Hoe houd je een bowlingbal vast?

Ik ga morgen bowlen met ons bedrijf en wil mijn baas imponeren. Ik bedenk me net dat ik meestal de laatste ben en de bal meestal in de goot belandt. Hoe houd je zo'n bal vast en wat zijn de beginners tips?

Is er een instructievideo voor dummies?

Ik houd zelf de bal vast door twee willekeurige vingers die op dat moment het best in de gaten passen daar in te duwen (In sommige ballen zitten enorme gaten en zwemmen ze, in andere passen ze niet) en ik weet bijvoorbeeld niet of ik de duim naar achteren moet houden of naar voren.

Alle hulp is welkom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Succes! Ik had laatst hetzelfde probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lol! Ik weet het echt niet meer. Gelukkig gaan we daarna eten en hopenlijk is mijn vrouw Bob.\ Moet de duim ook in zo'n gat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoiets? http://il.youtube.com/watch?v=FlEqjuRk5uY&feature=related
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lol ;o) Maar ik bedoel serieuze tips. Om te beginnen hoe je e.e.a. echt vast moet houden.
Annswers
13 jaar geleden
Lol leuke vraag, laat f weten hoe het ging
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel ik hield de bal goed vast en stond niet (meer) onderaan. Ik heb zeker wat aan de antwoorden gehad. Het is toch heel anders dan op de wii.

Het beste antwoord

Als je een bal pakt, kijk dan naar de kleur om een gewicht te selecteren wat het best bij jou past.
De gewichten gaan van 10 pond (roze), 12 pond (groen), 14 pond (blauw) tot 16 pond (zwart).

Zorg dat er tussen je duim en middelvinger zo weinig mogelijk open ruimte is (hoe meer ruimte, hoe meer je moet "knijpen" om de bal vast te houden), kortom je hand dient zoveel mogelijk strak over de bal te passen.
(Het is ook belangrijk dat je een bal kiest waar geen beschadigingen aan de gaten zijn te zien, dit voorkomt beschadigingen aan je duim/vingers.)

Pak vervolgens de bal met twee handen van de "tafel"
(dat is de plaats waar alle ballen liggen die tijdens het spel in gebruik zijn).

Het belangrijkst is daarna dat je niet de beginnersfout maakt die de meeste mensen maken en dat is dat je de bal dus niet met duim, wijs- en middelvinger vastpakt, maar met duim, middel en ringvinger.

Kijk vervolgens tijdens het "ïngooien" hoe je je aanloop neemt; deze dient het best uit drie stappen te bestaan.'
Als je linkshandig bent zoals ik, dan zet je je rechterbeen voor en neem je de eerste stap met je linkerbeen.
Houdt de bal met twee handen een beetje aan de (zij)kant van je lichaam. (in mijn geval aan de linkerkant.)

Neem drie stappen en glijdt vervolgens met je rechterbeen richting "foutlijn".
Tijdens je eerste stap laat je de bal naar achteren zwaaien
en als je na het glijden bij de foutlijn bent dien je met gestrekte arm de bal in voorwaartse beweging los te laten.

Zorg ervoor dat je duim tijdens her "loslaten" aan de bovenkant van de bal zit; dit zorgt voor een voorwaartse beweging van de bal, waardoor deze meer "schade" achterin aanricht.

Gooi de bal nooit recht door het midden, dit zorgt er alleen maar voor dat je de voorste (head) pin raakt, waarna het meestal erg moeilijk wordt in je tweede worp de overgebleven pins om te gooien.
Gooi de bal daarom zoveel mogelijk bij je eerste worp tussen de headpin en de pin ernaast, diagonaal dus.

Dan nog iets over de snelheid.
Als je op een baan speelt waarop op de monitoren ook de snelheid van je bal te zien is, zorg er dan voor dat je tussen 21 en 25 km/u gooit.
Hoe harder hoe beter gaat niet op bij bowlen!

Hopelijk kun je hier iets mee en eindig je morgen als eerste. Lukt dit niet dan is er nog niks aan de hand,
"Het is maar een spelletje" :)

Hoewel ik redelijk kan bowlen (volgens zeggen) heb ik helaas ook nog geen "perfect game" (300) gegooid.

Mijn hoogste:
X |X |X | X | X |X |X |X |9-|XXX 267

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet je duim in het gat plaatsen. Je vier vingers gaan eronder zeg maar .... dus de bal naar achter halen met je duim (erin aan de bovenkant) en als je arm naar voren gaat, dan je duim (eruit) loslaten en de bal laten rollen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hier is een video .... duim in het grote gat en 2 vingers in de kleinere:
http://www.youtube.com/watch?v=RZnC-ZFEqv8
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De duim spreekt vanzelf, wat de meesten fout doen is de wijs en middelvinger gebruiken. Dit moet de middel en ringvinger zijn. Hierdoor kan je met je wijsvinger en pink nog wat extra ondersteuning aan de richting geven.