Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Iemand moet een overboeking doen naar mijn bankrekening, welk rekeningnummer moet hij dan gebruiken?

Toegevoegd na 4 minuten:
Aanvulling: de persoon woont in het buitenland, moet hij dan een IBAN nummer gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

jouw rekeningnummer en je naam
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie in je trefwoorden 'buitenland' staan. Dan moet je het IBAN nummer opgeven, dat vind je op je afschriften of bij je online bankoverzicht.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Rechtstreeks naar jou rekening met je naam en woonplaats vermelding.
Verder niets, er bestaat niet iets van een tussenrekening.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rekening en IBAN nummer Naam van de ontvanger. Je IBAN nummer is vaak op je eigen bankafschtift te vinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een binnenlandse betaling is is een IBAN nummer niet nodig. Alleen je naam (zoals die op je rekening staat), woonplaats en het nummer van jouw bankrekening volstaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat die persoon dan geld overmaakt vanaf een buitenlandse bankrekening.

Hij moet dan de BIC (Bank Identifier Code) van *jouw* bank opgeven, en het IBAN (International Bank Account Number) van *jouw* bankrekening.

Technisch gezien is dat voldoende. Veel banken eisen dat hij nog meer gegevens invult, zoals jouw naam, soms ook jouw adres, het land waar je woont, enzovoort - maar dat zal die persoon zelf zien op zijn overschrijvingsformulier of op de webpagina van zijn bank.

De BIC van jouw bank en het IBAN van jouw rekening kun je bij je bank opvragen en aan hem/haar doorgeven.

Als voorbeeld heb ik onderstaande Bron gevonden, waar de ING uitleg geeft. Jouw bank zal vergelijkbare informatie hebben.

Toegevoegd na 1 uur:
 
Overigens geldt het opgeven van BIC en IBAN alleen voor overmaken binnen de EER (Europese Economische Ruimte).

Heb je het over iemand die in Amerika woont, of ergens in Zuid-Amerika of in Azië, dan gelden heel andere regels.
(Lees meer...)
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het buitenland gebruikt men meestal het BIC niet (wel in NL), maar opgeven kan geen kwaad. IBAN moet je altijd opgeven. Begrijp dat jouw rekeningnummer zit verwerkt in de IBAN
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten Europa wordt het Swift systeem gebruikt, meestal is BIC en Iban ook in die gevallen genoeg.
Cryofiel
13 jaar geleden
Binnen Europa is BIC meestal wel noodzakelijk. Dat geldt zowel als je vanuit Nederland naar een ander Europees land overmaakt, als wanneer je van een ander Europees land naar Nederland overmaakt.
Ik krijg binnenkort een betaling uit Duitsland. Daarvoor moest en IBAN en BIC nummer opgeven. Of dat met elk buitenland zo is,weet ik niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding