wat moet je doen als je je hebt verbrand en geen metalinegaas hebt?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.9K
bamibal
5 jaar geleden
Naar de dokter.
Inekez1
5 jaar geleden
"De rest komt later,"
En de vraag is nu dus: wat is de rest? Eerst koelen klopt, moet je ook doen als je wel metalinegaasjes hebt. De vraag is wat je kunt doen of gebruiken in plaats van metalinegaas aanbrengen.
anneliez
5 jaar geleden
Dan ga je koelen en tijdens het koelen laat je iemand dat verband gaan kopen. Lukt dat niet dan kun je de wond losjes afdekken met een theedoek (eerst met een strijkbout over de theedoek, zodat hij steriel is)
Amadea
5 jaar geleden
Altijd direct koelen met lauw water! Ga twintig minuten onder de douche staan of hou het verbrande lichaamsdeel onder de kraan. Dat is het allerbelangrijkste. De rest komt later, éérst water.

Antwoorden (1)

Dek de wond tijdelijk af met huishoudfolie en smeer NIETS op de brandwond.
-----
.Koel bij verbranding direct 10 tot 20 minuten met lauw zacht stromend kraanwater.
.Trek ook zo snel mogelijk kleren en sieraden uit. Laat kleding die aan de wond plakt, zitten.
.Smeer niets op de brandwond. Dek de wond tijdelijk af met plastic huishoudfolie.
.Bel na koeling de huisarts
...bij een blaar in gezicht, op handen, voeten of geslachtsdelen
..als de brandwond groter is dan de helft van de hand van degene die zich heeft verbrand
..als de verbrande plek geelwit, bruin of zwart is en juist geen pijn doet
.Heeft een baby of kleuter een brandwond? Bel na koeling altijd de huisarts.