Wat kan je doen om iemand te helpen met een lager bewustzijn?

Hallo, de reden dat ik deze vraag stel is omdat mijn vader 2 maanden in coma heeft gelegen na een motor ongeluk. Ik en mijn moeder willen hem heel graag helpen maar weten niet precies hoe en welke oefeningen we kunnen doen met mijn vader om hem te helpen. We hebben het gevoel dat mijn vader meer wil laten zien maar het niet kan op dit moment.

Kunnen jullie ons alstublieft tips geven.
We voelen ons machteloos.

Liefs.

Kira Boers

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
ronron1212
7 jaar geleden
Je vader heeft professionele hulp als het goed is ga daar eens mee praten.
Erna55
7 jaar geleden
Je vader volgt een revalidatietraject. Meestal wordt er ook begeleiding aan familie gegeven.
Zoals Ronron1212 zegt: ga praten met de professionals.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Uit de vraag is hij mij niet duidelijk of je vader nog steeds in coma ligt. Ik vind het wel heel akelig voor jou en je moeder. Ik wens jullie veel sterkte toe.
Cryofiel
7 jaar geleden
Sterkte inderdaad. En, zoals HeerVoldemort al vraagt: ligt je vader nog in coma of is hij daar intussen (geheel of gedeeltelijk) uit ontwaakt?

Antwoorden (2)

Je kunt je vragen sowieso het beste stellen aan zijn verplegers / behandelaars / therapeuten. Die hebben hier ervaring mee, en ze zijn op de hoogte van alle ervaringen bij andere patiënten wereldwijd.

Over het algemeen kun je iemand het beste helpen door aanwezig te zijn. Niet te veel, je mag hem natuurlijk niet (over)vermoeien. Maar aanwezig zijn, dingen doen, dat helpt omdat het stimuleert.

Kijk daarbij naar zijn mogelijkheden. Kan hij al lopen? Doe dat dan. Kan hij in een rolstoel? Neem hem dan mee naar plekken die hij mooi of leuk vindt.

En praat met hem. Of tegen hem, als hij niet kan terugpraten. Vertel over de afgelopen dag. Vertel hem de nieuwsberichten. De sportuitslagen, als hij daarin geïnteresseerd is. Of lees desnoods een boek voor, bijvoorbeeld elke dag vier pagina's.

Dit praten is altijd nuttig. Sowieso als hij al kan lopen, maar ook als hij nog deels in coma ligt. Het stimuleert namelijk zijn bewustzijn.

Maar wat je ook doet, overleg met zijn behandelaars. Bovenstaande tips zijn namelijk erg algemeen, omdat ik jouw vader en diens precieze situatie niet ken, en omdat ik hooguit een goedwillende amateur ben, en dus geen expert. Zijn behandelaars kunnen je veel beter dan wie dan ook vertellen wat jouw vader wel en niet aankan.

Succes, en sterkte!

7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet uit ervaring wel dat samen foto's kijken altijd heel leuk is. En als je weet welke muziek favoriet is, ga lekker samen luisteren via je telefoon en meezingen. En zo kom je altijd tot leuke gesprekken en herinneringen.
Na het praten niet teveel terugverwachten van je vader. Hij is nog herstellende. Als je met hem praat kun je daarna het beste rustgeven. Heel veel geduld is echt nodig. Na een coma heeft je vader een soort lidtekenweefsel, dit heet comatueus hersenweefsel en dit herstelt zeer langzaam dus verwacht niet direct het allerbeste. Mijn broer heeft dit ook gehad ooit. Langzaam aan en veel rust en liefde!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En vooral veel laten lachen.