je minder angstig

Antwoorden (3)

Je kunt rustiger worden door het drinken van warme melk of hopthee. Er zijn verschillende alternatieve middelen verkrijgbaar om angst- en paniekgevoelens te verlichten, zoals valeriaan, passiebloem of haver.
Maar doorgaans is een paniekaanval te sterk om voor dit soort middelen. Antidepressiva werken bijvoorbeeld veel beter.

Om van paniekaanvallen af te komen, is cognitieve gedragstherapie meestal de aangewezen weg, eventueel ondersteund door hartcoherentietraining.
Hartcoherentietraining is een ademhalingstechniek die relatief eenvoudig is aan te leren. Diverse studies tonen veelbelovende resultaten over de effectiviteit. Hartcoherentietraining zorgt voor stabiliteit tijdens stressvolle momenten.
4 jaar geleden
Je kunt misschien calmerend muziek gebruiken. Muziek heeft een sterk effect op je lichaam. Het kan onder andere je hartslag en emoties beïnvloeden. Ik zou dan voor rustige calmerende muziek gaan.

Op YouTube, als je iets zoekt in de aard van "Music for slowing down heartbeat", krijg je videos met zulke muziek.
Vele mensen in de comments beweren dat het helpt tegen paniekaanvallen.

Maar dat moet je denk ik zelf eens uittesten. Een paniekaanval lijkt me nog al extreem. Dus het zou denk ik niet direct helpen. Misschien wel op langere termijn.

Je kunt natuurlijk ook voor andere stijlen gaan. Zoals Sufi of Andalusi muziek. Of Oud traditionele muziek uit China of Japan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit heeft vaak te maken met te snel ademhalen. Meet eens hoe vaak je ademhaalt tijdens een minuut. Een gewone ademhaling zit ergens tussen 6 en 10 keer per minuut. Als je angstig wordt, kun je op youtube filmpjes vinden die je begeleiden naar een rustigere ademhaling. Hierdoor word je vanzelf weer rustiger. Lees ook het boek van Bram Bakker, Verademing, daarin staat precies uitgelegd wat het verband is tussen allerlei psychische aandoeningen als bv angsten en de ademhaling.