Helpt homeopathie tegen blaasontsteking?

Ik zit al een paar maanden met blaasontsteking en heb al aan meerdere antibiotica kuren gezeten die niet hielpen. Daarom besloot ik om een homeopaat te proberen.

Na vandaag na de homeopaat te zijn gegaan heb ik meer het idee dat het een placebo effect veroorzaakt in plaats van het probleem oplossen. Heeft iemand anders hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.5K
Ritsuka
7 jaar geleden
vraag via je huisarts een doorverwijzing naar een uroloog, die kan samen met jou kijken wat de oorzaak is.
Erna55
7 jaar geleden
Na maanden met blaasontsteking zou de huisarts je al hebben moeten verwijzen.
De huisarts heeft je al diverse antibiotica-kuren gegeven. Die niet werken, blijkbaar. Wat heeft de arts gezegd wat er vervolgens zal moeten gaan gebeuren ?
Cryofiel
7 jaar geleden
Je idee is goed: homeopathie werkt alleen via het placebo-effect. (Tenzij je het over fytotherapie hebt. Dat is genezen met behulp van kruiden en andere plantaardige middelen. Fytotherapie kan wel degelijk helpen.)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waaruit herleid je dat 'het' een placebo effect veroorzaakt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn vraag is voor @Mayla, om misverstanden te voorkomen.
Ritsuka
7 jaar geleden
@Flierefluitje kun je uitleggen wat de 'informatie van een bepaalde stof' is?
Cryofiel
7 jaar geleden
@Flierefluitje, je praat de theorie van de homeopaten na. Allemaal leuk, maar - zoals Ritsuka terecht vraagt - wat is dat, de "informatie van een bepaalde stof"? Misschien nog wel belangrijker: als homeopathie zou werken, waarom laten homeopaten dat dan niet gewoon eens even zien? Echt, dat is alles dat ervoor nodig is om de homeopathie geaccepteerd te krijgen door de wetenschap.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is het mooie Cryofiel: Homeopathie is al zo vaak onderzocht. Er komt steeds uit dat het niet werkt. @flierefluitje "Homeopathie bevat niet de stof maar de informatie van een bepaalde stof, waardoor het het zelfgenezend vermogen aanspreekt. Anderen noemen het ook wel het placebo-effect." Het placebo-effect is echt wel iets anders dan "de informatie van een bepaalde stof."
ninn
6 jaar geleden
Ik zou gewoon terug gaan naar de huisarts en vragen om een doorverwijzing naar een uroloog of een internist-nefrologie ( internist die gespecialiseerd is in de nieren ).
Want als je niet oppast kun je resistent worden tegen antibiotica, en dan heb je een groot probleem.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
het verbaasd mij ook dat de huisarts verder niks heeft ondernomen. Heeft hij jouw urine niet laten onderzoeken op het laboratorium? Zij kunnen onderzoeken welke bacterie je hebt en welk antibioticum daarvoor het beste is.
en anders moet hij je inderdaad doorsturen.
zelf kun je veel doen, veel water drinken, minimaal 2 liter, vitamine C 1500 mg,
maar wel terug naar de huisarts!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tegen blaasontsteking kan je verschillende dingen doen. Je kan ten eerste meer vitamine C nemen. Vitamine C zorgt ervoor dat de blaasontsteking bestreden wordt. Dat is ook één van de redenen waarom veenbessen kunnen helpen tegen blaasontsteking. Een andere reden is dat blaasontsteking meestal veroorzaakt wordt door de E. Colli bacterie. Deze bacterie wordt geblokkeerd door een bepaalde stof in veenbessen. Let wel, deze stof kan deze bacterie echter niet doden. Enkel ervoor zorgen dat ze "tijdelijk" onschadelijk gemaakt wordt. Veel water drinken om op die manier te zorgen voor een constante afvoer van afvalstoffen, die dan ook de bacteriën helpen meenemen. Waardoor de blaasontsteking opgelost wordt. Ook citroensap en appelazijn kan helpen. Wat je verder kunt doen is ervoor zorgen dat je elke keer na een geslachtsgemeenschap een douche neemt en gaat plassen. Dat zal ook de resterende bacteriën helpen verwijderen. Vrouwen zijn gevoeliger voor blaasontstekingen dan mannen. En sommige vrouwen hebben er ook veel meer last van dan andere. Antibiotica is het laatste redmiddel en gebruik je eigenlijk beter zo weinig mogelijk. Er zijn voldoende manieren zoals vitamine C, veenbessen, water, appelzijn, citroen die er reeds zullen voor zorgen dat ze verdwijnt. Bronnen:
- http://naturelz.nl/blaasontsteking-oorzaken/
- https://kruidje-gezond.eu/blaasontsteking-behandelen/

Antwoorden (5)

Mijn ervaring is dat het niet werkt. Er is ook geen wetenschappelijk bewijs van de werking van de klassieke homeopathie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Correct.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En hoe verklaar je dit dan?
https://www.universiteitleiden.nl/nieuws/2016/04/onderzoek-naar-geneesmiddelen-leren-van-de-natuur-en-onze-voorouders
Cryofiel
6 jaar geleden
De geneeskunde leert continu van de natuur en van bestaande kennis. Sommige bestaande "kennis" blijkt echter onjuist te zijn, of het blijkt beter te kunnen.
Je vraagt of homeopathie helpt tegen blaasontsteking.

