kijk eens op de onderstaande link

Toegevoegd na 1 minuut:
De orthopedisch chirurg (in Nederland meestal orthopeed genoemd en in België orthopedist) houdt zich bezig met de uitvoering van de orthopedische chirurgie. De orthopedisch chirurg behandelt alle aandoeningen die te maken hebben met het steun- en bewegingsapparaat. Dit loopt uiteen van het plaatsen van kunstheupen, het herstellen van klompvoetjes bij kinderen tot het opereren van een hernia.

De opleiding tot orthopedisch chirurg beslaat in totaal minimaal 12 jaar. De eerste 6 jaar van zijn/haar opleiding volgt de orthopedisch chirurg de studie geneeskunde. Na het behalen van het artsexamen, volgt de arts vervolgens minstens 2 jaar algemene heelkunde. Hierna wordt de arts nog minstens 4 jaar opgeleid op een afdeling orthopedische chirurgie. Is alles succesvol voltooid, dan wordt de arts 'orthopedisch chirurg'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bottendokter.
13 jaar geleden
Een arts die zich bezig houdt met behandeling aan botten en pezen. Varrierend van zware trauma's met brueken, via heup,knie en andere protheses naar kleinere ingrepen als een hamerteen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een orthopeed is een arts die zich gespecialiseerd heeft in alle aangelegenheden het skelet aangaande.

Zoals b.v. allerlei botziekten, kunstheupen, kunstknieën, botbreuken enz. enz.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De orthopeed schrijft ook de hulpmiddelen voor die nodig zijn voor het allerdaagse bewegen zoals beugels kunst-armen, benen, handen. De loopmiddelen speciale schoenen of na herstel tijdelijke speciale schoenen om te herstellen voor dat eventueel de nieuwe voorziening gemaakt kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een orthopeed of orthopedisch chirurg is een medisch specialist op het gebied van botten, pezen en spieren. De orthopeed behandelt en begeleidt mensen met aandoeningen van het bewegingsapparaat, vergroeiingen, gevolgen van ongevallen, overbelasting en veroudering.

Een orthopeed behandelt mensen met klachten aan botten, pezen en spieren en aandoeningen zoals een rughernia, artrose, bottumoren, botziekten, osteoporose, reuma en slijmbeursontsteking.
De orthopeed voert uitgebreid lichamelijk onderzoek uit, eventueel aangevuld met röntgenfoto's, scans en laboratoriumonderzoek. De meeste mensen die bij een orthopeed terechtkomen, hebben pijn. De orthopeed achterhaalt door middel van een vraaggesprek hoe ernstig de klachten zijn. Vervolgens stelt de orthopeed een behandelplan op, toegespitst op de diagnose en de patiënt.

Een behandeling kan variëren van uitleg over de aard van de aandoening, een advies over aanpassing van sport, werk of levensstijl tot een operatie. Een operatie kan weer variëren van zeer klein tot zeer uitgebreid, bijvoorbeeld een kijkoperatie van tien minuten tot een rugoperatie van een hele dag.