De ceremonies waarbij ayahuasca wordt gebruikt vinden over het algemeen na zonsondergang plaats.
In Nederland zijn verschillende soorten ceremonies te vinden (zie link voor uitgebreide informatie). Allereerst zijn er de rituelen die medicijnmannen uit het Amazone-gebied hier in Nederland verzorgen. Deze rituelen kunnen zeer verschillend van aard zijn, omdat iedere stam in het Amazone-gebied een eigen stijl van rituelen heeft.
Het is gebruikelijk bij dit soort rituelen dat de deelnemers (variërend van vijftien tot vijftig) in een kring zitten of liggen. Er is over het algemeen alleen kaarslicht, of het is volledig donker. De medicijnman geeft iedere deelnemer de ayahuasca en zingt meestal gedurende de nacht. Soms is er ook urenlange stilte, slechts onderbroken door het geluid van mensen die moeten overgeven.
Afhankelijk van de dosering duurt de ervaring 2 tot 6 uur. Men ziet felgekleurde caleidoscopische geometrische structuren en beleeft droomachtige visioenen. Misselijkheid en braken treden bijna altijd op.

Wat doet ayahuasca?
Ayahuasca veroorzaakt in de juiste dosering een sterke roes met visuele hallucinaties. Men ziet felgekleurde en snelbewegende beelden. Gebruikers krijgen soms religieuze, mystieke ervaringen en contacten met vreemde wezens.
Soms zijn er egoverstoringen. Gebruikers zien niet alleen dieren maar denken soms ook dat ze een dier zijn. Ook kan een verdieping van inzichten optreden.
In het begin zijn de effecten erg onplezierig. Je wordt misselijk, duizelig, gaat heftig transpireren en moet overgeven.
Daarna beginnen de hallucinaties die afhankelijk van de dosering 2 tot 6 uur aanhouden. De na-effecten kunnen nog eens 8 uur duren.

Risico’s ayahuasca
Het drinken van ayahuasca zonder begeleiding is af te raden vanwege het onberekenbare effect van de drank. In de praktijk gebeurt dat ook bijna nooit, omdat ayahuasca bijna altijd in een rituele setting wordt gebruikt.
In principe kan ayahuasca verwardheid, hallucinaties en onvoorspelbaar gedrag veroorzaken. In een rituele setting wordt dit echter voorkomen dan wel goed opgevangen.
Een ander risico van ayahuasca ligt in het MAO-remmende effect van de drank. Het is gevaarlijk om MAO-remmers te combineren met bepaalde geneesmiddelen, drugs en voeding.
De combinatie van ayahuasca met antidepressiva van het TCA-of SSRI-type, dextromethorfan, amfetamine, MDMA of serotonerge opiaten zoals tramadol, kan het serotoninesyndroom veroorzaken.