Bij een voetbalknie dan zal hij adviseren een zogenaamde kijkoperatie (artroscopie) te verrichten. Bij een dergelijke kijkoperatie wordt een kijker (artroscoop) in een stugge buis van enkele mm’s via een klein sneetje aan de voorzijde van de knie ingebracht. De kijker wordt aangesloten op een videocamera, die weer verbonden is met een beeldscherm. De kijker wordt tevens aangesloten op een lichtkabel waardoor de binnenkant van het gewricht goed verlicht wordt. Via een aparte aan- en afvoeropening wordt het gewricht voortdurend gespoeld met een zoutwateroplossing. Mocht er sprake zijn van een kapotte meniscus dan zal in de regel het kapotte deel via een ander klein sneetje met behulp van een schaartje en tangetje eruit worden gehaald. De operatie duurt ongeveer een halfuur.

In een zeer enkel geval, wanneer de scheur zich direct naast het gewrichtskapsel bevindt, dan kan eventueel bij jonge mensen de meniscus worden gehecht. Een kijkoperatie is een echte operatie die in de regel onder algehele narcose of na een prik in de rug moet worden verricht. De operatie vindt in de regel in dagbehandeling plaats, dat wil zeggen de patiënt komt ‘s morgens en gaat ‘s avonds weer lopend naar huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in eerste instantie zal met rust gekeken worden of de klachten spontaan verdwijnen. Het gaat dan vooral om pijn en vochtophoping in het kniegewricht. Als dit niet is, dan wordt verder gekeken naar de mate van schade aan de meniscus. Een orthopeed kan ook zien of er toch meteen al serieus moet worden gekeken. Dit ziet hij aan de heftigheid van de klachten en dat hij snel wil reageren.