Ik heb mij verbrand aan mijn vingers door een hete rooster uit de oven te nemen, hoe moet ik dat verzorgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
127K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je blaar krijgt blaarpleister erop! Werkt goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed koelen en verder niks......wel in de gaten houden.

Het beste antwoord

Eerste hulp bij brandwonden omvat in essentie twee adviezen:

1. Goed koelen met lauw water: minstens 5 minuten bij gewone brandwonden, en 30 minuten als er chemische stoffen in het spel zijn.

2. Daarna de wond afdekken met steriel verband (bij kleinere wonden) of anders met een schone doek of een schoon laken.

http://www.ouders.nl/mgez2002-brandwonden.htm

" Compressen en hydrogel producten
Klopt het dat je bij gebruik van een compres of hydrogel product (bijv. Burnshield) niet hoeft te koelen?
De regel is altijd: eerst ± 10 minuten koelen met lauw stromend water. Alleen als er geen (kraan)water in de buurt is, is een hydrogel product een alternatief.

Brandzalf en koelspray
Bij de drogist en apotheek zijn diverse middeltjes zoals brandzalf en koelspray verkrijgbaar. De bijsluiter en productinformatie berichten over het algemeen netjes dat de producten alleen gebruikt mogen worden bij een eerstegraads verbranding. Probleem hierbij is dat het soms lastig is het verschil tussen een eerstegraads verbranding en een tweedegraads brandwond (waarbij de huid stuk is, blaren heeft of ontveld is) goed te onderscheiden. Daarom geldt ook hier ons advies: eerst ± 10 minuten koelen met lauw zachtstromend water. En raadpleeg bij twijfel over de ernst van de verbranding altijd een dokter!"

http://www.brandwonden.nl/page/1148
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

meteen onder koud water, als het heel erg word naar de huisarts, anders gaat het vanzelf wel weer over
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst lang koelen met lauw water (~10 minuten) daarna een pleister erover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minsten 10 minuten koelen dan brandzalf erop.
En als het heel erg is naar de EHBO.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Calendulan zalf erop!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er geen blaar op hebt zitten met je vingers door je haar heen wrijven, gaat de brand eruit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst tien minuten onder lauw stromend water, daarna flink insmeren met Flammazine). Er mag echt een dikke laag opliggen! Daarna inzwachtelen met verbandgaas. Als er een blaar op zit, niet doorprikken en zorgen dat de wond niet nat wordt. Als hij wel nat wordt, deppen en niet wrijven! De blaar mag niet kapot, dat zou kunnen ontsteken en bovendien is de huid daaronder heel broos. Na een tijdje zal de huid (zowel blaren als verbrande huid) hard worden en loskomen, met gloednieuwe huid daaronder.
Als je geen flammazine in huis hebt ga je beter niet experimenteren met baby-olie of boter, best zwachtel je de wond dan gewoon losjes in. Wederom: zorg dat de wond niet nat wordt! Dat kan nare gevolgen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst koelen met water. Neem daarvoor geen koud water, want dat houd je helemaal niet lang vol. Het is al voldoende als het wat koel aanvoelt, en de pijn van het branden verminderd. Je merkt gelijk dat als je je hand onder de kraan weghaalt, de pijn al na een paar tellen terugkomt. Blijf koelen totdat de pijn niet meer snel terugkomt als je je hand uit het water haalt.

Ik heb vroeger bij de Brandwondenstichting geleerd dat je er helemaal niets op moet smeren, maar veel mensen beweren het tegendeel. Dus ik weet het ook niet meer. Wat in ieder geval heel gevaarlijk is, is van die zalf die eerder gebruikt is, in een broeierige ruimte (b.v. badkamer) in een medicijnkastje bewaard is, en vol bacteriën kan zitten. Als je dat op een open (brand)wond smeert, kun je heel nare infecties krijgen. Pas daar dus goed voor op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt er helemaal vanaf hoe ernstig het verbrand is.
eerst water.
Is het alleen rood dan spreek je van een 1ste graads verbranding, ik smeer daar altijd tandpasta op.
Komen er blaren dan niets erop smeren
Is de huid kapot dan moet je er mee naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Traumeel zalf werkt uitstekend op brandwondjes, binnen 5 min de pijn weg en daarna geneest het prima.