Algae oil of omega 3 oik komt dat op het zelfde neer?

Ik heb algae olie voor geschreven gekregen maar dat is niet op veel plaatsen tekoop
Als ik het google komt er omega 3 naar voren
Is dat het zelfde?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Nee, dat komt niet hetzelfde neer. Een appel en vitamine C zijn ook niet hetzelfde.
In algenolie zit Omega 3. Deze olie wint aan populariteit onder veganisten die geen Omega 3 van vis of visoliesupplementen willen.
Algenolie kan voorgeschreven worden omdat deze minder gifstoffen bevat, die wel in visolie zitten.
Zoals je in onderstaande tabel kunt zien valt de prijs van algenolie mee ten opzichte van bekende merken visolie. Als je het vergelijkt per 1 gram DHA/EPA tenminste:
https://www.evertberkelaar.nl/blog/algenolie-als-alternatief-voor-visolie/
Ter info:

In de Nederlandse Wikipedia staat dat omega 3-vetzuren positieve effecten hebben ten aanzien van hart- en vaatziekten, hersenbloedingen en kanker. Deze zijn echter niet aangetoond.

Mogelijke risico's van omega 3-vetzuren

Bloedstolling
Bij grote doseringen kan de bloedstolling geremd worden, waardoor er gemakkelijker bloedingen kunnen ontstaan.

Immuun- en ontstekingsreacties
Onderdrukking van immuun- en ontstekingsreacties, met als gevolg een verminderde afweer tegen infecties en verhoogde gevoeligheid voor opportunistische infecties.

Prostaatkanker
Wetenschappelijk onderzoek laat een verband zien tussen hoge concentraties van omega 3-vetzuren in het bloed en een verhoogd risico op het ontwikkelen van prostaatkanker.