Het antwoord hangt ervan af wat je met 'homeopathie' bedoelt. Het probleem met homeopathie is namelijk dat dezelfde naam wordt gebruikt voor totale onzin, maar ook voor behandelingen die wel degelijk werken. Veel homeopaten passen ook een mengeling toe van deze twee uitersten.

Er zijn wellicht behandelingen die homeopathisch worden genoemd, en die wel degelijk helpen tegen blaasontsteking. Ik ben geen expert, dus ik kan niet beoordelen hoe betrouwbaar die behandelingen zijn, en of ze überhaupt wel bestaan.

Er zijn met zekerheid homeopathische behandelingen die totaal niet werken tegen blaasontsteking.

Tot zover het antwoord op je vraag.

Wat me ook van het hart moet, hoewel het niet direct een antwoord is op je vraag, is dat het na meerdere antibioticakuren toch wel eens tijd wordt om verder te kijken. Daar heeft je arts toch echt een steekje laten vallen, zo lijkt het.

Ik adviseer je daarom om terug te gaan naar je huisarts. Dat is tenminste een echte arts die werkzame behandelingen toepast. Bespreek met hem de terugkerende blaasontsteking. Probeer er samen met hem achter te komen wat er aan de hand is.

Bijvoorbeeld:
Werkt het gekozen antibioticum niet tegen de vorm van blaasontsteking die jij hebt? Dan kun je misschien een ander antibioticum kiezen, of een breed-spectrum-antibioticum.
Werkt het gekozen antibioticum wel, maar komt de blaasontsteking telkens terug?
Dan kun je misschien onderzoeken hoe het komt dat je steeds opnieuw besmet raakt. Ligt het aan iets dat jij doet, of dat jij nalaat? Ligt het ergens anders aan?
Is er misschien iets anders aan de hand? Kijk of je op zoek kunt gaan - hier kan je arts meer over vertellen dan een goedwillende amateur als ik. Denk bijvoorbeeld aan een nierprobleem, aan iets met je immuunsysteem, aan sexuele activiteiten, of aan al die andere dingen waar ik niet eens op kan komen.

Samenvattend:
Ga terug naar je arts en bespreek je probleem met hem. Ga samen op zoek naar een oplossing.

Succes!

7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Ik had vroeger ook vaak blaasontstekingen, ik werd doorverwezen naar een uroloog, en na wat onderzoeken kwamen we achter de oorzaken. Sindsdien geen blaasontsteking meer gehad.
Cryofiel
7 jaar geleden
Precies, zo moet je dat aanpakken. Eerst de gebruikelijke oplossing bewandelen. Het heeft immers geen zin als iedereen die een blaasontsteking heeft meteen naar een uroloog rent. Als de gebruikelijke oplossing niet biljkt te werken, zoals bij jou en ook bij vraagsteller, dan moet je op zoek gaan naar de achterliggende oorzaak. Vervolgens kun je die aanpakken. Het aanpakken van de oorzaak is stukken beter dan het blijven doormodderen met symptoombestrijding, vooral als je die symptomen probeert te bestrijden met een onwerkzame methode.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi, bedankt (en ook aan de anderen) voor je advies!
Ik heb een afspraak voor morgen gemaakt bij de huisarts en ik hoop dat het nu wel verholpen kan wordne.
Cryofiel
7 jaar geleden
Als je het met ons wilt delen, laat je dan weten wat de huisarts zei?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+1 voor je uitleg.
Homeopathie is... "een alternatieve geneeswijze met geneesmiddelen die extreme verdunningen zijn van stoffen die de ziekte veroorzaken".
Uit (dubbelblind) blijkt dat homeopathie niet werkt.
Jij vraagt echter niet of het werkt, maar of het helpt.
Het rare is: homeopathie kan wel helpen, als jij gelooft dat het een positieve uitwerking heeft dan kan dat best zo zijn: de geest is machtig!

