Welke (alternatieve) therapie werkt goed bij darmklachten?

Ik heb dagelijks last van winderigheid en buikkrampen. Mijn ontlasting is goed te noemen. Ik drink genoeg water per dag. Gebruik psyliumvezels. Eet noten en zaden. Verscheidene vitamine supplementen en een gezond/ verantwoord eet en drink patroon. vanuit mijn zorg pakket ben ik tot 40 euro per dag voor (alternatieve) therapieen vergoed tot 750 per jaar. Heeft iemand een goed advies, wat zou kunnen helpen om het voor mij inzichtelijker te maken waar de klachten vandaan komen.

Momenteel ervaar ik dat brood een boosdoener is. Ik probeer daarom om te stoppen met brood. Met koemelk ben ik al eerder gestopt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.8K
Ritsuka
9 jaar geleden
Laat eerst eens je voedingspatroon bekijken, en zien of je een allergie/intolerantie hebt.
Ritsuka
9 jaar geleden
Waarom eet je die vezels? En heb je tekorten dat je die supplementen neemt?
Cryofiel
9 jaar geleden
Waarom neem je supplementen als je vindt dat je een gezond voedingspatroon hebt? Dat is een tegenspraak, tenzij je een ziekte of afwijking hebt. Waarom wil je graag een alternatieve therapie? Waarom niet eerst kijken wat een echte expert ervan zegt? Of heb je dat al gedaan? Zo ja, wat zei die, en zo nee, waarom niet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik sport 3/4x per week en ik geloof niet dat ik voldoende vitamine en mineralen haal uit mijn voedingspatroon ondanks dat ik een verantwoord voedingspatroon heb. Klintk wellicht wat tegenstrijdig, i know. Die vezels eet ik een paar keer per week om ervoor te zorgen dat mijn darmen als het ware wat meer detoxen. Wat voor echte experts zijn er dan op dit gebied?
Cryofiel
9 jaar geleden
Oei... detoxen... dat bestaat niet... Detoxen is een verzinsel uit de alternatieve hoek. Klinkt heel aardig, zolang je niet al te veel verstand hebt van de werking van het menselijk lichaam. En daarop leeft dit verhaal voort: het klinkt op het eerste gezicht zo aardig. Echte experts? Begin eens bij de huisarts. Sta open voor alle mogelijkheden. Misschien is het spanning/stress. Dat was bij mij het geval, met exact dezelfde gevolgen als nu bij jou. Het kan ook een darmprobleem zijn. Dan zal de huisarts je misschien doorsturen naar een internist. Ook een voedselintolerantie is mogelijk. Dan is een diëtist de beste oplossing. Ofwel: ga eerst eens op zoek naar de onderliggende oorzaak. Nu ga je direct van symptomen naar therapie, zonder te kijken WAT je nu eigenlijk wilt corrigeren met die therapie. Da's net zoiets als tegen een scholier die moeite heeft met wiskunde te zeggen dat die extra les moet nemen, zonder je zorgen te maken of die lessen over wiskunde, geschiedenis of Frans gaan.
tinus1969
9 jaar geleden
Psyllium vezels zorgen (vaak) juist voor darmklachten..... Aangezien je ook last van brood lijkt te hebben. Lees eens wat over FODMAPs en kijk of je je daar in herkent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had wel eens over fodmap gehoord. net even wat verder ingelezen. Ik ga proberen bepaalde fodmaps als ui, knoflook en tarwe wat meer te mijden. Sowieso zal ik komende week even langs de huisarts gaan. Meer suggesties zijn altijd welkom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat jouw darmklachten betreft ben je zelf de enige expert.
Jammer dat je geen rekening kan schrijven voor je advies aan jezelf. :-) Je bent goed bezig.
Melk eruit (kan je er als je klachtenvrij bent weer invoeren, o.a. in de vorm van goeie rauwe kaas en gefermenteerde producten als (rauwe) yoghurt of kefir. Brood eruit is ook een goeie. Vooral tarwe is een punt, gekiemd brood wordt vaak wel goed verdragen. Let dan ook op gluten in andere producten waar je ze misschien niet verwacht. Zet dat door en wacht even af hoe het uitpakt, voor je verder stappen gaat nemen. Als je alles tegelijk doet, kom je er niet uit. ps. leuk hoe het fermenteren en kiemen van voeding overeenkomt met het mogelijk last hebben van FODMAPs. pps. als je veel noten e.d. gaat eten, ga dan op fytinezuur letten:
http://rinekedijkinga.nl/veelgestelde-vragen/fytinezuur.html
Ritsuka
9 jaar geleden
Detoxen doen je lever en nieren continu, daar heb je geen speciale dingen voor nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga inderdaad naar de huisarts en leg daar je verhaal voor. Als je het idee hebt dat je klachten sterk aan voeding gerelateerd zijn, houd dan eens een eetdagboek bij samen met een pijn- of klachtendagboek en kijk of je relaties kunt vinden. Trek alleen je conclusies niet te snel: als je na het eten van - laten we zeggen - aardappels één keer erg winderig bent en veel krampen hebt, betekent dat niet meteen dat je geen aardappels verdraagt. Zo'n conclusie kun je pas trekken als er echt een duidelijk patroon is, dus als je elke keer als je aardappels eet klachten hebt die je niet hebt als je geen aardappels eet en als je zeker weet dat er geen andere dingen zijn die je altijd samen met die aardappels eet en waar het ook aan zou kunnen liggen. Dat uitzoeken kan een heel gedoe zijn, juist daarom kan een diëtiste je goed helpen om het één en ander op een rijtje te krijgen en je vervolgens te adviseren hoe je je voeding zo compleet mogelijk houdt als je bepaalde dingen uit je dieet gaat schrappen. Je huisarts kan je ook doorverwijzen voor verder onderzoek: als er aanleiding voor is kan coeliakie uitgesloten worden (met een negatieve bloedtest is de kans heel klein, volledig uitsluiten kan alleen met een scopie biopten) en met ademtesten kan getest worden op zaken als voedselintoleranties of bacteriële overgroei. Daarnaast kan - ook weer: wanneer daar aanleiding voor is - je ontlasting worden onderzocht en kan er een functie- of kijkonderzoek van de darmen worden uitgevoerd. Meestal zijn dit soort klachten vrij onschuldig en is uitgebreid onderzoek niet nodig, maar dat hangt natuurlijk ook af van de ernst en duur van je klachten en van de bevindingen van de arts bij het lichamelijk onderzoek en eventuele oriënterende laboratoriumonderzoeken. Het lijkt me inderdaad erg verstandig dat je in elk geval eerst naar je huisarts gaat om gewoon eens medisch te laten kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn. Alternatieve therapieën zijn niet bewezen (daarom zijn ze ook alternatief) en hoewel er therapieën bij zitten die niet per se onzinnig lijken en heel misschien wel behoren tot de categorie van "nóg niet bewezen, misschien spoedig wel regulier", is er vooral veel kaf onder het koren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verder: psyliumvezels worden voorgeschreven bij obstipatie, heb je daar last van? Je zegt dat je ontlasting 'goed' is, is het dat mét psysliumzaad, of ook zonder? Als het zonder ook prima is, zie ik geen reden om dat te blijven gebruiken. Je hebt het over 'detoxen', maar dat kan je lichaam gelukkig heel goed zelf en daar heb je geen laxeermiddel voor nodig. Het enige wat dat doet, is vocht opnemen (je móet extra drinken als je het gebruikt, anders kan het zelfs averechts werken) en ervoor zorgen dat je vaker naar de WC moet. Áls je obstipatie hebt, is het op zich wel een goed middel, maar zoals Tinus al zegt kan het juist ook klachten verergeren. Ik heb een meer functioneel probleem met mijn darmen en heb daardoor laxeermiddelen en moet darmspoelen om me te kunnen ontlasten, maar ik krijg van psyliumvezels binnen twee dagen het gevoel dat ik meer dan tien dagen niet naar de WC ben geweest met alle krampen en winderigheid die daarbij kunnen horen. Je zou er ook eens mee kunnen stoppen om te zien wat er gebeurt, en als je het op voorschrift gebruikt en je niet zonder een laxeermiddel kunt, je arts vragen om een ander middel ervoor in de plaats zoals movicolon (Lactulose wordt veel voorgeschreven, maar geeft ook meer kans op darmkrampen en winderigheid) of magnesiumoxide.
