Wat helpt bij langdurige jeuk in de gehoorgang?

Graag tips op natuurlijke basis.

paulus811
5 jaar geleden
Heb je je oren al uit laten spuiten bij de huisarts of zelf gereinigd met Audispray (dat laatste is niets meer dan gefilterd zeewater).
Ritsuka
5 jaar geleden
Laat eens in je oren kijken, WAAROM jeukt het zo.
Reddie
5 jaar geleden
@paulus811,
Daar komt geen zeewater aan te pas.
Het is gewoon water met 0,9 g% keukenzout.
Ook wel ''fysiologische zout oplossing'' of ''saline''.
Ook (goedkoop) te krijgen bij de Etos.
paulus811
5 jaar geleden
@Reddie, dan is de ingredientenlijst op de verpakking onjuist want daar staat toch echt 'zeewater'. Ok AH zou liegen, want ook zij vermelden zeewater als ingrediënt. https://www.ah.nl/producten/product/wi176339/audispray-oorspray Dat er goedkopere varianten zijn klopt wel.
TurfGraver
5 jaar geleden
Jaaaa, niet zomaar zeewater.
Een hypertonische microbiologische zeewateroplossing.
Bekt wel goed, dus moet wel goed zijn. :x
TurfGraver
5 jaar geleden
Oo en voordat je 10 euro uitgeeft voor een beetje zout water, lees dit:
http://www.spotsdoorzien.nl/audispray-is-slecht-voor-je-oren/
paulus811
5 jaar geleden
@Turfgraver :-) geen mens begrijpt inderdaad wat het is, maar het klinkt goed! Ik denk dat het flaconnetje duurder is dan de inhoud, maar dat is vaker zo (weet dat shampoo 10 cent kost om te maken, 4 cent voor de inhoud en 6 voor de fles).

Antwoorden (2)

Mogelijk heb je last van teveel en inmiddels verdroogd oorsmeer.
Voordat je het behandelt eerst naar de huisarts om zeker te weten wat de oorzaak is. Bel even de huisarts en overleg of je eerst een paar druppels olie in je oor moet masseren.
-Niet met je vinger IN je oor-
Houd je hoofd scheef, druppelen en dan met vinger op de buitenkant van je oor drukken.
Door de olie in je oor vermindert de jeuk.

Maak een afspraak bij de huisarts en mocht het op uitspuiten aankomen, dan heb je dus al met olie gedruppeld om het oorsmeer zacht te maken. (Bij mijn huisarts moet je zelf eerst een paar dagen olie gedruppeld hebben)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Dit is een goed antwoord, begin dus alvast met druppelen met olie (olijfolie, zonnebloemolie mag allemaal). Dan is het oor inderdaad al voorbereid op een eventuele behandeling (natuurlijk: water). Laat de huisarts kijken. Misschien moet er inderdaad uitgespoten worden. Het kan echter ook zijn dat er schimmel in het oor zit. Dan is een andere behandeling noodzakelijk. Ook dat kun je proberen eerst met natuurlijke middelen op te lossen, zoals azijn, maar dan moet je toch eerst de echte oorzaak weten. Succes en los het vooral niet op met wattenstaafjes diep in het oor, al voelt dat nog zo lekker.
Vaak betekent jeuk in je oor dat de huid van je gehoorgang ontstoken is. Vooral als je vaker oordopjes o.i.d. in je oren draagt. Het kan echter ook ontstaan doordat je veel in je oren gekrabt hebt of met een wattenstaafje hebt willen reinigen. Je kunt het ook krijgen doordat je gezwommen hebt in chloor/of verontreinigd water, in bad geweest bent met zeep-houdende badproducten of door make-up, reinigings&verzorgingsprodukten. Het kan ook door eczeem of een huidallergie ontstaan....
Jeuk in het oor kan ook door ingedikt oorsmeer komen...oorsmeer is namelijk belangrijk om het oor schoon te houden en te beschermen tegen vuil, stof en bacteriën.

Het oorkanaal reinigt zich doorgaans altijd zelf. De jeuk is een teken dat de huid van de gehoorgang geneest en je zou er eigenlijk vanaf moeten blijven. Helaas is jeuk heel vervelend en dat wil je niet en je kunt dan vaak niet anders dan die jeuk proberen te verlichten. Hoe meer je in je oren peutert, hoe meer oorsmeer je verliest! Hoe heviger de jeuk en irritatie dus worden.

Ik heb het zelf ook wel eens gehad en heb toen bij de drogist een pompflesje van Vogel gehaald. Het heet 'A.Vogel Oorspray Jeuk' en bevat een combinatie van natuurlijke kokos- en zonnebloemolie met goudsbloemextract.
Heerlijk... de jeuk ging vrijwel meteen weg en ik had niet langer de dwang om te krabben of hard te wrijven. Bekijk de bijsluiter maar eens;
https://www.avogel.nl/datafiles/datafeed/bijsluiters-pdf/Oorspray-Jeuk.pdf
Mij heeft het toen echt geholpen.

Mocht het alleen oorsmeer zijn dan kan je dit dus eerst proberen als je geen tijd voor een huisarts hebt. Blijf je last houden, dan kan de huisarts een lokale behandeling geven. Vaak is een zg. oortoilet nodig om de oren zonder huidsbeschadiging te reinigen. Hij kan ook zure druppels voorschrijven die al dan niet corticosteroïd en antibiotica bevatten. Soms heb je wel antibiotica nodig!