Hoe werkt het lichten van de schedel bij een hersenoperatie?

Weet iemand hier hoe het gebeurt als iemand geopereerd wordt en zijn schedel wordt dan gelicht? Ik kan niet ergens anders info erover vinden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9K

Antwoorden (1)

Eerst wordt de schedel kaal geschoren, daarna wordt de huid geopend ( een snee dus)en naar twee kanten opzijgelegd. Daarna wordt de schedel open gezaagd, rondom. Het schedeldakje wordt in een vloeistof bewaard. Na de eigenlijke operatie in de hersenen wordt alles weer teruggelegd en de huid wordt gehecht. Vervolgens wordt de wond verbonden. Afhankelijk van de soort operatie is de patiënt tijdens de hersenoperatie bij bewustzijn en kan gewoon praten met de artsen.