Erna55
9 jaar geleden
Probeer eens :
Stoppen met psylliumvezels, noten, zaden, en supplementen.
Toevoegen van melk in je menu.
Accepteren dat mensen winden laten.
Cryofiel
9 jaar geleden
Is ook een goede, Erna! Hoewel dat toevoegen van melk niet nodig is. Waarschijnlijk kan het geen kwaad, van de grote meerderheid van de blanke mensen kan melk prima verdragen, evenals de meerderheid van de aziaten. Mensen van Afrikaanse komaf hebben over het algemeen wel moeite met melk, die kunnen er krampen en winderigheid van krijgen. Ook bij blanken kan dat gebeuren - maar dat is een minderheid. Toch kan het natuurlijk geen kwaad om, gewoon voor de zekerheid, melk te laten staan. Pas na een maand (misschien zelfs twee maanden) zonder psylliumvezels en supplementen, en met een normale hoeveelheid (dus geen overdaad) aan noten en zaden, zou je weer melk kunnen gaan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Melk is het gif voor mensen met darmproblemen, hoe lang moet het nog duren voordat mensen dat geloven.
het drinken van melk wordt met heel veel geld gepromoot, om van afval af te komen, nadat er boter en kaas van is gemaakt..
Bijna alle darmproblemen worden minder of verdwijnen na het stoppen van melk drinken.
Wij zijn al s zoogdier de enigste die door gaan met melk drinken als we volwassen zijn en dan ook nog melk van een dier.
Niet eens van ons eigen soort!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon lekker doorgaan en goed naar je huisarts luisteren,
kom je wel op terug als je slijm en bloed in de wc pot vindt.
Cryofiel
9 jaar geleden
Melk is een prima voedingsmiddel. Een enkeling (onder de blanke en aziatische bevolking) kan er niet tegen. Dat betekent dat die enkeling beter geen melk kan drinken. Net zoals de enkeling die niet tegen aardbeien kan, beter geen aardbeien kan eten. Dat sommige mensen niet tegen aardbeien kunnen, betekent niet dat aardbeien giftig zijn voor de hele wereldbevolking. Met melk is het precies hetzelfde: dat sommige mensen niet tegen melk kunnen, betekent niet dat melk giftig is voor de hele wereldbevolking. Melk is geen wondermiddel, maar het is wel gezond. Daarvoor zijn duidelijke evolutionaire en medische aanwijzingen. Maar het gaat hier niet over melk. Het gaat over darmproblemen. Die darmproblemen kunnen meerdere oorzaken hebben. Misschien is het stress. Misschien coeliakie, of Crohn. Misschien een intolerantie voor noten. Of voor gluten. Of voor melk. Of voor citrusvruchten. Of voor tomaten. Zolang dat niet bekend is, heeft vraagsteller meer aan tips om de oorzaak te achterhalen dan aan het zwartmaken van één bepaald voedingsmiddel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een enkeling?
http://www.minusl.nl/lactose-intolerantie/wie.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lactose-intolerantie
In NL 1 op de 7, das 2,5 miljoen mensen.
In Azië >90% dat zijn er een hele boel (1miljard of zo)
Cryofiel
9 jaar geleden
Heerlijk, de site van een producent van lactosevrije producten als "onafhankelijke" bron gebruiken. "Wij van WC-eend ..."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarom ook de wiki link erbij, met bronnen. De info komt redelijk overeen. Maar komt gerust met andere cijfers, i.p.v. iemand of een website af te kraken.
Cryofiel
9 jaar geleden
Volgens mij heb jij vaak Wikipedia afgekraakt omdat de informatie onbetrouwbaar zou zijn... Maar goed. In Nederland wonen, zoals je weet, heel wat mensen van buitenlandse afkomst. Zij kunnen vaak niet tegen lactose. Als je enkel naar de Nederlanders van West-Europese afkomst kijkt, is het aantal mensen dat lactose-intolerant is al stukken lager. Maar weet je: het heeft geen zin om één enkel aspect uit te diepen. Daar gaat het namelijk helemaal niet om! Vraagsteller mag best melk een tijdje laten staan, om te kijken of dat helpt. Hij mag ook een tijdje alle noten laten staan (pinda-allergie). Of alle peulvruchten. Het gaat erom hoe hij van zijn darmklachten afkomt. Niet meer, niet minder.
Erna55
9 jaar geleden
@eddijst:
Om even correct te blijven : - melk is geen afvalproduct uit de kaasindustrie. - je zegt dat alle darmproblemen verdwijnen wanneer er gestopt wordt met melk drinken.: de vraagsteller was al gestopt met melk drinken. Het lijkt dat klachten niet zijn verdwenen. - we drinken melk van andere zoogdieren. Ja en we eten vlees van andere (zoog) dieren, we dragen velletjes van andere ( zoog)- dieren.
Dit doet de homo sapiens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
(nooit zonder bron)
Dus wiki is onbetrouwbaarder dan de uitspraken van ene Cryofiel? Wiki heeft het daarom ook over Europeanen. (etniciteit)
En vergeet niet dat het hier enkel om lactose gaat.
(er zit meer in melk) Pinda allergie: als je dat zegt met deze klachten...
Cryofiel
9 jaar geleden
Goede punten, Erna! En inderdaad, homo sapiens doet wel meer dingen die andere dieren niet doen. Eerlijk gezegd ben ik daar erg blij mee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna wil je een discussie aan gaan, dan begin je met goed te lezen wat de ander zegt.
En ik zei---Bijna alle darmproblemen worden minder of verdwijnen na het stoppen van melk drinken.
De gevolgen voor je darmen van een leven lang melk drinken, zijn na het stoppen er van, zo maar niet opgelost.
dat duurt wel even.
Koemelk is bedoeld om binnen enkele jaren volwassen te zijn, als je tenminste koe bent.
Verdere zijn de meeste darmproblemen het resultaat van een optelsommetje van een flink aantal factoren, maar dat weet jij net zo goed als ik, of zelfs beter.
Erna55
9 jaar geleden
Winden laten is de lozing van overtollige darmgassen. Ieder mens laat winden, dagelijks gemiddeld 14 tot 25 winden. Als je meer dan 25 winden per etmaal laat, dan spreekt men van winderigheid. De medische benaming van winderigheid is 'flatulentie'. Een ander woord voor wind of scheet, is 'flatus'. Het ophouden van je winden is niet verstandig. Het laten van winden is een normale en gezonde lichamelijke functie, omdat je op deze manier overtollige darmgassen loost waar je lichaam vanaf moet. Je kunt winden laten die erg stinken, maar ook winden die minder uitgesproken ruiken. Dat heeft vooral te maken met de voeding die je eet.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ed, het klopt niet dat bijna alle darmproblemen zouden verdwijnen door gewoon geen melk meer te drinken. Als dat zo zou zijn, zou elke arts dat meteen aanraden. Het feit dat dat niet gebeurt, geeft al aan dat jouw stelling niet opgaat. Natuurlijk zijn er gevallen waarin jouw stelling wel opgaat - maar het is beslist geen algemene waarheid. Het verhaal dat koemelk alleen zou zijn bedoeld voor kalfjes is een typisch "onderbuikgevoelens-verhaal". Het is aantoonbaar onjuist, daar hebben we het al eerder over gehad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.theeshop.nl/kruidenthee/vlierbes_thee.htm
Cryofiel
9 jaar geleden
In het kruiden-circuit worden vele verhalen verteld over thees, sappen en extracten. Sommige verhalen zijn waar, sommige zijn onzin, en sommige bevatten een kleine kern van waarheid maar zijn zwaar overdreven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En nu gaan we kruiden afkraken? Met kruiden kan veel, heel veel.
