Ik heb mijn scheenbeen en kuitbeen gebroken,ik moet negen weken in het gips maar hoelang duurt het voordat ik weer normaal kan lopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Om te beginnen zou ik eerst afwachten of u dan echt uit het gips mag.
Voordat u uit het gips ga, worden er eerst steeds foto's gemaakt, dit om het genezingsproces te volgen.
Misschien krijg je ook eerst nog een soort van loopzool (sorry, weet niet meer hoe dat heette)
Dan ga je van 2 krukken naar 1 kruk.
Je moet ok weer helemaal leren belasten, dit gaat stapsgewijs.
Als u uit het gips bent loopt u ook niet zomaar weg.
Alle spieren hebben hun kracht ook verloren, dit zul je beetje bij beetje weer moeten opbouwen.
Persoonlijk denk ik, dat je zeker moet rekenen op 3 tot 4 maanden.
Waarschijnlijk zul je dan ook nog wel pijn aan je been hebben.
Dit kan in sommige gevallen echt heel lang duren, je loopt dan wel, vaak wat stijf, maar voordat je echt soepel loopt, verschilt echt enorm van persoon tot persoon en daar valt hier dus weinig over te vertellen.
Als je enkel ook in het gips zit, heb je best kans dat deze flink 'vast' zit.
Ook middenvoetsbeentjes willen weleens vastzitten.
Deze kun je losmaken door in warm water over een bal te rollen en knikkers uit het water op te pakken.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als u naar het ziekenhuis komt omdat het onderbeensgips na een behandelingsperiode eraf mag, dan raden wij u aan een veterschoen of andere stevige schoen mee te nemen. Wellicht mag u dan namelijk weer gaan lopen.

Bij het verwijderen van circulair gips of kunststofgips van het been is het belangrijk dat u elleboogkrukken meeneemt, omdat de kans groot is, dat na een gipsbehandeling uw spieren en gewrichten stijf zijn geworden en u dus nog niet goed kan of mag lopen op het aangedane been.

Kort na het verwijderen van een circulair gips of kunststofgips van het been kan er zwelling optreden van het been. Omdat tegen te gaan krijgt u een elastische kous. Voor de arm geldt dit in mindere mate.

Als er na het verwijderen van het gips zwelling ontstaat, neemt deze in de loop van de dag toe en is ‘s avonds het sterkst. Dit is niet verontrustend, de zwelling verdwijnt langzamerhand vanzelf. U kunt de klachten verminderen door het been of de arm niet te veel te belasten en hoger te leggen of overdag een elastische kous te dragen ('s nachts afdoen).

Toegevoegd na 56 seconden:
Ik weet niet of u loopgips gebruikt?
Want dan zou dit misschien ook handig zijn
(p.s de bron gaat over facturen, in het algemeen, wel het meeste naar been fracturen toe)

Als u loopgips hebt, zorg dan dat u met het ingegipste been niet gaat slepen. Loop daarom zo normaal mogelijk. Omdat u uw enkel niet kunt gebruiken, moet u met kleine stapjes lopen. Onder het loopgips is in het algemeen een zool bevestigd, die u kunt losmaken wanneer u naar bed gaat. Deze zool is vaak dikker dan de zool van uw schoenen. Om te zorgen dat u hiervan bij het lopen geen last hebt, kunt u aan het niet ingegipste been een schoen dragen met een zool of hak van vergelijkbare dikte of hoogte. Bij een loopgipsverband moet u uw been ondersteunen als u zit. Dit kunt u doen door uw been bijvoorbeeld op een krukje te leggen. Dit voorkomt zwelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reken maar op minstens drie maanden voordat je weer gewoon lekker loopt zonder krukken. Ik heb dezelfde fractuur meegemaakt... Het is wel bijzonder aan te raden om de dagelijkse bewegingsoefeningen te doen, want dat helpt om de spieren soepel te houden!
Amadea
12 jaar geleden
Dat hangt heel erg smaen tussen het genezingsproses, de belasting nadat u uit het gips mag.. de spieren verzwakken namelijk door gips en moeten weer aansterken na de gipsperiode. het verschilt per persoon hoelang het revalidatietraject zal gaan duren