Hoe lang duurt de reactie van het tegengaan van candida?

als je candida aanvalt wordt je altijd eerst zieker...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
29.4K
Cryofiel
9 jaar geleden
Waar zit die candida? Op je huid, in je neus- en voorhoofdsholtes, in je mond, in je darmen, in je vagina? Houd er rekening mee dat candida een commensaal is. Dat betekent dat iedereen candida heeft. Het is daarom onmogelijk candida weg te krijgen. Zelfs als dat ooit zou lukken (wat extreem onwaarschijnlijk is), dan zou je binnen een paar uur opnieuw "besmet" zijn doordat candida overal om ons heen is.
liveisgreat
9 jaar geleden
hoe doe je dat dan "tegengaan van candida"? Neem je medicatie?
zoals cryofiel schrijft : candida kan je makkelijk krijgen, omdat het in heel veel dingen zit. Punt is dat je er verder geen last van hebt, als je immuumsysteem goed werkt blijft de candida gewoon zitten binnen zijn normale verhoudingen.
Werkt je immuumsysteem minder goed, kan het gebeuren dat die candida heel erg uitbreid. en dan kan je immuunsysteem nog meer de mist in gaan, omdat het bezig is om het evenwicht te herstellen en de bacteriën die je normaal nodig hebt om bv. vitaminen op te nemen hun werk niet meer volledig kunnen doen. Waardoor de candida nog toenemen kan (omdat je immuunsysteem door vitaminetekort nog meer verzwakt).
Dus je bedoelt wellicht niet dat je "candida te lijf wil gaan" maar wel dat je het tot "normale proporties" wil brengen. Dus hoe wil je dat doen? Met die pilletjes voel je je idd soms beroerd omdat ze heel erg op de lever inwerken.
Of wil je het anders aanpakken? En waar hoorde je dat je in dat geval je eerst beroerder zou voelen?
Ritsuka
9 jaar geleden
Wat voor middel heeft je arts voorgeschreven? Wat staat er in de bijsluiter?
Cryofiel
9 jaar geleden
Hopelijk ben je niet verwikkeld geraakt in de klauwen van sommige alternatieve sites. Hier is een artikel over candida van de Mayo Clinic, die zelfs door die alternatieve sites wordt gerespecteerd:
http://www.mayoclinic.org/candida-cleanse/expert-answers/FAQ-20058174
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom worden je klachten eerst erger? Ik heb ook wel 'ns een (vaginale) schimmelinfectie gehad, maar ik heb zo'n effect niet gemerkt. Het kan natuurlijk wel bijwerkingen geven, wat vooral voorkomt bij de orale medicatie en niet of nauwelijks bij die ovules en crème. De meeste bijwerkingen zijn onschuldig, de ernstiger bijwerkingen zijn zeldzaam. En er zijn best wat interacties bekend met andere geneesmiddelen, maar voor de rest hoef je volgens mij geen gekke klachten te verwachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
candida die vanuit de darmen de bloedbaan in gaat naar je hersenen. je kunt daarvoor bijvoorbeeld candida clear of cell wall suppressor.
https://dub123.mail.live.com/mail/ViewOfficePreview.aspx?messageid=mgypZENwRv5BGzIgAjfeOjIA2&folderid=flinbox&attindex=0&cp=-1&attdepth=0&n=2308883
Cryofiel
9 jaar geleden
Candida die in de bloedbaan zit is systemische candida. Systemische candida is een direct levensbedreigende aandoening. Zodra je daar last van hebt, moet je met spoed worden opgenomen op de afdeling Intensieve Zorg. Zonder behandeling is je levensverwachting met systemische candida bijzonder laag. Het geloof dat iemand met systemische candida nog twee dagen kan blijven rondlopen (of zelfs nog langer) wordt enkel nog aangehangen binnen sommige alternatieve stromingen. Dit geloof wordt aangewakkerd door commerciële fabrikanten van uiterst twijfelachtige "medicijnen".
Cryofiel
9 jaar geleden
Nu begin ik trouwens ook te snappen waar de vraag vandaan komt. Sommige (!) bacteriën scheiden ziekmakende stoffen uit wanneer ze sterven. Dit geldt bijvoorbeeld voor spirocheten. Als je dergelijke bacteriën bestrijdt, bijvoorbeeld met antibiotica, sterven ze in het begin massaal. Daardoor komen tijdelijk veel van die ziekmakende stoffen vrij in het lichaam. Je bent dan een tijdje extra ziek. Dit effect duurt enkele uren. In de alternatieve wereld wordt alles heel simplistisch verdeeld in twee hokjes: "goed" en "slecht". De spirocheten die je extra ziek maken wanneer ze sterven vallen in het hokje "slecht". Candida valt bij hen ook in het hokje "slecht" (dat candida een commensaal is wordt liever verzwegen, want dat past niet in het gewenste beeld). Als spirocheten je ziek maken wanneer je ze bestrijdt, dan "moet" datzelfde gelden voor alles wat in hetzelfde hokje zit als die spirocheten. Dus "moet" ook candida je extra ziek maken wanneer je het bestrijdt. (Dat er geen enkele aanwijzing is dat dit werkelijk zo is, wordt liever verzwegen - ook dat past niet in het gewenste beeld.) Deze (foute!) theorie is op veel alternatieve websites te vinden als "die off". De theorie is losjes gebaseerd op iets dat echt bestaat. De alternatieven zullen dus altijd naar de echte geneeskunde verwijzen, onder het triomfantelijk uitroepen "Zie je wel, ze geven het zelf toe!" Maar net zoals een sinaasappelboom nooit pruimen zal dragen, zo zal candida je nooit extra ziek maken wanneer je het bestrijdt. En het zal zeker niet zorgen voor effecten die dagen, weken of zelfs meer dan een maand kunnen duren, zoals de alternatieve websites beweren. Beste witteroos, ik vrees dus dat je slachtoffer bent geworden van de beweringen van dergelijke alternatieve sites. De enige remedie daartegen is: meer onderzoek doen. En dat betekent niet dat je méér alternatieve sites moet gaan lezen (dat is wat die sites zelf verstaan onder 'meer onderzoek doen'); het betekent dat je meer *informatie* moet verzamelen. Dus geen tweede site zoeken die het verhaal van de eerste site kopieert, maar een andere informatiebron zoeken die een ander verhaal vertelt. Alleen op die manier kun je beoordelen wie er gelijk heeft. Mits je je daarvoor openstelt, natuurlijk - maar ik ga ervan uit dat je daartoe nog in staat bent. Succes!

