waar helpt homeopatisch geneesmiddel natrium iodatum voor?

Vaak google ik de middeltjes die ik voorgeschreven heb gekregen. Alleen het middel natirum iodatum is nergens te vinden. Ik vroeg me af of iemand weet wat dit middel doet en waar het tegen helpt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag... met een beetje googelen kom ik er achter dat dat product vrij nieuw is en dat dat de reden is (maar vreemd dat je het op zoveel plekken kan kopen online maar dat je nergens een bijsluiter vindt ofzo).
Cryofiel
11 jaar geleden
Volgens mij is het verboden om van een homeopathisch geneesmiddel te spreken. Je mag iets alleen geneesmiddel noemen wanneer de genezende werking is bewezen. Dat is hier duidelijk niet het geval.

Antwoorden (2)

Vreemd, ik vind toch meerdere hits. Maar als je het hebt voorgeschreven gekregen dan kan je het toch met je behandelend therapeut/arts overleggen?

Het is in ieder geval niets meer of minder dan gejodeerd keukenzout, waarschijnlijk sterk verdund. Het heeft geen specifieke toepassing toegeschreven gekregen, het wordt dus niet voor specifieke situaties gebruikt maar is een algemeen toepasbaar middel.

Je kunt gewoon googlen op Natrium iodatum, of Nat-i
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natrium iodatum is gewoon natriumjodide, in chemische notatie NaI.

In de homeopathische leer wordt natriumjodide toegepast als remedie tegen sterke angsten en trauma's bij mensen die echte doodsangst hebben ervaren (de ernstige interpretatie) dan wel bij mensen die in een situatie hebben gezeten waaruit ze geen uitweg zagen (de minder ernstige interpretatie). Het eerste is existentiële angst, het tweede kan bijvoorbeeld ook voortkomen uit ernstige financiële of relationele problemen.

In de geneeskunde heeft natriumjodide een bloeddrukverhogend effect. Dat komt door het natrium: dat is hetzelfde natrium dat in gewoon zout zit en dat ook in dat geval de bloeddruk verhoogt. Daarnaast verbetert natriumjodide de functie van de schildklier, omdat de schildklier jood (in de vorm van jodide) nodig heeft.

In de voedingsmiddelenleer wordt natriumjodide gebruikt als toevoeging aan keukenzout. Voor het bloeddrukverhogende effect van zout maakt dat geen verschil, want de totale hoeveelheid natrium die in het zout zit blijft hetzelfde. Toevoeging van natriumjodide aan zout wordt gedaan om de schildklier van voldoende jood te voorzien. Het bekendste merk dat zout produceert waaraan natriumjodide is toegevoegd, is jozo (jozo staat voor JOdiumZOut).