Wat is cupping?

Wat zijn de voordelen hiervan? Het ziet er na afloop pijnlijk uit, is het daarom wel geschikt voor iedereen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
Ritsuka
6 jaar geleden
het heeft geen voordelen, alleen maar risico's.
http://scienceblogs.com/insolence/2016/07/01/whats-the-harm-cupping-edition/
http://www.webmd.com/balance/guide/cupping-therapy#1
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/cupping-hit-onder-sporters-het-heeft-hetzelfde-effect-als-een-zuigzoen Er is geen controle op en iedereen mag het uitvoeren, dus er is sowieso al een kans dat het verkeerd uitgevoerd word. Zeker met 'wet' cupping, waarbij een snee in de huid gemaakt word, heb je een risico op infectie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
moslims geloven heilig in cupping ze noemen het Hijama Het is een lichaamstherapie die ervoor zorgt dat onder andere slecht bloed uit het lichaam wordt gezuiverd. Ook Sihr, of Zwarte Magie kan ermee behandeld worden Het cuppen (al-hijamah) is een therapeutisch proces voor het verwijderen van onrein bloed uit het lichaam. Het is een van vormen van de medische behandelingen die door de Shari’ah aanbevolen wordt. In Maleisië staat deze geneeskunde bekend als ‘bekam’, in het Arabisch ‘Al-Hijamah’ en bij de Chinezen als gua-sha. Bij de Arabische Moslims wordt deze geneeswijze het vaakst gebruikt om vele ziekten te genezen welke door de chemische medicijnen uit het westen niet te genezen zijn. Dit mede door de aanbevelingen en het praktiseren ervan door de Profeet zoals terug te vinden is in vele correcte overleveringen. -slecht bloed hebben is onzin natuurlijk,zie het als een soort placebo als je denk dat het werkt werkt het Toegevoegd na 2 minuten:
uit eigen ervaring is "dry cupping" heel erg relaxed voor je spieren en stress ... als je het niet erg vind om een week er uit te zien of een octopus heb gekroeld Bronnen:
- https://www.hijama.nl/hijama/wat-is-hijama/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik maak regelmatig gebruik van Cupping tijdens mijn behandelingen. Ik ben shiatsutherapeut. Het cuppen zorgt er onder andere voor dat stagnaties opgeheven worden. Het is geheel ongevaarlijk, mits gedaan door een deskundige. Ik gebruik het met name bij vastzittende spieren rond schouders en nek. Werkt perfect. Ik gebruik olie en gebruik de glijdende techniek. Is meteen een goede diepe bindweefselmassage.
Wel goed afgedekt houden na afloop (poriën staan open) en goed drinken. De meeste mensen zijn zo'n 3 dagen weer lekker los na een cuppingconsult.

Antwoorden (1)

Cupping is net zoiets als acupunctuur: het poogt je op "oosterse wijze" te genezen door "energiebanen te wijzigen"

Alleen worden hier geen naalden gebruikt, maar cups (schaaltjes) waar even een vlam in gehouden wordt.
De lucht in de cup wordt warm en zet uit.
Daarna wordt de cup op het lichaam geplaats en de afkoelende en krimpende lucht zuigt de huid in de cup.

Het idee is dat die zuigende werking ook invloed heeft op de energie in het lichaam.

Het is bij verstandig gebruik niet gevaarlijk. Maar omdat cupping typisch bij zieke mensen wordt toegepast ligt er wel een nadruk op het woord 'verstandig' !
ronron1212
6 jaar geleden
Ze wijzigen geen energie banen maar herstellen ze
De klassieke Chinese uitleg is dat er energiekanalen in regelmatige patronen over de oppervlakte van en door het lichaam lopen. Deze energiekanalen, meridianen genoemd, zijn vergelijkbaar met rivieren die door het lichaam vloeien en de weefsels irrigeren en voeden . Een hindernis in de beweging in deze energierivieren is vergelijkbaar met een dam in een rivier. De meridianen kunnen beïnvloed worden door naalden te prikken in de acupunctuurpunten; de naalden verwijderen de hindernissen en herstellen de normale stroming door de meridianen.
De moderne wetenschappelijke verklaring is dat het prikken van naalden in de acupunctuurpunten het zenuwstelsel stimuleert om in de spieren, ruggengraat en hersenen, chemische stoffen te laten vrijkomen. Deze chemische stoffen zullen ofwel het aanvoelen van de pijn veranderen, ofwel ervoor zorgen dat er andere chemische stoffen en hormonen vrijkomen die het eigen interne regelingssysteem beïnvloeden.
De verbeterde energie- en biochemische balans geproduceerd door acupunctuur resulteert in het stimuleren van de natuurlijke genezingsvermogens van het lichaam, en in het begunstigen van fysische en emotionele gezondheid.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@ronron1212
Bedankt voor deze aanvulling :-)
Ritsuka
6 jaar geleden
Het is vergelijkbaar met een zuigzoen, en er is geen wetenschappelijk bewijs dat het iets doet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.nrc.nl/nieuws/2015/05/02/een-snee-een-cup-en-bloed-vloeit-1493832-a712180 "Volgens de Britse emeritus hoogleraar Edzard Ernst, een autoriteit op het gebied van alternatieve geneeskunde, is er „zeer weinig bewijs” voor de werking van cupping. ‘Genezingen’ schrijft hij toe aan het placebo-effect: mensen voelen zich genezen omdat ze erin geloven. Het beschikbare bewijs dat de therapie zou werken, is een onderzoek uit 2012 waarbij 135 studies naar cupping nader zijn bekeken. Hieruit bleek dat cupping mogelijk kan helpen tegen klachten als acne of gezichtsverlamming, mits het gecombineerd wordt met andere behandelingen. De onderzoekers stellen tegelijk dat niet alle studies even betrouwbaar zijn. Voor claims dat cupping ernstige ziekten als kanker of hartklachten kan genezen, is volgens Edzard Ernst geen enkel serieus bewijs."