Enige tips voor hooikoorts als je niks bij je hebt?

Ik ben er een paar dagen geleden achter gekomen dat ik waarschijnlijk hooikoorts heb. Medicijnen heb ik nog niet behalve twee soorten neusspray. Een tegen zwelling en de ander tegen verstopping.
De klachten die ik tot nu toe heb zijn: Niezen (Hoewel ik daar nu weer heel wat minder last van heb), verstopte neus en tranende (en brandende) ogen door de verstopte neus weer.
Nu zat ik me af te vragen of er iets is wat (voornamelijk de ogen) ik kan gebruiken terwijl ik op school zit. Ik bedoel dus zonder speciale spullen. Ik las ook wel iets over een washandje op je gezicht leggen, maar zulk soort dingen kunnen dus niet. Aangezien ik dat niet bij me heb. Geen zonnebril of washandjes. Heeft er iemand tips dat ik kan gebruiken ook al zit ik op school en heb ik niks anders bij me behalve neusspray?
Werkt je gezicht regelmatig wassen bijvoorbeeld? Of voor een minuut je ogen dicht houden? Dingen zoals je ogen voor 10 minuten dicht houden gaat niet zo makkelijk als je op school zit en moet werken namelijk.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.telegraaf.nl/gezondheid/24166294/__Dieet_van_pissebedden_tegen_hooikoorts__.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat bedoel je precies met "zonder speciale spullen"? Je neemt die neussprays ook mee, waarom dan geen washandje, oogdruppels, of tabletten?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bekijk anders de links:
https://partner.bol.com/click/click?p=2&t=url&s=1082974&f=TXL&url=https%3A%2F%2Fwww.bol.com%2Fnl%2Fl%2Fhooikoorts%2F%2F12561%2F&name=bol.com https://hooikoortsvrij.jouwweb.nl/

Het beste antwoord

Hooikoorts is feitelijk een allergie en het beste is natuurlijk om ervanaf te komen ipv. het alleen maar te pamperen zolang het duurt. Het blijft namelijk altijd weer terug komen als de pollen rond knallen door de lucht en dit zal elk jaar weer het geval zijn.

Een spray helpt even en is na een paar uur weer uitgewerkt. Een spray als 'prevalin' legt als het ware een beschermend laagje rond de cellen die op het stuifmeel reageren en dat laagje verdwijnt alweer vrij snel. Het werkt ook niet meteen maar geleidelijk aan en je zult vaker moeten sprayen op een dag.
Je kunt ook bij de drogist of arts een anthistamine middel kopen , dat de histamine blokkeert. Dit is de stof die vrijkomt als allergische reactie op de irritatie door de blaasjes in jouw neuscellen door het stuifmeel.
Wil je er écht vanaf, dan zal je naar een arts moeten om uit te vinden voor welke stof je precies allergisch bent en je krijgt dan een vorm van therapie, waarbij je cellen een soort van herprogrammering krijgen en langzaam wennen aan de stof zodat ze niet meer allergisch reageren. De pollen waarvoor jij gevoelig bent, worden dan in een kleine hoeveelheid toegediend waarbij het aantal steeds iets wordt opgevoerd. Jouw lichaam maakt dan antistoffen aan. Dit is misschien iets om te overwegen als je merkt dat het steeds erger wordt elk jaar.

Wat je nu zou kunnen doen is jouw voeding iets aanpassen. Vermijd scherpe, pikante voeding want peper verergert de reactie ook. De neushaartjes reageren hier sterker op namelijk en raken geïrriteerd. probeer ook voeding te eten met veel zink, zoals volle granen, noten en zaden, mager rund-, varkens- of lamsvlees, kip/kalkoen, schaaldieren en pinda's/pindakaas. Nog beter is het om bij de drogist een pot Zinc Picolinate te halen. Dit zijn tabletten met de best opneembare vorm van zink 'picolinaat'. Deze tabletten samen ingenomen met extra vitamine C. zijn een heel goede remedie om van je hooikoorts af te komen. Zinkgebrek is namelijk vaak de oorzaak dat het lichaam niet efficiënt de strijd tegen allergieën aanpakt. Mijn zoon had ook atijd veel last van hooikoorts en hem heeft dit enorm geholpen!

Om het nu enigszins in de hand te houden zonder medicatie ofzo, raad ik je aan nooit met ongewassen handen in je ogen te wrijven en op de wimpers en in de neusgaten heel dun wat ongeparfumeerde vaseline smeren. Ook wil het helpen om 's morgens een glas uitgeperste sinaasappelsap met daardoorheen een lepel echte (imker)bijenhoning te drinken.