Dit is een lastige vraag omdat er weinig(wetenschappelijk) onderzoek is gedaan naar deze behandelmethode.
Het is een alternatieve behandeling wat wil zeggen dat er onvoldoende bewijs is dat de behandeling echt effect heeft. Wel is bekend dat de behandeling weinig schade kan aanrichten (anders zou het natuurlijk niet mogen).

In 2005 bleek uit een meta-analyse (wetenschappelijk onderzoek) dat osteopathie een beter effect had op lage rugpijn dan een placebo, oftewel uit dat onderzoek blijkt dat het (bij lage rugpijn) toch enigzins effect heeft (meer dan niks doen). Echter is een onderzoek (ook al is het een grote meta-analyse) nog niet genoeg om de behandeling echt als effectief te bestempelen en ook is er nog geen onderzoek gedaan naar osteopathie bij andere aandoeningen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1208896/?tool=pmcentrez

Samenvattend; er is nog geen echt overtuigend bewijs dat de behandeling effectief is. Echter zou ik het ook (nog) geen kwakzalverij noemen aangezien er een klein beetje bewijs is dat het toch effectief kan zijn bij lage rugpijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het werkt wel degelijk en is geen kwakzalverij.

Ik had ischias en had erg veel pijn. Met als gevolg dat al mijn spieren in mijn rug vast zaten. Wat de fysiotherapeut in 9 behandelingen niet voor elkaar kreeg, is het de Osteopaat in 2 behandelingen wel gelukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens het woordenboek van de Skepticus is het kwakzalverij.
Waarmee ik absoluut niet uitsluit dat er mensen kunnen zijn die er baat bij hebben, en zoals aangegeven in het artikel, vullen veel osteopaten het vage deel van hun behandeling aan met reguliere methodes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen kwakzalverij, want fysiotherapie is ook geen kwakzalverij. Het is echter niet gegarandeerd dat het helpt maar dat geldt voor alles.
Heb de ervaring dat - als het helpt - dat er dan weinig behandelingen nodig zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
het kost wel meer dan fysiotherapie en er wordt in mindere of meerdere mate een vorm van geweld gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, of de chiropractor.
Uit persoonlijke ervaring kan ik meedelen dat ostheopathie niet helpt.
Ik lees hierboven van anderen dat het wel werkt, dus misschien dat je er gewoon meer in moet geloven.

Ik heb jaren rugklachten gehad, vele fysiotherapie gehad, toen ostheopathie en daarna een manuele therapeut. Laatstgenoemde heeft me pas echt geholpen.

Volgens de ostheopaat trokken mijn organen aan mijn ruggegraat en hij zou van buitenaf de organen in mijn lichaam verplaatsen...

Whatever, het heeft mij niet geholpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behandeling met osteopathie heeft bij mijn 2 kleinzoons een aanzienlijke verbetering gegeven na klachten die terug te voeren waren naar een moeilijke geboorte waarbij de hersenen overprikkeld werden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij heeft het altijd erg goed geholpen met name tegen migraine. Het is een vorm waarbij je lichaam en geest meer in balans komen, en dus is het aan jezelf waar jij je lekker bij voelt. Persoonlijk heb ik veel baat bij verschillende vormen van alternatieve therapie gehad, acupunctuur, osteopathie, voetreflex, maar nogmaals het moet zijn wat op jouw persoonlijkheid aansluit, en ja alternatieve therapieën zijn duur over het algemeen. Wat dan niet wil zeggen dat ze niet kunnen helpen, in combinatie met reguliere gezondheidszorg werkt alternatieve therapie heel goed, maar nogmaals ga erover voelen wat je zelf voelt/wilt!