Verwacht alleen niet dat na een paar antibiotica keuren o.i.d. kruiden ineens wel gaan werken, dan is er al zoveel kapot en resistent gemaakt..
Verwacht ook niet dat je gemakkelijk aan goeie kwaliteit kan komen, tijdens bewerken kan veel verloren gaan.
Ook kunnen ze niet op tegen een intolerantie als de oorzaak niet (tijdelijk) weg wordt genomen. Maar ga je zelf kweken of plukken, pas dan op dat het niet "te goed" werkt. Helemaal als je zelf verse extracten gaat maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De meeste mensen geloven alles van anderen, omdat die anderen daar voor geleerd hebben, dus als postbus 52 zegt : melk de witte motor en Jorus driepinter enz, enz, dan zal het ook wel zo zijn.
Dat veel mensen er wel goed tegen kunnen ( drinken van melk) wil niet zeggen dat melk ook gezond is. Wij hebben in een ver verleden 2 doodzieke kinderen gehad, waar de dokter geen raad mee wist, na maanden en maanden tobben zei hij misschien moeten ze maar geen koemelk meer drinken, binnen een week waren ze beter en na een maand weer op gewicht, dus krijg ik rode vlekken in mijn nek als er iemand over koemelk begint.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Erna55
je zegt: "Winden laten is de lozing van overtollige darmgassen. Ieder mens laat winden, dagelijks gemiddeld 14 tot 25 winden.
Als je meer dan 25 winden per etmaal laat, dan spreekt men van winderigheid. De medische benaming van winderigheid is ‘flatulentie’. Een ander woord voor wind of scheet, is ‘flatus’. Het ophouden van je winden is niet verstandig." antw.
het laten van winden heeft een oorzaak, hat kan gepaard gaan met opgeblazen gevoel.
De oorzaak hiervan zijn schimmelvorming en darmparasieten.
De zijn verantwoordelijk voor de ontwrichting van je darmflora.
Hetb drinken van melk en het nuttigen van suikers bevorderen dit.
Ook het eten van eieren kan mede een oorzaak zijn. Wie heeft bedacht dat 25 winden laten per dag normaal is ?
Heb je nog zo’n klucht ? Gember doodt heel wat van deze parasieten.
Het drinken van gemberthee dagelijks zal je darmflora regelen. groet amadeus.
Cryofiel
9 jaar geleden
@ed, jij hebt dus een persoonlijke ervaring met melk die negatief is. Prima, er zijn inderdaad mensen die niet tegen melk kunnen. Het meest verbazend vind ik dat de arts kennelijk niet kon ontdekken wat er aan de hand was. Maar dat jij een negatieve ervaring hebt gehad, betekent niet dat melk automatisch voor iedereen slecht is. Verre van dat. @amadeus, zoals Erna schrijft zijn die winden ongemerkt. Ook een volkomen gezond persoon laat winden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo eddijst,
Mijn vader kreeg op latere leeftijd last van overtollig slijmvorming.
Na het laten van melkproducten zoals yoghurt en plattekaas was hij ervan af. @ cryo,
natuurlijk laat iedere mens wel eens een windje, maar wie bepaald de norm ? Verder wordt er gepromoot dat melk de motor voor iedereen is, ook dit is niet juist net zoals vlierbessen een (volgens).... mogelijk nadeel kan zijn. groet amadeus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Het meest verbazend vind ik dat de arts kennelijk niet kon ontdekken wat er aan de hand was." 10 jaar geleden (best recent) waren er nauwelijks huisartsen die melk / lactose intolerantie herkenden. (nu valt het nog tegen, maar het is iets beter geworden volgens mij) "Een chronische darmziekte: leer er maar mee leven."
Bijna letterlijk de woorden van een (goeie) huisarts:
Een paar jaar laten: Melk (lactose) weg, klachten weg.
(het verschil tussen naturel en paprika chips: lactose)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De boodschap: Naar die arts, maar denk zelf en slik (ook letterlijk) niet zomaar wat ze voorschrijven.
Mijn mening: Kom er alleen voor een test of second opinion, of als er iets technisch kapot is, maar dan is het meestal naar een specialist. Dat slijm en bloed: Dat was bij een goeie kennis die door de huisarts was behandeld, een paar (hele fijne..) testen gedaan, enzovoorts. Dan ga je wel verder kijken. Een goeie alternatieve arts gevonden. Eén simpele adem test: lactose.
Gelukkig was dat iemand waarmee ik over poep en pies kon praten, anders was ik er misschien nooit op gekomen.
Erna55
9 jaar geleden
http://www.dokterdokter.nl/aandoening/winderigheid/ http://www.spijsvertering.info/tips-bij-klachten/winderigheid/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wetenschappelijk onderzoek van Gember : Wetenschappelijk onderzoek
""De heilzame werking van gember is goed onderzocht. Zo heeft een onderzoek in 1990 door St. Bartholomew Hospital in Londen aangetoond dat gember bij misselijkheid na een operatie effectiever is dan conventionele medicijnen. "" Bron: De Voedselzandloper (Kris Verburgh), Kochen nach Ayurveda (Dr. Karin Pirc), Handbuch Ayurveda (Dr. med. Schrott/Schachinger). In het artikel de geneeskracht van Gember komt naar voren dat het goed is voor spijsvertering en darmflora.
Gemberwortel is familie van de geelwortel (kurkuma) zoals eddijst aanhaalt. zie link: http://www.wellnesselect.nl/gember/#.VTPfVmQ9SqE zie ook: Kurkuma en onderzoeken:
goed voor de darmen http://www.preventievegezondheidszorg.com/kurkuma.php
Cryofiel
9 jaar geleden
Niet dat ik de positieve werking van gember wil bestrijden - maar ik wil je er wel op wijzen dat je een traditionele denkfout maakt. Er is één wetenschappelijk onderzoek naar gember. Prima. We weten allemaal dat er soms commentaar komt op een onderzoek. Dat is één van de redenen waarom we nooit op een onderzoek mogen afgaan zonder dat de gemeenschap de gelegenheid heeft gehad commentaar te geven. Wat waren de commentaren op dit onderzoek? Waren die positief, in de trant van "wij hebben er ook naar gekeken, en wij kwamen tot vergelijkbare conclusies"? Of waren die negatief, bijvoorbeeld omdat er fouten werden geconstateerd in de manier waarop het onderzoek is verricht? Een andere reden waarom we nooit op één onderzoek mogen afgaan is dat er van de 100 onderzoeken altijd wel een stuk of 5 tot 10 zijn die een verkeerde conclusie hebben. Niet perse omdat het onderzoek fouten zou bevatten, maar vaak heel gewoon doordat de gemeten resultaten nauwelijks verschillen van ruis. De enige manier om te zorgen dat je niet ten prooi valt aan dit effect is: niet naar één onderzoek kijken, maar alle onderzoeken samen nemen. Dit wordt regelmatig gedaan in een meta-analyse. -- Dit zijn dus twee redenen om niet zomaar op één onderzoek te vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lees dan even volgende commentaren. Gember is al gedurende duizenden jaren in China en India in gebruik omwille van zijn medicinale eigenschappen. bron: http://www.preventievegezondheidszorg.com/gember.php In oosterse landen kent kurkuma een eeuwenoude medicinale toepassing, vooral als ontstekingsremmer. In landen als India, China en Indonesië wordt kurkuma zowel oraal als uitwendig gebruikt voor een grote diversiteit aan kwalen, waaronder ontstekingen, menstruatieklachten, geelzucht, leveraandoeningen, darmklachten, huidaandoeningen en kiespijn. uit vorige bron
Cryofiel
9 jaar geleden
Klopt. Wat zegt dat nu helemaal? Trouwens: dit onderwerp graag verder bespreken in het café, want het gaat duidelijk off-topic.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kom je met 1 onderzoek, dan is het er maar één.