Antwoorden (2)

Over candida wordt heel veel geschreven, maar lang niet alles wat geschreven is is wetenschappelijk goed onderbouwd. Candida is een een schimmelinfectie die veroorzaakt wordt door de gistachtige schimmel Candida albicans. Deze gist is bij vrijwel iedereen op de huid, in de mond, darmen en bij vrouwen in de vagina aanwezig, net als heel veel bacteriesoorten waarmee het een evenwicht vormt. Bij verstoring van het evenwicht, bijvoorbeeld door een antibioticumkuur of een verminderde afweer, kan candida de overhand gaan krijgen en wordt gesproken van een infectie. Een candida infectie kan op de plek waar deze zich voordoet zorgen voor klachten, maar deze zijn meestal niet ernstig en gaan vaak zonder behandeling vanzelf over.

Vee alternatieve genezers wijzen candida aan als hoofdschuldige voor heel veel aandoeningen, waaronder het chronisch vermoeidheidssyndroom, fibromyalgie, ADD/ADHD, Endometriose, MS, lekkende darm syndroom, spastische darm/prikkelbare darm syndroom, reuma en kanker. Hiervoor is echter geen enkel gedegen wetenschappelijk bewijs. Het behandelen van candida om deze aandoeningen te voorkomen of te genezen is daarom onzinnig.

Het behandelen van een candida infectie op de huid of slijmvliezen is wel effectief en kan zinnig zijn wanneer u veel klachten van de infectie heeft. Meestal is het vodoende om hiervoor lokaal werkende antischimmelmiddelen, zoals miconazol of clotrimazol te gebruiken. Bij een candida infectie in de mond wordt ook wel nystatine gegeven. Deze middelen verergeren de ziekteverschijnselen niet, alhoewel sommige vrouwen wel klagen over aanvankelijk meer jeuk bij de behandeling van een vaginale candida infectie. Dit heeft echter waarschijnlijk te maken met de creme of vaginale zetpilbasis waarin het geneesmiddel verwerkt is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@witteroos: je link doet het niet.
(link je uit een email o.i.d.?)

"als je candida aanvalt wordt je altijd eerst zieker…"
Dat is een mogelijkheid, maar niet altijd het geval.
Even uitgaande van een flinke candida woekering in alleen de darmen. (om het niet eenvoudig te houden)
Gif/afvalstoffen van die candida kunnen je bloedbaan in komen en daar kan je last van hebben.
Als je dat met een dieet gaat aanpakken zal je geen/weinig of slecht kort last hebben van afstervende candida, je zorgt dan vooral dat het stopt met woekeren.
Met een schimmel dodend middel kunnen je klachten wel erger worden, maar dat kan ook een bijwerking van het middel zelf zijn.

Verder erop ingaan is lastig, zonder te weten waar je precies op doelt.
Als ik zoek vind ik bij:
candida clear: een kruiden/olie/noten supplement wat goed voor je darmen zou zijn.
cell wall suppressor: een naar chemisch goedje (ik kom uit bij een insecticide, zou ik niet doen!)
Vooral van die laatste kan ik me voorstellen dat je klachten erger worden.. (door het middel zelf)

Toegevoegd na 46 seconden:
met die link doel ik op je link in de reacties.

Toegevoegd na 7 minuten:
"om het niet eenvoudig"
ik bedoel natuurlijk: om het niet ingewikkeld te maken, dus wel eenvoudig te houden..