Ik denk zelf dat je beter in je eigen kracht kunt geloven: als je je hoop op dit soort nonsens vestigt, waar is dan het einde.
En natuurlijk een middel zoeken dat wel een bewezen werking heeft. In ieder geval voldoende drinken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Mooie bijdrage!
Een telkens terugkerende blaasontsteking, geeft twee dingen aan.
1 De antibiotica kuur heeft geen invloed meer op je lichaam, omdat je het te vaak gebruikt.
2 Je eigen immuunsysteem is niet sterk genoeg de strijd tegen de bacterieën te winnen. Dat kan velen oorzaken hebben.
Of je dat met homeopatische middelen kan verhelpen is de vraag, betwijfel het, denk dat je met kruiden meer kans hebt b.v brandnetelthee, maar er zijn er meer.
Belangrijk is te weten waarom je immuunsysteem niet sterk genoeg is, wat daar de oorzaak van is en daar wat aan doen.
Veel soorten voeding hebben hier invloed op en de manier van leven.
Jouw probleem komt erg veel voor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@eddijst: "Of je dat met homeopatische middelen kan verhelpen is de vraag, " ja dat is het, en jij betwijfelt het. Maar als het zou helpen, zou dat het 1e kwaaltje zijn (indien wetenschappelijk aangetoond) waartegen homeopathie werkt. Of Mayla te vaak of teveel antibiotica gebruikt heeft, valt niet te zeggen. Uit de vraag blijkt het iig niet, daar is zelfs geen sprake van "niet meer werken", maar gewoon van "niet werken". Idem voor voeding en leefwijze en hoeveel invloed dit heeft bij betrokkene: dat is allemaal onbekend.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Uit haar vraag blijkt het juist wel________en heb al aan meerdere antibiotica kuren gezeten die niet hielpen. Mayla

Helpt homeopathie tegen blaasontsteking?
2 maanden geleden Ik zit al een paar maanden met blaasontsteking en heb al aan meerdere antibiotica kuren gezeten die niet hielpen Mayla

Helpt homeopathie tegen blaasontsteking?
2 maanden geleden Ik zit al een paar maanden met blaasontsteking en heb al aan meerdere antibiotica kuren gezeten die niet hielpen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sanskelotje, ergens ging het fout met de tekst hierboven. sorry.
Ik ken de discussie of Homeopathie echt helpt of juist totaal niet.
Alleen moet jij het hebben van informatie van anderen.
Ik heb mijn eigen ervaringen, van zeker een middel dat het helpt. Maar ook dat betekent niet dat automatisch dan alle anderen soorten ook helpen. Dat beweer ik niet.
Je kan ook zeggen als er een soort helpt, waarom dan ook niet in al die anderen geloven.
Maar dat gaat me te ver, ik heb die ene ervaring met dat ene product en een keer of 20 toegepast en 20 x heeft het geholpen, bij mens en dier.
Cryofiel
6 jaar geleden
Het gaat niet om geloof, het gaat om feiten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sanskelotje Ben het helemaal met je eens.
Ziek worden of genezen is niet meer dan het resultaat van een optelsommetje.
Als we het proberen te verklaren of te ontkennen, lopen we al vast met onze huidige kennis.
En als de mens overtuigd is van zijn weten, dan blijft er geen ruimte over voor een andere uitleg.
En juist van de andere mogelijke uitleg, zouden we nog veel kunnen leren.
20 jaar terug had ook ik geregeld last van blaasontsteking. Mijn huisarts, tevens klassiek homeopaat, deed een homeopatisch onderzoek. Het middel ontving ik bij het 2e consult (nadat hij alles - een flinke vragenlijst van boven naar onder en terug - had bekeken). De volgende dag kreeg ik weer ontzettende zware blaasontsteking - een bekend verschijnsel als het middel werkt - en ik mocht enkel water drinken. Dat heb ik wel degelijk geweten. Daarna heb ik nauwelijks tot geen blaasontsteking gehad, wel regelmatig "mijn" middel genomen. Dus homeopathie werkt niet? Dan was het de werking als placebo, al 20 jaar lang.
En wat is homeopatie anders dan kruidengeneeskunde? Ik zweer erbij, voor meer dan enkel blaasontsteking en daardoor (en mijn leefwijze) heb ik al jaren geen antibiotica meer hoeven slikken. Wel de moeite waard, niet?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Homeopathie is echt heel iets anders dan kruidengeneeskunde... Het is juist een bekende truc van homeopaten om het verschil te verdoezelen. Als homeopathie zou werken, waarom laten homeopaten dat dan niet gewoon even zien? Volgens jouw verhaal zou dat heel eenvoudig zijn. Toch is het nog geen enkele homeopatenvereniging ooit gelukt dergelijke successen nou eindelijk gewoon eens eventjes te laten zien. Terwijl dat alles is wat nodig zou zijn om deze behandeling geaccepteerd te krijgen binnen de geneeskunde. Maar de homeopaten blijven maar weigeren...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sommige maken zich alleen maar druk om de weg er naar toe.
Anderen ervaren alleen de goede resultaten en is de weg er naar toe niet zo belangrijk.
Ik ben geen voorstander van de homeopathie, heb het zelden zien werken.
Maar de weg naar verbetering of zelfs genezing, laat zich niet beschrijven, niet meten, niet te testen.