Kom je met 10 dan zijn het er maar 10 van duizenden.
Kom je met 100 dan zijn het er maar 100 van 10-duizenden. Maar van die 10-duizenden wordt geen 1 voorbeeld (met link) gegeven worden.. Kan ook niet, het zijn verzinsels. Standaard retoriek om onderzoek wat niet in een denkbeeld past af te kraken.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dit gaat steeds verder off-topic. Als je zo graag wilt discussiëren, dan stel ik voor dat je een topic opent in het café. Dat kan door de daarvoor bedoelde knop op deze pagina te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En dan nog. Stel dat gember een positief effect kan hebben op darmklachten, is dat dan de weg die we moeten volgen? Alle mogelijke middelen die wellicht een gunstig effect hebben proberen? Is onderzoeken waar de klachten vandaan komen (zover dat lukt) en daar de behandeling op aanpassen niet een beter voorstel?
Ritsuka
9 jaar geleden
@robocar ben je al bij een arts geweest met je klachten? Of heb je zelf al wat inzicht kunnen krijgen?

Het beste antwoord

Ik gebruik in een zelfde situatie altijd de cola-therapie. Ik drink een 33cl blikje lauwe cola en dan verdwijnen bij mij altijd de klachten. Als het voor mij werkt, zal het voor jou ook wel werken.

Beterschap!

https://omaweetraad.nl/gezondheid/buikpijn
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Ondersteund met een bron en gebaseerd op ervaring. Beter dan dit kan niet, toch?

Andere antwoorden (3)

Gal, maag en darmklachten horen heel vaak bij een bepaald type mens.
Het zijn vaak mensen die erg gevoelig zijn, b.v. (HSP).
Of mensen met een snelle verbranding.
Stress is dan de indirecte boosdoener, maar ook een verkeerde levensstijl, verkeerde eetgewoonte enz.
In de ochtend beginnen met brood, is voor dit soort mensen een totaal verkeerde start.
Mogelijk zijn aardappelen ook niet zo gunstig voor je.
Ook de werking van je gal kan de boosdoener zijn, of mede boosdoener, ook al heb je daar zelf geen last van.
Drink 3x daags vlierbessensap en pas je voeding aan.
Ook het dagelijks innemen van kurkuma ook wel geelwortel genoemd, kan een gunstig effect hebben op je darmen.
Dus als antwoord op je vraag, mogelijk kruidengeneeskunde kan je helpen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik gebruik zelf, voor exact de zelfde klachten al enkele weken kurkuma, met een goed resultaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo eddijst,
Heb zelf jarenlang lasb gehad van darmklachten meer bepaald winderigheid.
Bij mij was de boosdoener een combinatie van....
Er werd mij aangeraden een tijdje melkproducten te vermijden alsook
alles wat verpakte voeding voeding betreft.
duiepvries conserven en alles met kleurstoffen en bewaarmiddelen. Als brood werd mij speltbrood aangeraden.
Gemberthee werd mij ook aangeraden.
Kurkuma wordt meestal samen gebruikt met cayenne peper om de opname in het lichaam te stimuleren Int kort, zoals je zegt verkeerde eetgewoonten en levensstijl.
Een dikke plus voor je antwoord.
Ik zie intissen da
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik zie intussen dat je een - hebt gekregen, vraag me af waarom.
groet amadeus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja die min krijg ik als het antwoord te alternatief is, maar het leuke er van is dat de vraagsteller juist naar een alternatief antwoord op zoek is.
Wat je zegt in je reactie klopt helemaal, we hebben het te goed gekregen dus kunnen we kopen waar we trek in hebben en daar gaat het fout. Zo weer een min denk ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
minnen als er ook maar een vleugje alternatiefs in een antwoord zit..
+
Standaard tarwe brood is voor iedereen slecht, een groot deel denkt echter dat ze er geen last van hebben.
De oudere graan soorten zijn al een stukje beter,
zoals inderdaad spelt en dan als het even kan echt zuurdesem of nog beter kiembrood. Bij zuivel zijn er ook grote verschillen. Van supermarkttroep tot goeie boeren producten. Neem het wel serieus, door bijvoorbeeld een verwaarloosde melk intolerantie (lactose en/of caseïne) kan je voor steeds meer dingen gevoelig worden.
een short list:
-verhitte bewerkte zuivel (rauwe zuivel wordt beter verdragen)
-(tarwe) gluten
-soja
-glutamaten (o.a. E621) Maar genoeg want ik kan hier wel over door blijven schrijven.. @eddijst: Het je iets meer info, liefst een link, over vlierbessensap i.c.m. darmklachten? Ik kan er wel wat over vinden maar niet over het hoe en waarom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@eddijst: geen fan van melk?
Mij zal je ook niet met supermarktmelk zien,
maar rauwe bio zuivel van dieren die buiten lopen en bijna alleen gras eten is iets anders.
Kefir daarvan zie ik als geneesmiddel bij veel darmklachten.
Cryofiel
9 jaar geleden
Leuk dat je een advies denkt te kunnen geven dat voor de hele wereldbevolking geldig is... In werkelijkheid kun je natuurlijk beter naar je eigen lichaam kijken. Iedereen is verschillend, iedereen reageert verschillend op voedingsmiddelen. Juist de alternatieve wereld beweert telkens dat medici alleen maar standaardbehandelingen voorschrijven zonder naar de individuele patiënt en zijn omstandigheden te kijken, en dat een alternatief genezer wel naar de persoon zou kijken. En kijk eens wat hier gebeurt, hier bij deze vraag: het zijn juist de aanhangers van de alternatieve aanpak die een standaardoplossing aanraden zonder de vraagsteller ook maar te hebben gezien. En het zijn de aanhangers van de normale medische aanpak die aanraden om een arts te bezoeken, zodat vraagsteller individueel advies kan krijgen, dat op hem is toegesneden, en dat wordt gegeven door een expert die zowel verstand van zaken heeft als de persoon zelf heeft onderzocht en bekeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar zegt iemand dat het voor iedereen geldt?
Het is toch duidelijk dat dit tips zijn waar de vraagsteller zelf verder mee kan. Fijn om iemand af te kraken zonder zelf met iets te komen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Er is al duidelijk gezegd dat een INDIVIDUEEL advies noodzakelijk is. Het antwoord van Ed bevat allerlei dingen die dat totaal niet zijn. "Drink drie keer per dag een glas vlierbessensap". Alsof dat altijd en voor iedereen zou helpen - wat een onzin! @Robocar, zoek alsjeblieft advies dat op JOU is toegesneden. Dat betekent dat iemand jou zal moeten aanhoren, jou zal moeten zien, jou zal moeten onderzoeken. Elk ander advies is niet erg zinvol. Zo is "drink vlierbessensap" exact even onzinnig als "vermijd vlierbessensap".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een nette reactie zou dan zijn om om een bron te vragen en niet het standaard alternatief bashing. Vlierbessensap zou trouwens wel eens een hogere succesgraad kunnen hebben dan een huisarts bij deze klachten.
