welke natuurlijke middelen helpen tegen overgevoelig tandvlees?

Ik weet niet goed wat er aan de hand is, maar ik heb zeer gevoelig tandvlees. Als ik mijn mond open doe met koud weer doet het al pijn. koude dingen eten lukt niet, te warme ook niet.
Ik had één tand waarvan men zei "oei die groeit er mettertijd uit, omdat er geen tand meer onder is". Dat is ook gebeurd, met een groot abces. Tand is getrokken dus ik dacht dat het leed geleden was.
Zit nu met een burnout thuis, in een vrij moeilijke situatie (teveel om uit te leggen en doet er ook niet toe, maar ontspannen is niet evident). en heb allerlei kleine kwaaltjes.
Eén ervan is dat mijn tandvlees sinds ongeveer een week overgevoelig is. Meer zelfs; aan één kant is het helemaal omhoog gegaan, ik voel daar een soort holte. Maar het doet overal pijn.
Ik heb nu al desinfecterende mondspoeling gehaald, allerlei vitamines om mijn weerstand wat te versterken en maakte voor 15 april een afspraak met de paradontoloog (het ging niet vroeger). Maar in afwachting zou ik wel iets willen doen om het dragelijk te maken, geen pijnstiller, liefst iets natuurlijks dat wat vanuit een hollistische visie vertrekt.
Ik heb trouwens ook sinds even lang (een week dus) pijn aan mijn bekkenbodem spier en onderrug. Voor de rest geen klachten (dus niet vaker plassen of zoiets).

Antwoorden (2)

Ik lees dat je vitamines slikt, en dat daar vitamine C bij zit, en dat het dus geen scheurbuik/scorbut is
Je beschrijving lijkt op ontstoken tandvlees.
Mijn tandarts ried aan te spoelen met Chloorhexidine en te poetsen met Perio-aid tandpasta (bevat ook Chloorhexidine). Dat hielp bij mij.
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
dankjewel Reddie.
chloorhexidine... is dat iets natuurlijks?
Maar bon, van waar die opmerking ivm scheurbuik :-/?
Als je een natuurlijk middel zoekt, kan ik extra virgin kokosolie van de eerste persing aanbevelen. Het is even wennen maar werkt goed tegen ontstoken tandvlees, wat vaak de reden is voor gevoeligheid.
Een eetlepel olie in je mond nemen, laten smelten en dan 5 min spoelen. Olie daarna uitspugen in de prullenbak. Niet door de gootsteen want dan kan de leiding verstopt raken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, met olie spoelen geeft bij mij meestal heel snel resultaat. 's ochtends voordat je iets eet, spoelen met kokosolie, een paar minuten, dan uitspugen, en naspoelen met zout water. Beterschap en sterkte met alles.