Ijzer eten?

Als je een tekort aan ijzer hebt, kun je dan ook gewoon een stukje ijzerdraad eten? Of neemt je lichaam
dat niet op? Ik ben dit niet van plan ofzo, gewoon nieuwsgierig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

In je bloed zitten ijzer ionen, dat is zeg maar opgelost ijzer. Je maagsappen etc. lossen een deel van het ijzer dat je binnen krijgt op, maar niet alles. Zelfs heel weinig, er is dus een groot verschil of je spinazie of ijzerdraad eet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ goed antwoord !

Andere antwoorden (4)

Ik kan je in ieder geval zeggen dat er in cornflakes echt ijzervijzel zit, de keuringsdienst van ware heeft hier een item overgemaakt, ik zal het even na zoeken maar ik geloof dat het er op neer kwam dat het lichaam niet alles opnam. Maar om je antwoord te geven als je het goed fijn maalt kan je gerust wat ijzer nemen. In sommige landen is het verboden om ijzervijzel aan producten toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee niet echt, het is geloof ik ook niet hetzelfde als ijzer wat in natuurlijk voedsel voor komt.
IJzer in je bloed is niet letterlijk ijzer... Het is wel ijzer, maar dan heel anders dan het ijzer dat wij kennen. Ik denk dat het alleen maar slecht voor je is en dat je maag/darmenstelsel het niet kunnen verteren of opnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ijzerdraad zal niet veel helpen. Kan je beter spinazie eten. Gezond en er zit ijzer in. Ijzerdraad eet zo lastig en kan lastig je lichaam uit komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IJzer wordt het beste opgenomen in de vorm van heemijzer, dat voorkomt in dierlijke producten zoals vlees(waren). Non-heem-ijzer uit plantaardige producten, zoals aardappelen, brood en groenten wordt minder goed opgenomen maar weer beter als die voedingsmiddelen samen met vlees worden gegeten.

Ongebonden ijzer, zoals ijzerdraad, moet eerst omgezet worden in heemijzer voordat het door het lichaam kan worden opgenomen. Daarvoor is het natuurlijk ook nodig dat de deeltjes heel klein zijn.

In bladgroenten komt wel ijzer voor maar niet bijzonder veel in spinazie zoals vaak wordt gedacht. dat misverstand berust op een rekenfout. Teveel ijzer is schadelijk. IJzersuppletie moet alleen worden gebruikt als er door de dokter een tekort is geconstateerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als aanvulling op je antwoord: Vitamine c bij voedsel met dat veel ijzer bevat is bevorderlijk voor het lichaam om die vitamines op te kunnen nemen.
Maar wat zorgt ervoor dat er verstopping kan ontstaan bij inname van ijzersuppletie van de ha?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal van die vit. C. IJzerpreparaten reageren met een aantal mineralen in de darmen. Ten gevolge daarvan houdt de ontlasting minder vocht vast wat weer obstipatie tot gevolg kan hebben. Dat mechanisme kan ook gevolgen hebben voor de werking van geneesmiddelen die uit zouten bestaan zoals sommige laxeermiddelen en kaliumsuppletie.