Ik ken enkele gevallen (niet statistisch significant, maar meer dan een paar) en vlierbessensap zou het wel heel slecht moeten doen om het slechter te doen dan de huisartsen..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn antwoord op de vraag naar een mogelijke alternatieve oplossing is------Dus als antwoord op je vraag, mogelijk kruidengeneeskunde kan je helpen.
Dus mogelijk, dus niet bedoeld voor de hele wereldbevolking.
Alle vruchtensappen die we kennen zijn meer of meer geneeskrachtig
Denk maar aan Grandberry ) bekendste) maar er zijn er veel meer.
Ook vlierbessen sap is zeer gezond en mogelijk kan het helpen bij darmklachten.
Maar er zijn wel 15 verschillende oorzaken waardoor je darmklachten kan hebben, dus niemand kan hier een juist antwoord geven.
Alleen kennis delen waardoor GV juist bekend is geworden.
Verwijzen naar een dokter is prima, maar daar werd bewust niet om gevraagd.
Jackd ik kan even geen site vinden die mijn theorie ondersteund, moeten er wel zijn, zal nog even zoeken.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dank, Ed, voor een verstandige bijdrage. Wat je nu noemt is namelijk precies het punt. Natuurlijk heb je gelijk, en is het drinken van vlierbessensap een *mogelijk* hulpmiddel. Maar: het is evengoed een *mogelijk* nadeel. En: er zijn zoveel andere mogelijke hulpmiddelen. Om een voorbeeld te noemen: stel dat de darmklachten worden veroorzaakt door stress. Dat is heel goed mogelijk, nietwaar? Bij mij was het destijds stress waardoor ik precies dezelfde klachten kreeg die vraagsteller nu heeft. Stel nu eens dat het inderdaad stress is. Dan kun je vlierbessensap adviseren. Misschien helpt het zelfs wel een beetje - maar misschien ook niet. Ik kreeg destijds juist ergere klachten van bepaalde bessen... Maar goed, laten we even uitgaan van het positieve scenario, namelijk dat vlierbessensap bij vraagsteller enige verlichting geeft. En dan? Is dat een oplossing? Volgens mij kan hij toch echt beter aan de stress gaan werken. Althans, in dit voorbeeld, waarin stress de onderliggende oorzaak was. Dat is nu precies mijn reden om niet zoveel waarde te hechten aan een lange, lange lijst van *mogelijke* oplossingen. En al helemaal niet als je van die lange, lange lijst slechts enkele oplossingen kiest. Vraagsteller zal toch echt lang een (huis)arts moeten. Ook al vraagt hij strikt genomen iets anders, dit is toch echt de allerbeste oplossing met de hoogste kans op succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In vlierbessen zitten veel anthocyaninen. Hierin zitten sterkere antioxidanten dan in vitamine C en vitamine E. Anthocyanen stimuleren de aanmaak van citokinen. Citokinen zijn proteïnen de de rol spelen van boodschappers in het immuunsysteem. Dat is onderzocht door de Duitse Dr Rechkemmer van het Bundesforschung Anwalt in Karlruhe. In dit Duitse onderzoeksinstituut wordt voedsel onderzocht.
Cryofiel
9 jaar geleden
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat vlierbessensap ongezond zou zijn. Met mijn eerdere voorbeeld wilde ik slechts aangeven dat *sommige* mensen er wel degelijk last van hebben, maar dat je daar geen conclusies uit mag trekken die voor iedereen van toepassing zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pijn is niets meer dan een signaal dat er iets niet goed is.
Dat iets kunnen veel oorzaken zijn.
Mijn ervaringen ( paar honderd) met dit soort klachten, dat het bijna altijd te maken heeft met het type mens.
Daar val jij ook onder.
Als je dat beseft, kan je je leven, je voeding, je gewoonten enz. aan passen om de gevolgen ervan te beperken.
Pas dan is er een juiste oplossing.
Het blijkt in de praktijk en ook bij anderen, dat voor o.a. darmklachten vlierbessensap wonderen kan doen.
Jammer dat jij altijd bij dit soort onderwerpen zo ongelukkig reageert.
Valt mee dat de kurkuma nog niet aan bod is geweest.
Het delen van kennis, is ook het delen van inzichten, pas dan kan je objectief mee praten, ook al ben je het er helemaal niet mee eens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De anthocyaninen had ik gevonden, de citokinen niet. En met die zoektermen is weer meer te vinden. Bedankt.
Cryofiel
9 jaar geleden
Juist als het om het type mens gaat, zul je eerst het type mens moeten kennen voordat je een passend advies kunt geven. Nogmaals, ik ben niet tegen vlierbessensap. Ik ben slechts tegen vlierbessensap als "altijd goed voor iedereen in alle situaties met alle achtergronden".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je kunt het ook omdraaien, als iemand een aantal klachten heeft, is de kans best groot dat hij onder een bepaald type mens valt.
Dan kan dat je vertrekpunt zijn ( zo werk ik vaak )
dan kan je vragen naar andere klachten die er normaal gesproken bij horen, klopt dat, dan weet je het bijna zeker.
De meeste mensen die hier komen, hebben nekklachten ( rechts) soms een pijnlijke slaap ( links) concentratie problemen. gal maag en darm klachten + lage rugklachten, slaap + eetproblemen.
Als je dat tientallen keren tegenkomt, dan zit er een lijn in en plaats je die mensen voorlopig in hun vakje .
Omdat ik totaal anders in elkaar zit dat jij, is mijn advies over vlierbessen sap heel simpel, probeer het gewoon, kijk of het helpt
Niets meer en niets minder. .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Cryo,
Zoals jij het beschrijft bestaat er geen enkel perfect middel/medicijn tegen welke kwaal maar ook. Persoonlijk ben ik voorstander voor een gezonde levenswijze en zal ik eerst een oplossing zoeken via een alternatieve wijze. Ik ga regelmatig naar een ostheopaat / chiropractor.
Gezonde levensstijl en voeding staan hierbij centraal en daarbovenop
wordt er naar de oorzaak van een probleem gezocht. Dus niet zo.....maar een pilletje voor de koppijn. groet amadeus.
Cryofiel
9 jaar geleden
Een gezonde levenswijze en goede voeding zijn de kernpunten van de reguliere geneeskunde. Je hebt dus helemaal gelijk met je stelling dat dat het uitgangspunt dient te zijn. Jouw osteopaat heeft gelijk als hij dit zegt. Niet omdat de osteopathie een goede methode zou zijn, maar omdat dit gewoon reguliere kennis is.
Cryofiel
9 jaar geleden
Jackd schreef:
"Gewoon lekker doorgaan en goed naar je huisarts luisteren,
kom je wel op terug als je slijm en bloed in de wc pot vindt." Jackd schreef ook:
"Vlierbessensap zou trouwens wel eens een hogere succesgraad kunnen hebben dan een huisarts bij deze klachten." Jackd schreef zelfs:
"vlierbessensap zou het wel heel slecht moeten doen om het slechter te doen dan de huisartsen" Jackd, ik hoop voor jou (en voor mijn medemensen) dat jij geen alternatief genezer bent. Ten eerste omdat je met dergelijke ongenuanceerde uitspraken (opnieuw) een hele beroepsgroep in de hoek trapt. Volkomen onterecht! Het overgrote deel van de huisartsen heeft hart voor het vak en voor de patiënt, en is daarnaast zeer kundig. Ten tweede omdat dergelijke uitspraken erop neerkomen dat je mensen afraadt deskundige hulp te zoeken. Dat is zelfs voor alternatief genezers strafbaar!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die 1e was naar aanleiding van een tip om melk gewoon weer toe te voegen. (nogal kortzichtig zonder info of het verschil heeft gemaakt)
De andere twee haal je ook uit de context, maar dat ben ik wel gewend.
