Wat te doen tegen een gekneusde pink?

Het is Koninginnedag alle huisartsenposten zijn dicht En als ik naar spoed eisende hulp ga dan kost dat 200 euro Moet ik het verbinden ofso?? Het bovenstukje van mijn pink kan ik nog bewegen het middelste stuk is opgezwollen en het derde stukje is erg opgezwollen en paars van kleur Ook om de pink heen

Toegevoegd na 3 dagen:
Dankje maar hij was gebroken ben dinsdag toch gegaan

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
26.3K

Antwoorden (4)

De huisarts is dicht maar de huisartsenPOST hoort open te zijn. Wat doe je normaal als je 's nachts of in het weekend iets hebt want DAAR moet je nu ook zijn.

Je zult toch zeker moeten weten of het niet gebroken is. Bel dus die huisartsenPOST voor tips en of je het zo kan laten. Draag je hand in ieder geval hoog met een mitella en koel het regelmatig (niet te koud water).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar de huisartsenpost daarmee! Of anders morgenochtend meteen de huisarts bellen daarover.
(Zelf heb ik 5 weken met een gebroken vinger gelopen waarvan ik ook dacht dat 'ie alleen gekneusd was -en toen was er niets meer aan te doen...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tacuma mischien kan je dan vertellen hoe je de pijn ervaarde en hoe je pink eruit zag? dan kan ze dat vergelijken....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij ging het om de linkerwijsvinger. Werd helemaal dik en paars, en deed veel pijn. Mijn vinger leek nog het meest op een piramide... Ik kon 'n wel gewoon bewegen, en dacht daarom dat 'ie niet gebroken kon zijn. Na vijf weken toch maar eens naar de huisarts gegaan, doorgestuurd naar het ziekenhuis, en daar foto's laten maken. Inderdaad gebroken, maar de breuk was al vergroeid. Vandaar mijn advies om er toch naar te laten kijken, vandaag bij de huisartsenpost of morgen bij de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja daarom houd ik voor mijzelf altijd aan 3 dagen afwachten ( mits de pijn dit toelaat anders natuurlijk niet). Als iets dan niet minder wordt ga ik naar de HA. Ook dan is er nog tijd om iets te herstellen.
Als je je pink nog kan bewegen is die meestal niet gebroken. De paarse kleur is een inwendige bloeduitstorting.
Verbind de pink en geef het zo rust en als het na 3 dagen NIET minder is dan even naar de huisarts, Als de bloeduitstorting minder wordt neemt ook de zwelling af en de pijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet kunnen bewegen is niet altijd de graadmeter; voor de zekerheid naar laten kijken. Zie mijn reactie op het vorige antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn reacties zijn niet bedoeld om mijn eigen 'leed' te etaleren, maar om een ander (mogelijk) hetzelfde te besparen. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet je eigen leed te etaleren , maar om de ander een vergelijking aan te bieden als graadmeter voor zijn/haar eigen letsel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch wel apart dat iedereen altijd maar blijft zeggen dat iets niet gebroken is als je het nog kunt bewegen. Ziedaar: het was TOCH gebroken!
Huisartsenposten zijn niet dicht, die zijn júist open buiten kantoortijden. Je eigen huisarts kun je niet bereiken, maar op de huisartsenpost kun je de dienstdoende huisarts consulteren (wel altijd eerst bellen!) Alleen als je binnen de veiligheidsringen in Rhenen of Veenendaal woont, kun je vandaag niet zomaar naar de huisartsenpost, en volgens de website is het advies voor die bewoners dan ook om 112 te bellen als je medische hulp nodig hebt: de hulpdiensten zijn op de hoogte van de beperkte bereikbaarheid. Maar verder kun je OVERAL in Nederland gewoon naar de huisartsenpost.

Als je zeker weet dat je pink niet gebroken is (en eigenlijk kun je dat nooit helemaal zeker weten, maar dat is een andere kwestie) dan kun je het beste je pink tegen je ringvinger aan tapen. Twee circulaire stukjes tape, waarbij je de kootjes aan elkaar plakt en de gewrichtjes vrij laat: zo heeft je pink steun van de 'gezonde' ringvinger, maar kun je wél nog gewoon je pink bewegen, dat helpt ook om de zwelling te verminderen. Zorg ervoor dat je de tape NIET te strak doet, of tape dakpansgewijs in plaats van circulair. Als het gaat kloppen, knelt of als je pink verkleurt, zit het te strak. Verder je hand hoog houden, liefst boven harthoogte. 'S nachts kun je dat bereiken door je hand op een kussen te leggen. Het hoog houden van je hand helpt om de zwelling te verminderen. Tegen de pijn en de zwelling zou je verder nog kunnen koelen, bijvoorbeeld met een gelpack of een zak erwtjes uit de vriezer. Zorg er dan wel voor dat je altijd een theedoek om de zak doet, anders kun je je huid beschadigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gekneusd is ijs erop. Verbinden hoeft niet. Bewegen binnen de pijngrens en eventueel een paracetamol slikken om de scherpe randjes van de pijn af te halen. Zoals al eerder gezegd als je m kunt bewegen is het onwaarschijnlijk dat hij gebroken is. Ik zou t even aankijken en niet meteen naar de HA rennen. Hij kan er verder ook niets aan doen. Weet wel dat een kneuzing vaak langer pijnlijk is dan een breuk. Geduld is dus geboden. Succes!