Er zijn misschien wel onderzoeken naar gedaan, maar ik kan het je zo ook wel vertellen. Urine bevat allerlei afvalstoffen die door je nieren uit je bloed worden gefilterd. Het zit dus vol stoffen die je lichaam NIET nodig heeft. Sterker nog: stoffen die je lichaam DRINGEND kwijt moet.
Het gaat onder andere om zouten, afvalproducten van je stofwisseling (zoals ammoniak), resten van afgebroken rode bloedcellen (bilirubine, dat de gele kleur veroorzaakt), of stoffen waarvan je te veel hebt binnengekregen (bijvoorbeeld als je te veel vitamine c hebt geslikt).

Je nieren moeten behoorlijk wat werk verzetten om al die stoffen uit je bloed te vissen en in je urine te stoppen. Hoe minder ze daarvoor hoeven te 'concentreren', hoe makkelijker het voor ze gaat. Dat betekent: als je voldoende schoon water drinkt (of drinken waar water in zit, zoals thee, melk, sap), kunnen je nieren hun werk goed aan.

Maar als je je urine drinkt, komen die afvalstoffen weer in je bloed. Dan moeten je nieren ze wéér uit je bloed halen, plus het dagelijkse portie erbij. En zo wordt dat steeds erger. naarmate je urine meer geconcentreerd wordt. Ten slotte kunnen je nieren het dan niet meer aan, en ga je jezelf vergiftigen.

Kortom: het is echt helemaal niet gezond om je eigen urine te drinken!

Voor mensen die ergens helemaal zonder water moeten overleven, kan het heel even uitkomst bieden, omdat je nieren de urine nog wel een- of tweemaal kunnen 'gebruiken', maar daarna is het echt afgelopen.

Dit griezelverhaal gaat ervan uit dat je ALLEEN urine drinkt, maar als het om alternatieve therapie gaat, wordt er natuurlijk ook ander vocht (water e.d.) gedronken. Toch laat het het principe goed zien: waarom zou je de gifstoffen drinken die je lichaam juist kwijt wil? Je gaat toch ook niet je eigen poep opeten!