Hoe werkt een 'pandjeshuis' ?

Binnenkort wordt bij mij in de buurt een zog. pandjeshuis geopend, enkele maanden geleden ook 1 in het centrum van de stad.
Ik weet dat het in vroeger tijden ook wel 'lommerd' werd genoemd en dat je daar spullen kunt brengen waar je geld voor krijgt.
Het zal in deze tijd ook wel lucratief zijn omdat mensen soms financieel in de knoop zitten.
Ik neem aan dat je daar b.v. een gouden ketting onderbrengt. Stel je krijgt daar 50 euro voor; waarschijnlijk kun je die dan voor een hoger bedrag weer terugkopen; de pandjesbaas heeft ook een inkomen nodig.
Wat gebeurt er met spullen die niet meer worden opgehaald, worden die verkocht ?
Heeft zo'n pandjesbaas ergens anders een grote opslagruimte o.i.d. ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Bij een lommerd sluit je feitelijk een lening af tegen een onderpand. Je krijgt een briefje mee, en later kun je op vertoon van dat briefje en tegen terugbetaling van het eerder ontvangen bedrag plus (flinke) rente en/of zogenoemde bewaarkosten, je onderpand terugkrijgen.
Je kunt lommerdbriefjes ook verkopen of aan een ander geven, want ze zijn niet persoonsgebonden.
Er staat altijd een bepaalde termijn voor de lening, maar je kunt je onderpand natuurlijk ophalen (als je geld hebt) en het direct weer belenen.
Als de termijn verloopt en je hebt het onderpand nog niet opgehaald, dan verkoopt de lommerd dat.
Stel je beleent iets voor 50 euro, en bij verkoop levert het 75 euro op, dan zou je nog recht hebben op een gedeelte van de winst (verschil belening-verkoopopbrengst minus rente), op vertoon van het lommerdbriefje.

Vroeger was de opslag achter de lommerd, tegenwoordig hebben ze vast een opslag elders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, dit beantwoordt precies mijn vraag

Andere antwoorden (2)

je zegt het zelf eigenlijk al.
Je krijgt een tijdelijke lening van het pandjeshuis. Je geeft dan goederen als onderpand. Hier zit een bepaalde periode aan waarin je de goederen terug moet kopen.
Als dit niet lukt dan mogen ze de spullen verkopen.

Je krijgt relatief weinig voor je spullen. Ze verdienen er dus aan door lage inkoop en een hogere verkoop.
Daarnaast moet je vaak 20% rente betalen als je de spullen weer terug koopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, waarom je die min krijgt snap ik niet
Vroeger sleepte men hele tv toestellen, rijwielen en stereo apparatuur daar naar toe.
De lommerd is kieskeuriger geworden en er zijn ook lommerds waar je alleen terecht kunt met juwelen,
goud, zilver en edelstenen.

U kunt diverse dingen belenen en men vraagt hoeveel contanten u nodig heeft.
Na taxatie krijgt u geld en een pandbewijs dat een bepaalde tijd geldig is.

Heeft u tegen die tijd geen geld om het verschuldigde
bedrag in te lossen dan kunt u de termijn verlengen.
Het veilen van de beleende spullen doen ze pas na een waarschuwing en na de belenings periode.

U zult nooit direct uw spullen kwijt zijn want voor verkoop
en bij inname moet men net als bij antiquairs deze
aanmelden ivm mogelijke twijfelachtige afkomst.

Als men bv ergens iemands juwelen steelt en daar is aangifte van gedaan, dan heeft men echt een probleem
als men die juwelen aanbiedt bij de lommerd.

Ps: de kosten zijn marginaal en die neemt men voor lief
omdat men op dat moment poen heeft om boodschappen te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+