Blijkbaar kan je het nog steeds niet hebben dat ik (en tinus....) met links naar onderzoek op één punt diëtisten (en huisartsen) onkundig vinden.
Niet luisteren is iets anders dan afraden hulp te zoeken. (en er is een verschil tussen real-life en online communicatie)
Ik raad vaak aan de mening van een arts te raadplegen, vooral om dingen uit te sluiten en omdat testen anders niet vergoed worden.
Gelukkig ken ik ook nog enkele huisartsen (met alle diploma's en een paar extra) die iets verder kijken dan de gemiddelde huisarts.
Cryofiel
9 jaar geleden
Je komt terug op je eerdere uitspraken. Fijn. Er gaat niets boven een kundige (huis)arts die de patiënt persoonlijk onderzoekt en een op de persoon afgestemd advies geeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus alles het proberen waard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Europese zwarte vlier is een rijke bron van plantenpigmenten en fenolische bestanddelen. Ze bevatten de flavonolen quercetine-3-glucoside en quercetine-3-rutinoside en een groot aantal anthocyaninen, een groep fenolische bestanddelen verantwoordelijk voor de diepe rode, paarse en violette kleuren van veel fruit, groenten en dus ook vlierbessen. De anthocyanines in vlierbessen zijn cyanidine-3-sambubioside-5-glucoside, cyanidine-3,5-diglucoside, cyanidine-3-sambubioside, cyanidine-3-glucoside, cyanidine-3-rutinoside, pelargonidine-3-glucoside en pelargonidine-3-sambubioside. Na consumptie kunnen de anthocyanines in vlier de antioxidantstatus in het lichaam significant verhogen
Cryofiel
9 jaar geleden
Yep. Overigens komen er de laatste tijd steeds meer twijfels of het wel zo goed is om veel antioxidanten in je lichaam te hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het verhoogd de antioxidantenstatus, dat is wat anders.
Cryofiel
9 jaar geleden
Wat is een antioxidantenstatus?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja lastig woord, even zoeken op internet dan maar.
Anders leg ik het misschien verkeerd uit.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik heb gezocht. Het woord wordt vooral gebruikt in de alternatieve hoek. Nergens wordt het uitgelegd. Aangezien jij waarschijnlijk weet waar je het over hebt, kun je het waarschijnlijk in je eigen woorden uitleggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met jouw kennis weet je dit echt wel, trouwens het woord zelf zegt al wat het is.
Cryofiel
9 jaar geleden
Het woord is nieuw voor mij. Het zegt niet wat het is, want wat is nou de 'status' van een antioxidant? Ik kan een boel statussen verzinnen, maar dat blijft dan een gok. Jij weet kennelijk wat het is, althans, dat hoop ik. Ik zou een uitleg dan ook erg op prijs stellen. Het hoeft geen exacte definitie te zijn, een ruw beeld is al genoeg. Je zou er niet alleen mij mee helpen, maar waarschijnlijk ook andere lezers van deze draad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ook geen zin dat elk woord op weegschaal wordt gelegd, dus dan maar niet. Als je alleen maar alternatieve sites tegenkomt, dan denk google vast dat je daar een voorkeur voor hebt. :-)
Bij mij komt ie meteen met pubmed spul aanzetten:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12475297 Uitleg. (niet perse wetenschappelijk)
http://www.healthy.net/scr/Interview.aspx?Id=201
met wat redenen waarom hoge doseringen soms nodig zijn, dus toch maar geplaatst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja lastig woord.
Reddie
9 jaar geleden
@eddijst, moeilijke woorden gebruiken die je vervolgens niet wenst uit te leggen lijkt toch verdacht veel op kretologie.
Erna55
9 jaar geleden
Een hoge dosering verwijst naar een "normale" dosering die dan hoger is.
De "normale" dosering antoxidanten is nooit bepaald.
Dus antioxidantenstatus, wat in de alternatieve geneeskunde een feit is, kan ik niet begrijpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuk dat hier flink wordt meegelezen! @Erna55:
Waarom?
Als je meer vlierbessensap neemt, krijg je meer antioxidanten binnen.
Daarvoor heb je geen normaal stand nodig.
Wat in dit geval hoog zou zijn? In ieder geval is alles meer dan 10x een paar handjes vlierbessen veel. Die pudmed link gelezen? Daar is niks alternatiefs aan.
Ze hebben het daar dan ook niet over "hoog" maar over een increase, een verhoging. ps.
Er is een verschil tussen woorden wegen en zinnen proberen te begrijpen.
En ik geef een link naar uitleg, dus dat hebben we ook weer gehad.
@MrTomaat: in jouw geval zou ik "elk woord .. moet" kunnen gaan wegen. Dan moet ik dus letterlijk elk woord wat je tikt ter discussie gaan stellen terwijl ik precies begrijp wat je bedoelt.
En dan "moet" op zich. Ik moet niks in een discussie, maar ook daar begrijp ik best dat ik elk woord mag wegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag hier was- Welke (alternatieve) therapie werkt goed bij darmklachten? Ik geef aan dat vlierbessensap mogelijk kan helpen. Na heel veel zinloze discussie, dat terecht is verwijderd, heb ik voor de duidelijkheid aangegeven wat er in dat sap zit..
Heb ook geen idee wat alles betekend zoals cyanidine-3-sambubioside-5-glucoside, cyanidine-3,5-diglucoside, cyanidine-3-sambubioside, cyanidine-3-glucoside, cyanidine-3-rutinoside, pelargonidine-3-glucoside en pelargonidine-3-sambubioside.
Klinkt niet echt kinderachtig
Ja antioxidantenstatus is blijkbaar een lastig woord, juist omdat het volgens jullie uit de alternatieve hoek komt.
Dus is iedere uitleg voor jullie zinloos.
En gaat de discussie opnieuw de verkeerde kant op.
Cryofiel
9 jaar geleden
@eddijst, zoals ik al aangaf, zou ik het al prima hebben gevonden als je een heel normale uitleg zou hebben gegeven. Ik citeer mezelf:
--   "in je eigen woorden uitleggen"
--   "Het hoeft geen exacte definitie te zijn, een ruw beeld is al genoeg" @jackd, het bovenstaande geeft naar mijn mening toch heel duidelijk aan dat ik NIET van plan was "elk woord op een weegschaal te leggen". Dat is JOUW omschrijving. Mag ik vragen waar je jouw beeld vandaan haalt? Ik ben namelijk niet in staat om NOG duidelijker te vertellen dat ik juist NIET van plan ben wat jij me nu in de schoenen probeert te schuiven. Ondanks jouw negativiteit waardeer ik het dat je twee links hebt opgezocht. Echter: de eerste link noemt alleen maar het woord. Wat ermee wordt bedoeld is me nog steeds niet duidelijk. De tweede link noemt ook het woord, maar geeft ook al geen enkele uitleg. Het LIJKT te gaan om de hoeveelheden van diverse antioxidanten, maar zelfs dat blijft onduidelijk. Kortom, als jij wel weet wat er met dit woord wordt bedoeld, zou ik het op prijs stellen als je het zou willen uitleggen. Nogmaals, dat mag in je eigen woorden. Een wetenschappelijk sluitende definitie is nu even niet nodig. (Nog duidelijker dan dit kan ik het écht niet meer verwoorden...) @Reddie, @Erna55, @MrTomaat: dank voor jullie woorden! Ik ervaar dat als een prima steun.
