onze lasten zijn te hoog!...kan ik een bijzondere bijstand aanvragen?

wij hebben een koophuis ,door eerst een burnout en daarna wegens overcompleet moest mijn man vervroegd opstappen als leraar,..wij hebben een gezamelijke uitkering van in totaal 1700 euro daarvan gaat er netto 7oo euro naar de hypotheek aflossing,..ikzelf ben chronisch ziek en kan hierdoor geen passend werk vinden,ik krijg momenteel geen uitkering!...kan mijn man een aanvulling krijgen op zijn uitkering?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geen uitkering krijgt, betekent dit dat de instanties vinden dat je nog wel kunt werken. Toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je man zou ook kunnen proberen uit de uitkering te komen, een uitkering is maar een uitkering..zou jammer zijn als je je huis kwijt raakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou nog kunnen gaan praten met je hypotheekverstrekker of het mogelijk is om over te sluiten naar een goedkopere hypotheekvorm waarbij je niks aflost o.i.d., of zit je al in een of andere zogenaamd voordelige constructie?
Maar eerst eens goed kijken wat er allemaal de deur uit kan aan abbo's en andere luxe.

Antwoorden (4)

Ik weet niet met hoeveel personen je daarvan moet leven; maar als je 1000 euro overhoudt als je hypotheek al betaald is, is nog niet zo slecht.
Ik vrees dat het op bezuinigen aankomt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het wordt waarschijnlijk een kwestie van; abonnementen de deur uit, geen autorijden als het niet strikt noodzakelijk is, voordelig boodschappen doen, geen kleding aanschaffen als het niet uiterst nodig is; je was aan de lijn drogen en bezuinigen op stookkosten etc, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook van mij een plus, er zullen nog heel wat huishoudens blij zijn met zo'n inkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap heel goed dat het heel zuur is; heb zelf ook ooit een huis moeten verkopen omdat ik het niet meer kon betalen. Zoals de vraagsteller zijn er honderdduizenden en gezien de staat van onze economie zullen er helaas nog velen volgen.
Als je een eigen huis hebt heb je ook vermogen en in principe zul je dat eerst moeten aanspreken voor je recht hebt op (bijzondere bijstand). Afhankelijk van hoeveel overwaarde je in je huis hebt zitten kun je toch recht hebben op bijzondere bijstand. Meer informatie kun je op onderstaande site vinden.

Toegevoegd na 24 minuten:
Als toevoeging, bijzondere bijstand is alleen voor bijzondere kosten, dus niet omdat je structureel niet rond kunt komen. In dat geval zit er niets anders op dan dat of je man of jij weer aan het werk gaat of dat jullie minder gaan uitgeven. 1700 netto per maand is zeker niet slecht.

Sterker nog, 1700 netto per maand is bovenmodaal. Modaal maandsalaris netto is namelijk (inclusief vakantie toeslag € 1614,96). Oftewel, veel mensen die 40 uur in de week werken moeten met minder rondkomen dan jullie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is hun inkomen te hoog voor; wat ik van die site begrijp is dat dat wel kan als je hypotheek ongeveer zo hoog is als de huur van een huis. er zijn huizen genoeg te huur rond 400 euro. Dan nog wordt zoiets alleen als lening verstrekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je minder dan 1400 per jaar wilt krijgen voor bijzondere bijstand hoeft dat niet terug betaald te worden. Ik ga er vanuit dat ze niet in aanmerking komen voor gewone bijstand en zeker geen bijzondere bijstand, maar dit is wel de informatie waar ze naar zoekt volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mijn bedoelen ze op die site als je niet voldoende inkomen hebt om de hypotheek te betalen. Dat heeft de vraagsteller wel, maar waarschijnlijk ook nog vele andere vaste lasten. Veel mensen zouden willen dat ze 1700 euro in de maand hadden! Ik betaal van 800 euro ook 382 euro huur aan een kleine woning.
Ja dat zijn vervelend zaken. Je kunt overwegen je huis te verkopen en een goedkoper huis te zoeken. Ver wordt het bezuinigen. 1.700 is geen slecht inkomen veel mensen moeten met minder toe. Kijk eens kritisch naar je uitgaven. Wat je vroeger normaal vond kan je misschien wel missen. Je kunt de auto verkopen. Goedkoper eten. Kijk zelf maar eens
ronron1212
13 jaar geleden
Het bijstandsniveau voor partners ligt op 1140 euro ongeveer. Jullie zitten daat nog een behoorlijk stuk boven. het enige wat de soc.dienst zal voorstellen is een lening op de overwaarde van uw huis.
Dus van de ene kant, helaas voor u, van de andere kant, wees blij dat je niet in aanmerking komtvoor een extra uitkering, want dan zou je echt weinig inkomen hebben
anneliez