Worden placebo's vergoed door verzekeraars?

De vereniging tegen de kwakzalverij is er tegen dat ziektekostenverzekeraars of de overheid homeopatische middelen betalen. Dit omdat ze, zo is recent nog eens bewezen, niet werkzaam zijn.
Wel is er een placebo-effect.

Ik ben benieuwd of de VtdK consequent is en ook niet-homeopatische placebo's afwijst

Toegevoegd na 10 minuten:
Als ze vergoed worden dan zouden ze daarover dus ook iets moeten zeggen

Toegevoegd na 12 minuten:
https://www.kwakzalverij.nl/nieuws/nrc-columniste-rosanne-hertzberger-slaat-de-plank-mis-over-homeopathie/

1.9K
Cryofiel
6 jaar geleden
De VtdK wijst homeopathische middelen niet af. Ze streven slechts naar eerlijkheid. Dus als een middel alleen maar een placebo-effect heeft, is dat prima. Maar wees dan eerlijk en kom daar gewoon rond voor uit. Doe niet alsof er een echte werkzaamheid is, want dan belazer je de boel.

Het beste antwoord

Ja, als door een (huis)arts voorgeschreven en via een apotheek, waarom zouden ze dan niet vergoed worden?
Stuk goedkoper dan 10 keer naar een psycholoog.

Dat is ook hoe ik naar homeopathie kijk: goedkoper dan reguliere medicatie of een psycholoog. Dan zou een verzekeringsmaatschappij gek zijn het niet te vergoeden.

Bron 2, beste antwoord: Er zijn meerdere redenen om een placebo voor te schrijven en in principe mag dat niet stiekem gebeuren.

Wat interessant zou zijn, is een onderzoek naar homeopathie versus placebo.
Ofwel: Is de placebo werking bij een homeopaat groter dan bij een huisarts?
Dat kan natuurlijk eigenlijk niet, maar een homeopaat is misschien beter (of slechter) als psycholoog dan een huisarts.