Cryofiel
9 jaar geleden
@eddijst, nu omzeil je opnieuw de vraag die wordt gesteld. JIJ bent degene die de 'antioxidantstatus' introduceerde. Vervolgens weiger je uit te leggen wat je daarmee bedoelt. En nu praat je er zelfs helemaal omheen, alsof je dat woord nooit zou hebben genoemd. Als het niet ter zake doet, waarom introduceer je dat woord dan? Of moet ik het echt op de negatieve manier interpreteren, namelijk dat je een woord introduceert omdat het zo gewichtig klinkt, maar je vervolgens schielijk terugtrekt omdat je zelf niet weet waar je het eigenlijk over hebt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja antioxidantenstatus is blijkbaar een lastig woord, juist omdat het volgens jullie uit de alternatieve hoek komt.
Dus is iedere uitleg voor jullie zinloos.
En gaat de discussie opnieuw de verkeerde kant op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee natuurlijk is iedere uitleg niet zinloos. Of het is een uitleg die begrepen wordt, door iemand met een wetenschappelijke kijk op dingen, maar alleen op een andere manier verwoord. Dus dan weten we: als alternatieven het hebben over "X" dan weten we in deze discussie dat we praten over de uitleg "Y" die wetenschappelijken gebruiken. Praat makkelijk verder. Of de uitleg wordt als onzinnig verklaard door wetenschappelijken met de daarbij behorende argumenten waarom deze uitleg onzinnig is en dan kunnen we ook gewoon verder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het niet uit willen leggen geeft het enige echte probleem. We zijn nu 15 reacties verder om dat jij weigert een normale vraag te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat betekent het woord wat jij introduceert en wij niet kennen? Ik snap nooit waarom je er altijd zo'n probleem van maakt als we goed willen vaststellen wat iemand nou precies zegt.
Cryofiel
9 jaar geleden
@eddijst, waar het woord vandaan komt doet niet ter zake. Een woord heeft een betekenis. Die betekenis kan zinnig of onzinnig zijn, maar dat is vers twee. Jij bent degene die een woord noemt - waarschijnlijk met een doel. Als wij om toelichting vragen, ga je in een hoekje zitten mokken. Waarom?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik een gok zou moeten doen wat antioxidantenstatus is, is het het aantal antioxidanten dat in een lichaam zit. Echter is dit niet de uitleg als ik jouw reactie op die van cryo lees. Overigens komen er de laatste tijd steeds meer twijfels of het wel zo goed is om veel antioxidanten in je lichaam te hebben. het verhoogd de antioxidantenstatus, dat is wat anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
, juist omdat het volgens jullie uit de alternatieve hoek komt.
Dus is iedere uitleg voor jullie zinloos.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/cafe/alle-categorieen/vraag/559255/betekent-woord-antioxidantenstatus
Cryofiel
9 jaar geleden
@eddijst, nogmaals: waar het woord vandaan komt doet niet ter zake. Het helpt zelfs al als wij weten dat het afkomstig is uit de alternatieve hoek - nu weten we namelijk helemaal niets, dus alles is beter dan de huidige situatie. Overigens stelt Jackd dat het woord een regulier woord is, dus zou zelfs dat argument (als het al een argument zou zijn) niet opgaan. Nu komt jouw boodschap niet over. Wij bieden jou de kans jouw boodschap wel over te laten komen. Jij wijst onze hulp af, zonder enige reden. Waarom?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik doe een gok: Kan het te maken hebben met de hoeveelheid antioxidanten in je lichaam ?
Of de hoeveelheid anti .ox. uit bv voeding die je lichaam nodig heeft ? Of hoeveel anti ox. levert een bepaalde groente of fruit ? Waarschijnlijk ik ben helemaal verkeerd. groet amadeus
Winderigheid is het storend vaak laten ontsnappen van lucht uit de anus. Het wordt ook wel flatulentie genoemd.
Winden laten is een normaal verschijnsel dat bij iedereen voorkomt. Gemiddeld laten mensen bewust of onbewust zo’n 14-25 winden per dag. In totaal ontsnapt er dan 0,5-2 liter gas. Winderigheid wordt pas een probleem wanneer de persoon in kwestie of zijn omgeving er hinder van ondervindt.

Winden kunnen vooraf gegaan worden door hoorbare rommelingen in de buik. Soms gaat dit gepaard met pijnlijke steken.

Bij het benoemen van de oorzaken van winderigheid moet onderscheid gemaakt worden tussen de normale winderigheid en overmatige winderigheid. Normale winderigheid ontstaat ten gevolge van normale verteringsprocessen in het maagdarmkanaal. Overmatige winderigheid kent naast het verteringsproces nog tal van andere oorzaken.
Ook de gewoonte om lucht in te slikken kan tot meer winderigheid leiden.

Voor de alternatieve therapie voor je klachten kun je ook naar een huisarts die zich ook gespecialiseerd heeft in alternatieve geneeswijzen.
Deze artsen hebben naast de reguliere artsenopleiding ook alternatieve geneeswijzen gestudeerd.
In de bijgevoegde link vind je meer info hierover.

Toegevoegd na 16 uur:
bron bij winden : http://www.dokterdokter.nl/aandoening/winderigheid/

ayurveda visie op spijsvertering :
http://agn-ayurveda.com/blogarchive/ayurveda_over_pds_prikkelbaar_darm_syndroom
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Erna 55,
Je zegt; "Voor de alternatieve therapie voor je klachten kun je ook naar een huisarts die zich ook gespecialiseerd heeft in alternatieve geneeswijzen.
Deze artsen hebben naast de reguliere artsenopleiding ook alternatieve geneeswijzen gestudeerd." Het kan ook andersom zijn.
Er zijn alternatieve artsen die doorwerwijzen naar de reguliere geneeswijze omdat zij de gezondheid van de patient op de voorgrond stellen. In jouw antwoord kan ik alleen maar negativitijd naar de alternatieve opmerken. Spijtig dat je in de verschillende rubrieken bevestiging zoekt van enkele personen die op GV aktief zijn.
Ik vraag me af wat eigenlijk ECHT jouw mening is. Tot slot, wie kan bepalen welke hoeveelheid winden toelaatbaar is als het over de gezondheid van mensen gaat ?
Kan dit niet afhankeklijk zijn van mens tot mens ? groet amadeus
Erna55
9 jaar geleden
@amadeus :
- In jouw antwoord kan ik alleen maar negativitijd naar de alternatieve opmerken.-
Ik lees in mijn antwoord geen negatieve opmerkingen. - Spijtig dat je in de verschillende rubrieken bevestiging zoekt van enkele personen die op GV aktief zijn.-
Ik geef antwoorden. Ik zoek geen bevestiging. - Ik vraag me af wat eigenlijk ECHT jouw mening is.-
Mijn echte mening geef ik. Wat maakt dat jij denkt dat dat niet zo is ? -Tot slot, wie kan bepalen welke hoeveelheid winden toelaatbaar is als het over de gezondheid van mensen gaat ?
Kan dit niet afhankeklijk zijn van mens tot mens ? -
Gemiddeld laten mensen 0.5 tot 2 liter gas aan winden. Het laten van winden is dus " normaal" .
Of iemand daar last van heeft mag hij/zij zelf bepalen. Maar het is nuttig om te weten dat winden laten tot het normale spijsverteringsproces hoort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Gemiddeld laten mensen 0.5 tot 2 liter gas aan winden. Het laten van winden is dus " normaal" . " Dus als 70% van de mannen (in Engeland) overgewicht heeft is dat normaal?
bron van die 70%:
http://www.nationaalkompas.nl/gezondheidsdeterminanten/persoonsgebonden/overgewicht/overgewicht-verschillen-internationaal/ Ga maar eens echt goed eten:
Nauwelijks winden meer en de geur van ontlasting wordt ook een stuk beter. Leuk feitje: het grootste deel van de darmgassen gaat via bloed en longen,dus via de ademhaling het lichaam uit...
