Welke huis, tuin en keukenmiddelen of zalfjes helpen bij kleine ontstekinkjes?

Bijvoorbeeld bij een ontstoken nagelriem, een puistje, na het scheren en ingegroeide haren? Ontsmetten doe ik met betadine of sterilon, maar daarna? Weken in soda en biotex is tegenwoordig niet meer aanbevolen. Van drogisterij producten weet ik het ook allemaal niet precies, meestal staat er op iets van "bevordert het huidherstel" of: "bij geïrriteerde huid"
Maar ik bedoel dus een product niet bij een schaaf- of snijwond, prik van een beest, luieruitslag, droge eczeem oid, maar echt lichtelijk ontstoken kleine plekjes: rood, warm, pijnlijk. Iets van Calendula, echinaforce? Wie biedt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.5K
Cryofiel
7 jaar geleden
Mijn beste huismiddeltje is: niets doen. Gewoon schoonhouden, en af en toe de troep eruit laten gaan (indien van toepassing). Verder gewoon afwachten en kijken of de ontsteking afneemt. Na een paar dagen lost het lichaam het probleem zelf wel op.

Antwoorden (5)

Een wondje dat licht ontstoken is of dreigt te gaan ontsteken, kun je het beste verbinden met een nat verband. Dus een verband erom of een natte doek erop, en het verband regelmatig opnieuw nat maken. Het liefst ook 's nachts een keer extra er uit om het verband nat te maken.

Toegevoegd na 1 uur:
N.a.v. je vraag in de reactie over hoe nat het verband moet zijn en waarom een nat verband goed is, heb ik twee bronnen toegevoegd. Een nat verband moet goed nat maar niet té nat zijn. De vochtige omgeving die ontstaat onder een nat verband is goed voor wondgenezing en het voorkomen of kalmeren van ontstekingen (maar uiteraard niet voldoende als er echt een flinke infectie is ontstaan, in dat geval moet een arts de wond beoordelen). De tweede bron legt uit waarom een nat verband bij bepaalde wonden goed is.

Toegevoegd na 1 uur:
Het artikel in de tweede bron bevat trouwens foto's van hele grote en lelijke wonden, maar het principe is hetzelfde bij kleinere wondjes die een beetje geïrriteerd/ontstoken zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als een kompres dus. Is het nodig dat het slechts vochtig is, of echt nat? Warm water of nog iets gedrenkt in kamillethee oid? En wat is de functie er dan van ten opzichte van een ontsteking, weet je dat?
Rieneke1
7 jaar geleden
Abuis, ik ken dit meer als behandeling bij dierenbeten of krabben. Het idee achter het vochtig houden is dat het wondje zich niet sluit, want dan zouden de bacteriën ingekapseld raken en ben je verder van huis. Hetzelfde na een abces: de rotzooi moet er uit kunnen.
Echt nat is wat overdreven, maar zo vochtig mogelijk is wel de bedoeling.
Bij irritatie na het scheren helpt het volgende huismiddeltje uitstekend: verpulver een aspirine (geen paracetamol), en vermeng het zo verkregen poeder met wat creme naar keuze. Breng meteen na het scheren aan, of later zo nodig.
7 jaar geleden
Echinacea oftewel de plant Zonnehoed. Dit kruid is een natuurlijke infectiebestrijder. Je kunt er crème of zalf van kopen, maar ook de plant in je eigen tuin laten groeien. Dan kun je het sap op de geïnfecteerde huid smeren om de genezing van wondjes, eczeem, aften, koortslip en dergelijke te bevorderen.
Amadea
7 jaar geleden
Als er "bevordert' of "helpt bij" of "ondersteunt" op staat, weet je in elk geval alvast zeker dat je met een loze kwakzalfclaim te maken hebt, het dus niets doet en je je geld beter in je zak kan houden. Googelen op eender welk "geneesmiddel" van Dr. Vogel en het woord "onzin" levert in de regel een schat aan informatie op ;-) Let op : er ZIJN absoluut zogenaamde fytotherapeutische medicijnen (MET plantenbestanddelen) die wel degelijk wat doen, maar niet allemaal, en het is geen "baat het niet , schaadt het niet". "Natuurlijk" wil niet altijd zeggen "veilig". Homeopathische middelen echter kun je nemen zo veel je wilt, die doen zéker niks, dus ook geen kwaad).

De beste huismiddeltjes zijn nog altijd die die je altijd bij je hebt : laten drogen aan de lucht en likken. En met wat basismiddeltjes als azijn tegen insectenbeten, zinkzalf voor een kapotte huid en talkpoeder tegen smetten kom je een heel eind.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik gebruik mms eigenlijk voor alles wat ontstoken is klein of groot. Ik doe 10 druppels mms i een spuitflesje met bronwater. Na het scheren even spuiten en je hebt nooit meer van dat soort ontstekingen, Google even op mms Jim humble en je komt vast en zeker wel webshops tegen.