Het grondbeginsel van de klassieke homeopathie en het idee achter vaccineren hebben inderdaad iets van elkaar weg. Met een klein beetje kwaad het grote kwaad bestrijden. Maar daar houdt ook wel de vergelijking op. Bij klassieke homeopathie wordt niet per se de ziekmaker in je lichaam gebracht, maar een stof *zodanig verdund dat er geen molecuul van terug is te vinden* die de gelijkende negatieve effecten zou hebben als de ziekmaker. Vaccineren is daarnaast een preventieve maatregel, waarbij homeopathie in de regel pas wordt toegepast nadat klachten zijn ontstaan.

Vaccineren werkt en is klinisch bewezen. Klassieke homeopathie niet.
----

Ik lees nu net dat er ook een homeopatische tegenhanger is van vaccinaties: homeopathische profylaxe

https://kloptdatwel.nl/2015/06/10/rechter-behoedt-kind-voor-homeopathische-vaccinatie/

--
Vanuit het homeopathische gedachtengoed is er wel iets te zeggen voor homeopathische immunisatie. Het similiaprincipe dicteert immers dat gezonde mensen ziekteverschijnselen gaan vertonen na inname van een homeopathisch middel. Die gedachte doortrekkend zou je kunnen beredeneren dat vervolgens weerstand wordt opgebouwd tegen de ziektes die zulke verschijnselen veroorzaken. Het similiaprincipe mag echter als verworpen worden beschouwd: het blijkt onmogelijk de verschijnselen die zogenaamd door homeopathische middelen zijn opgewekt te onderscheiden van de verschijnselen die na inname van een placebo worden genoteerd. Van homeopathische middelen wisten we al dat het placebo’s zijn, en dat werd in maart van dit jaar nog eens bevestigd in het eindrapport van de Australische National Health and Medical Research Council. Het placebo-effect is heel interessant en belangrijk, maar één ding is volstrekt helder: met placebo’s bouw je geen weerstand tegen gevaarlijke infectieziekten op. Homeopathische profylaxe is daarmee zowel onnozel als riskant.
--
Dus hoewel vaccinatie en homeopathie conceptueel wel ergens iets gemeen hebben is vaccinatie op geen enkele manier een vorm van homeopathie.
---

Vaccinatie:
-Preventief
-Ziekmaker* wordt in kleine hoeveelheid ingespoten
-Aangetoonde werking
-Reguliere geneeskunde

Klassieke Homeopathie
-Nadat klachten zijn ontstaan
-Stof die dezelfde negatieve werking zou hebben als de ziekmaker wordt zodanig verdund dat deze niet meer te vinden is
-Geen aangetoonde werking
-Alternatieve geneeswijze
*Ziekmaker of afgezwakte ziekmaker of zelfs wel dode ziekmaker. Deze triggeren het immuunsysteem.
Toegevoegd op 01 september 2018 13:05: tekst
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Plus, goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zovele 'bewijzen' dat vaccinatie werkt, maar o zo velen artikelen dat deze bewijzen niet door pharma waar gemaakt kunnen worden. Het machtige apparaat van de farmacie is heden nog te machtig elke tegenbewijs te 'liquideren' of als nonsens af te doen. Van mij geen min. Het is jouw overtuiging en die respecteer ik.
LeonardN
5 jaar geleden
@Bewi Wellicht kan je de "o zo velen artikelen" met ons delen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@ LeonardN, internet is een prachtig medium om zowel voor - als tegenstanders te bedienen van bewijs. Het is aan een ieder zijn waarheid hierin te vinden.
LeonardN
5 jaar geleden
Kan je gewoon een 1 goed artikel geven waaruit blijkt dat vaccineren niet zou werken? Het liefst een wetenschappelijk paper.
Cryofiel
5 jaar geleden
@Bewi, er is niet zoiets als "jouw waarheid" en "mijn waarheid". Hooguit jouw mening en mijn mening. Maar er is slechts één waarheid. De kunst is die te vinden en ervoor open te staan. Eén van de beste manier om openheid, of het gebrek eraan, te herkennen (zowel bij een ander als bij jezelf) is kijken of je in staat bent om niet je eigen standpunt te verdedigen, maar om te vertellen wat het standpunt van de andere partij is, en aan te geven wat daar verkeerd aan zou zijn. Het valt mij altijd op dat anti-vaxxers dat niet kunnen. Die kunnen alleen maar vertellen waarom zij gelijk zouden hebben. Ze slagen er niet in te vertellen wat de reguliere geneeskunde en de wetenschap vertellen, en al helemaal niet wat daar niet aan zou kloppen. Wetenschappelijk georiënteerde mensen kunnen dat wel: die kunnen je vertellen wat de antivaxxers vertellen, en wat daar onjuist aan is. Hoe dan ook, vaccinatie werkt. Megagrote voordelen, miniscule nadelen. De uiteindelijke balans is ongekend positief.
Niet.
Homeopathie is niet wetenschappelijk onderbouwd en heeft geen bewezen werking.
Voor vaccineren geldt het omgekeerde.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Plus, snap de min niet.
Erna55
5 jaar geleden
Vanwaar de min ?
Cryofiel
5 jaar geleden
Goede samenvatting van de stand van zaken.