Cryofiel
9 jaar geleden
Heerlijk toch, die simplistische benadering van de alternatieve wereld... De darmen zijn volgens de alternatieve theorieën een soort pijp waar gezond voedsel gewoon doorheen gaat en waar ongezond voedsel leidt tot gisting en slakken. Ooit met een internist gesproken? Die kan je vertellen hoe enorm complex de darmen in werkelijkheid zijn. Die kan je vertellen over productie en absorbtie van darmgassen, en over de normale neiging van mensen (en andere zoogdieren) om winden te laten. Maar ja, da's natuurlijk een complex verhaal. De mens neigt helaas naar een eenvoudige versie. Aan die behoefte wordt door de alternatieve wereld maar al te graag voldaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eenvoudig? Waar haal je dat vandaan? Enig idee hoe lastig het vinden van een goed voedingspatroon is?
(eens gevonden redelijk simpel door te voeren trouwens)
Cryofiel
9 jaar geleden
Op sommige punten geven zelfs de alternatieven toe dat de geneeskunde gewoon gelijk heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Andersom niet dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ cryo, je weet en beseft niet waarover jhe spreekt.
In de alternatieve wereld zijn honderden wetenschappelijke onderzoeken, gedaan. Ik geef je één vb. Het gebruik van antibioticum is altijd tegengesproken door de alternatieve wereld.
De reden hiervoor is dat het lichaam ZELF WEERSTAND moet opbouwen. De reguliere geneeskunde iheeft maar pas 15 jaren geleden ingezien dat antobiotica véél te véél werd voorgeschreven. Ja door wie ?
De reguliere arts natuurlijk.
Binnen en buiten in 10 minuten.
Diagnose en briefje voor een antibioticum.
Makkelijk he, nu nag effe betalen en de volgende. groet amadeus.
Cryofiel
9 jaar geleden
@Jackd, jazeker. Die punten worden dan ook subiet opgenomen in het repertoire van de geneeskunde. @amadeus, je kunt als mensheid twee dingen doen. Je kunt proberen nieuwe dingen te leren en nieuwe inzichten te verwerven. Daarbij zul je af en toe fouten maken. Dat is onvermijdelijk. Die fouten zul je dan moeten herstellen, je zult je gedrag dus zodanig moeten aanpassen dat de fouten niet meer worden gemaakt. Dit heet het zelflerend vermogen. Jouw beschrijving is een goed voorbeeld van dat zelflerende en zelfcorrigerende vermogen. Het alternatief is dat je bij het bekende blijft. Nooit meer vernieuwing. Nooit meer leren. Nooit meer nieuwe inzichten. Je zult dan in de waan zijn dat je nooit fouten maakt. Maar is dat zo? Is de grootste fout niet juist dat vasthouden aan het bekende, dat weigeren de beperkingen daarvan in te zien, en het weigeren je horizon te verbreden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo cryo,
ondertussen dreigt er wel een groot gevaar voor de volksgezondheid.
Méér en méér duiken er gevallen op van mensen met resistente besmettingen ten gevolge van het overmatig gebruik van antibioticum.
Het gebruik ervan werd in den beginne gretig gesponsord door de pharmacie, weet je nog ?
De alternatieve heeft hier altijd voor gewaarschuwd. Waarom zou de alternatieve weigeren hun horizon te verbreden ?
Vreemde opmerking. groet amadeus.
Cryofiel
9 jaar geleden
Wat de alternatieven zeggen is niet van belang. Laat me deze uitspraak uitleggen. Het maakt niet uit wat er wordt ontdekt door de wetenschap. Ongeacht de ontdekking, er zal altijd wel een stroming opstaan die beweert dat zij dat altijd al hebben gezegd. Vergelijk het met de ontdekking dat materie uit atomen bestaat. Toen dat eenmaal was ontdekt, werd de oude Griek Democritos beroemd. Hij had namelijk al lang, lang geleden beweerd dat materie uit atomen bestond. Dus, zeggen velen nu: zie je wel, we wisten het al lang, Democritos heeft het al ontdekt, de wetenschap bevestigt slechts de oude kennis van Democritos. Stel nu dat we morgen alsnog ontdekken dat atomen slechts schijn zijn, en dat materie in werkelijkheid onbeperkt kan worden opgesplitst in kleinere brokjes. Dan zou de oude Griek Plato beroemd worden. Plato heeft namelijk al lang, lang geleden beweerd dat materie eindeloos deelbaar was in kleinere deeltjes. Dus zouden velen zeggen: zie je wel, we wisten het al lang, Plato heeft het al ontdekt, de wetenschap bevestigt slechts de oude kennis van Plato. Democritos en Plato - twee beweringen. Beide nergens op gebaseerd. Toevallig bleek één van die twee meningen te kloppen. Was de bedenker van die mening nou briljant? Ik denk van niet. Met antibiotica is het precies hetzelfde. Wat we ook ontdekken, er is altijd wel een alternatieve stroming die, zonder enige reden, precies dat heeft uitgekraamd. Is die alternatieve stroming nou briljant? Echt niet! Als morgen wordt ontdekt dat antibiotica uitstekend werken, en dat we resistentie kunnen beperken door wereldwijd tien jaar lang alleen antibioticum A voor te schrijven, dan tien jaar lang uitsluitend antibioticum B, dan tien jaar lang antibioticum C, dan weer terug naar A, dan B, C, A, B, C, enzovoort - dan hebben we een prachtige oplossing. Ook dan zal er een alternatieve stroming opstaan die precies dat heeft beweerd. Waren zij briljant? Nee. Ze hebben goed gegokt. Meer niet.
Momenteel wordt gedacht dat er ongeveer 1 op de 100-150 mensen intolerant is voor gluten. Vaak gaat dit gepaard met darmproblemen. Wellicht dat je hier eens naar kunt kijken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Het is aan te raden om de reacties te lezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een goed advies, kan eventueel één van de redenen zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een reden van wat? Darmklachten?
Cryofiel
9 jaar geleden
De vraag is welke therapie goed werkt bij darmklachten. Dit is geen antwoord op de gestelde vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Cryo, Als je door dit antwoord tot besef KAN komen dat glutenintolerantie het werkelijke probleem kan zijn is dit het JUISTE antwoord op de vraag. Het is een antwoord in functie van "naar een oplossing zoeken" waarmee de vraagsteller geholpen KAN WORDEN . Net zoals alternatieven en reguliere dienen SAMEN te werken in functie van de patient. @ Mr tomaat, het kan een reden zijn van de OORZAAK van de darmklachten. groet amadeus
Cryofiel
9 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de gestelde vraag. Het zou een reactie kunnen zijn. Maar een antwoord is het niet. Stel je voor dat je dit als "antwoord" zou zien. Dan zou je een onafzienbare lijst krijgen:
- misschien heb je last van gluten
- misschien heb je last van suiker
- misschien heb je last van melk
- misschien heb je last van aardbeien
- misschien heb je last van wormpjes
- misschien heb je last van Crohn
- misschien heb je last van coeliakie
- misschien heb je last van je lever
- misschien heb je last van je gal
- misschien heb je last van stress
- misschien heb je last van arsenicum enzovoort, enzovoort, enzovoort. Vind je nou echt dat zo'n lijst zinvol is? Nog afgezien van het feit dat al die "misschien"-dingen geen antwoord zijn op de gestelde vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laat het dan een reactie zijn die men "juist" kan noemen als reactie op de vraag.
De vraagsteller kan er maar bij gebaat zijn. groet amadeus.
Cryofiel
9 jaar geleden
Precies, dat zeg ik. Dit is één antwoord op de vraag. Als reactie zou deze tekst wel kunnen.