Rescue druppels zijn een uitgekiende combinatie van 5 van de 38 middelen van de Bach remedies, genoemd naar de ontdekker van deze middelen.Ze werken allemaal op plantaardige basis op een middel na. De druppels werken onmiddellijk als de nood het hoogste is. ik heb er prachtige resultaten mee ervaren. O.a. van een kind dat de hele middag al onbedaarlijk aan het huilen was om onduidelijke reden. Na toediening van 4 druppels duurde het een paar seconden of het keek verbouwereerd om zich heen en zei "hallo". Het is voor ons absoluut geen placebo effect want kinderen zijn niet gevoelig hiervoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Sorry, maar kinderen zijn uitermate gevoelig voor het placebo-effect. Dat de druppels lijken te "werken" zegt dus nog helemaal niets.
Rescue druppels zijn één van de vele middeltjes uit de Bach-therapie. De naam komt van het Engelse "rescue remedy", wat een commercieel handelsmerk is. Andere fabrikanten verkopen dezelfde of bijna dezelfde planten-combinatie maar dan onder andere namen, omdat ze het anders aan de stok zouden krijgen met de eigenaar van de naam "rescue remedy".

Er is geen onderzoek bekend dat laat zien dat ook maar enige vorm van Bach-middeltjes werkzaam is. Sommige onderzoeken lijken daar wel op te wijzen, maar als je beter kijkt zie je dat hoe rigoureuzer het onderzoek is opgezet, hoe minder resultaten er werden gevonden. Enkele citaten:

"The hypothesis that flower remedies are associated with effects beyond a placebo response is not supported by data from rigorous clinical trials."

"Our analysis [...] indicates that there is no evidence of benefit compared with a placebo intervention."

"All placebo-controlled trials failed to demonstrate efficacy. It is concluded that the most reliable clinical trials do not show any differences between flower remedies and placebos."

"there is no scientific evidence to prove that flower remedies can control, cure or prevent any type of disease"

Kortom, goed onderzoek laat geen enkele werkzaamheid zien. De redenen van die totale niet-werkzaamheid zijn duidelijk, maar daar gaat je vraag niet over, dus daarvoor verwijs ik je naar onderstaande bronnen.

Om je vraag te beantwoorden: hier is enkel en alleen sprake van het placebo-effect. Daar is overigens niets mis mee, zolang we dat maar open en eerlijk erkennen.